Pyynikintori oli markkina-aukio, nyt se siirtyy ratikka-aikaan - Tampere - Aamulehti

Pyynikintori siirtyy uuteen aikaan – Katso upeat kuvat: Näin ison muutoksen Tampereen merkittävä kauppapaikka on kokenut vuosikymmenten aikana

Pyynikintori oli kaupungin läntinen markkinapaikka ja vilkas liikenteen solmukohta. Tampereen ensimmäiset linja-autot olivat vanhoista kuorma-autoista rakennettuja ja kyytiin mahtui kymmenkunta ihmistä. Sata vuotta myöhemmin Tampereen ratikassa on yli 100 istumapaikkaa.

Markkinat Plassilla 1900-luvun vaihteessa. Pyynikintorin seutu oli tuohon aikaan juhlakenttä ja markkinapaikka maantien varressa. Aukion laidalla näkyy jo viljamakasiini, nykyinen taidemuseo.

14.11.2020 9:00

Aamulehti

Tampereen Pyynikintorilla on pitkä historia kaupungin kauppapaikkana ja liikenteen solmukohtana. Sunnuntaina läntinen tori siirtyy uuteen aikaan, kun ratikka liukuu ensi kertaa aukion vanhimman talon, viljamakasiinin editse.

Plassin markkinapaikasta toriksi

Tulevan Pyynikintorin kohdalla oli Plassiksi kutsuttu markkinapaikka.

Alueen ainoa rakennus oli pitkään vuonna 1838 valmistunut kruunun viljamakasiini, nykyinen taidemuseo.

Lambert Pettersonin asemakaavassa vuonna 1896 toriaukion nimi oli Aleksanterintori.

Vuonna 1908 vahvistettiin Lars Sonckin asemakaava, jossa tori oli jo Pyynikintori.

Heinätorin vaakahuone valmistui vuonna 1914.

Toria ympäröivien tonttien rakentaminen alkoi 1920-luvun lopulla.

Vuonna 1935 torimaisemaan nousi lyseon rakennus.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut