Tampere haluaa Suomen Hopealinja oy:n isännäksi - Tampere - Aamulehti

Tampere käsittelee tänään Hopealinjan tulevaisuutta salassa pidettävässä asiassa – Kalervo Kummola valottaa, mistä on kyse

Kaupunginhallituksen konsernijaosto käsittelee tänään salassa pidettävänä asiana Suomen Hopealinja oy:n omistussuhteita.

Suomen Hopealinja oy:n Tammerkoksi-alus palaamassa Tampereen Laukontorille 17. heinäkuuta 2020.

10.11.2020 7:28

Aamulehti

Tampereen kaupunginhallituksen konsernijaosto käsittelee tiistaina salassa pidettävänä asiana Suomen Hopealinja oy:n omistusjärjestelyjä.

Konsernijaoston puheenjohtaja Kalervo Kummola (kok.) pitää ongelmallisena sitä, että Hopealinja on isännätön yhtiö.

– Kun Hopealinjassa kenelläkään taholla ei ole osake-enemmistöä, Tampereen kaupunki haluaa ainakin väliaikaisesti toimia yhtiön enemmistöomistajana. Toimintaa jatkettaisiin joko Tampere-vetoisena tai niin, että joku toinen vahva osaaja ryhtyisi yhtiön omistajaksi, suostui Kummola avaamaan salaista pykälää.

”Yhtiöllä on nyt pätevä johto”

– Suomen Hopealinja oy:llä on tällä hetkellä pätevä johto. Yhtiö on Tampereen kaupungin matkailun kannalta tärkeä. Sitä tarvitaan jatkossakin kaupungin lähimatkailun operaattorina. Ravintolatoiminnalla yhtiö paikkaa lähinnä hiljaisten aikojen tilannettaan, selvittää Kummola.

Aamulehti uutisoi heinäkuussa 2019, että Hopealinja-varustamo ui taloudellisesti syvissä vesissä.

Vuonna 2018 Hopealinjan liikevaihto kasvoi yhden prosentin. Samaan aikaan liiketulos pysyi miinuksella. Oma pääoma oli miinuksella.

7. heinäkuuta 2020 Tammerkoksi-alus kuvattiin Pyhäjärvellä juttuun, jossa kerrottiin Suomen Hopealinjan 80 toimintavuodesta ja Viikinsaaren ravintolatoiminnan 120 vuodesta.

Kunnat ovat yhtiön pääomistajia

Varustamon pääomistus on kunnallisissa käsissä. Suurimmat omistajat ovat Tampere, Hämeenlinna ja Valkeakoski. Omistajiin kuuluvat myös muun muassa Lempäälä, Kangasala, Akaa, Nokia, Hattula ja VR.

Vuonna 2018 Hopealinja pyrki oikaisemaan talouttaan miljoonan euron osakeannilla. Anti raukesi, kun omistajat eivät lähteneet mukaan.

Hopealinjan tilannetta pidettiin jo tuolloin hankalana, koska yhtiöllä ei ollut selkeää vetovastuussa olevaa omistajaa.

Toisaalta Tampereen konsernihallinnossa pidettiin kunnallista enemmistöomistajaa ongelmallisena, koska laivaliikenne ei oikein sovi julkisin varoin pyöritettäväksi.

Marraskuussa 2019 uutisoitiin, että yhtiö oli ostanut konkurssiin menneen tamperelaisravintola Pikkubistro Kattilan ja kertoi aloittavansa rinneravintolan toiminnan Mustanvuoren laskettelurinteellä.

Yhtiön toimitusjohtajana on Mari Vuorinen.

Suomen Hopealinja oy

Vuonna 1940 perustettu osakeyhtiö, jonka kotipaikka on Hämeenlinna ja päätoimiala sisävesiliikenteen henkilökuljetus.

Työllisti vuonna 2019 ympärivuotisesti seitsemän henkilöä.

Yhtiö on valtaosin kaupunkien ja kuntien omistama. Suurin omistaja noin 30,5 prosentin osuudella on Tampereen kaupunki.

Hämeenlinnan kaupunki omistaa yhtiöstä noin 20 prosenttia, Valkeakosken kaupunki hieman yli 16 prosenttia ja Lempäälä sekä Akaa kumpikin 6,14 prosenttia.

Yrityksen liikevaihto vuonna 2018 oli 1 976 000 euroa. Tilikauden tulos jäi miinukselle 122 000 euroa.

Lue myös:

Hopealinja uhkaa upota ilman yritysjärjestelyjä – vain yksi reitti ja lyhyet risteilyt kannattavia

Vuosia tappiota tehnyt risteilyfirma laajentaa nyt isosti ravintolamaailmaan Tampereella – Tällaiset ovat suunnitelmat

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos