Hämeenkadun itäpään avajaiset 27.10.2019 - Tampere - Aamulehti

Hämeenkadun itäpää on nyt valmis: katso kuvat sunnuntain korttelijuhlan tunnelmista – kovan kritiikin kohteena ollut kadunpätkä keräsi tällä kertaa kehuja

Tampereen Hämeenkadun itäpään valmistumista juhlittiin sunnuntaina Rautatieaseman korttelijuhlalla. Rautatienkadun ja Aleksanterinkadun välinen katuosuus valmistuu lokakuun loppuun mennessä.

Hämeenkadun katupinnat ovat nyt lopullisen näköisiä. Keskellä on kaksikaistainen ajorata ja raiteet molempiin suuntiin. Ajoradan kiveys on selkeästi aiempaa tasaisempi.­

27.10.2019 18:18 | Päivitetty 27.10.2019 19:47

Aamulehti

– Toivomme, että yrittäjät kertoisivat, miltä uusi Hämeenkatu tuntuu. Me insinöörithän olemme hirveän innoissamme kaduista, mutta tiedämme, että kadun tekevät ihmiset ja vetovoimainen yritystoiminta, sanoo Tampereen kaupungin raitiotien kehitysohjelman projektipäällikkö Antti Haukka.

Juhlan kunniaksi alueen yrityksillä oli tarjouksia ja ne tarjosivat kadulla esimerkiksi avaimenperiä, makkaraa ja kasvomaalauksia.

Raitiotieallianssi uusii raitiotien rakentamisen yhteydessä Hämeenkadulle jalkakäytävät, maanalaisen kunnallistekniikan johdot ja putket sekä katu- ja tapahtumavalaistuksen.

Raitiotie koko Hämeenkadun keskelle valmistuu vuonna 2021, ja katurakentamisen viimeinen osuus Keskustorin kohdalla valmistuu vuonna 2022.

– Tavoitteemme ei ole varsinaisesti jakaa näkövammaisuuden ilosanomaa, vaan tutkia, millainen uusi Hämeenkatu täältä päästä on ja vastata kaupunkilaisten kysymyksiin, sanoi Tampereen seudun näkövammaisten Tuukka Ojala seuranaan Eero Hauskamaa. Roskis oli heillä etsinnässä, muttei tahtonut löytyä, kun se oli uudella Hämeenkadulla eri paikassa. – Haasteena ovat Hämeenkadun risteävien katujen ylityspaikat, joita ei kepillä havaitse, he sanoivat. Vaihtoehtona on tällöin ihmisvirtojen seuraaminen.­

– Meillä on tavattu heiluttaa bussille pysähtymisen merkiksi. Jatkossakin voi niille ratikkakuskeille heiluttaa, vaikka se ei varsinaisesti vaikuta ratikan pysähtymiseen, kun se pysähtyy joka pysäkillä, muistutti R.A. Tikka. Vasemmalla Ratikkabongari. R.A.Tikka muistutti ratikasta myös, että ”Ei millään pahalla, mutta ei voi maksaa rahalla”.­

Hämeenkadusta on nyt valmiina

Hämeenpuisto–Näsilinnankatu-väli eli Tuulensuun kortteli: raitiotie ja kadun molemmat reunat.

Näsilinnankatu–Kuninkaankatu-osuus: valmiina raitiotie ja kadun molemmat reunat.

Aleksanterinkatu–Tuomiokirkonkatu–Rautatienkatu-väli: valmiina raitiotie ja kadun molemmat reunat, pois lukien talonrakennustyömaan kohta.

Kaikille osuuksille penkit asennetaan keväällä ja ajojohtimet myöhemmin.

Taloyhtiöiden kosteuseristyksiä samalla

Maanalaisia rakenteita on uusittu koko Hämeenkadun leveydeltä. Vesijohtojen, viemärien ja kaapelien siirtojen sekä uusimisen lisäksi kadun rakennekerroksia on jouduttu kaivamaan ja vahvistamaan poikkeuksellisen syvältä.

Katualueelle on rakennettu myös uusi hulevesijärjestelmä, joka liittyy korttelin kiinteistöjen rännijärjestelmiin.

Maan alle tehdyissä rakenteissa on huomioitu taloyhtiöiden tarpeet ja erikseen neuvoteltu ja sovitettu raitiotien työvaiheisiin kiinteistöjen toiveet esimerkiksi talojen kosteuseristysten uusimisesta.

Metallialalta eläkkeellä oleva Kaija Kouvonen löi itselleen Rautatieaseman korttelijuhlan ratikkakolikon. Tuulensuun kolikko hänellä on jo aiemmasta korttelijuhlasta. Hän aikoo säilyttää kolikkoja korurasian tyyppisessä säilössä. – Hämeenkatu näyttää hyvältä, tilavalta. Toivon, että puut vielä kasvaisivat ja lähteneitä liikkeitä palaisi tänne, hän sanoi. Kolikonlyönnissä avusti Oona Vihantola.­

Rautatieaseman korttelijuhlan ratikkakolikkoja riitti lyötäväksi 500:lle ensimmäiselle.­

Hämeenkatu saa tukevat pylväät

Hämeenkadulle tulee uudet, yhdistetyt sähkörata-ja valaisinpylväät, joihin myöhemmin asennetaan vielä ajojohtimet. Uudet pylväät ovat aiempia tukevammat, sillä pylväisiin kohdistuu paljon kuormaa. Pylväisiin kiinnitetään raitiotien ajojohdinten lisäksi sekä katuvalot että Hämeenkadun tapahtumavalot.

Kortteleita valmistuu puoli kerrallaan myös ensi vuoden aikana. Yötöitä tehdään tarpeen mukaan jotta kadun käyttäjiä häirittäisiin mahdollisimman vähän.

Näin Hämeenkatu muuttuu

Aiemmin Hämeenkadulla oli molempiin suuntiin bussikaista sekä henkilöautokaista.

Jatkossa on vain yksi kaista yhteen suuntaan. Vapautuvat kaksi kaistaa käytetään jalkakäytävien leventämiseen, istutuskaistoihin, pyöräpysäköintiin, huoltopysäköintiin, yksisuuntaisiin pyöräteihin sekä raitiotiepysäkkeihin.

Hämeenkatu on jatkossa pysyvästi joukkoliikennekatu. Yksityisautoilu ei sinne enää palaa.

Kaduilla saavat jatkossa kulkea raitiotien lisäksi vain bussit, taksit ja huolto- ja jakeluliikenne eli esimerkiksi yrityksiin tavaraa toimittavat autot ja kiinteistön kunnossapitotehtävissä olevat autot. Lisäksi muutamille tonteille ajo sallitaan.

Jakeluliikenteelle tulee kellonaikarajoituksia.

Lehmuksille kastelujärjestelmä

Hämeenkadulle istutetaan puita aiempaa enemmän: koko kadun mitalta lähes sata puistolehmusta, jotka elävät arvioiden mukaan ainakin satavuotiaiksi.

Lehmukset on istutettu yhtenäiselle, puulta toiselle jatkuvalle kantavalle kasvualustalle, jossa on entisiä puuistutuksia paremmat kasvuolosuhteet. Kasvualustaan on lisätty myös kastelu- ja ilmastusputket. Uusien puiden juureen asennetaan yhtenäiset valurautaiset maaritilät ja puut tuetaan rautaisiin rungonsuojiin.

Hämeenkadun kivet ovat kotimaisia. Jalkakäytävillä käytetään seitsemää erikokoista kivilaattaa. Näin kivet saadaan asennettua niin, että niitä tarvitsee sahata mahdollisimman vähän. Ajoradan puoleinen kiveys on todettu tasaisemmaksi kuin entinen kiveys.

Yrittäjät ovat tukeneet toisiaan

Työmaatiedotus on toiminut hienosti ja yrittäjät ovat tukeneet toisiaan, kiitteli Tampere tunnetuksi ry:n Vuoden jäsenyritys Clas Ohlsonin myymäläpäällikkö Sami Välimäki.

– Se aiheutti kyllä ylimääräisiä sydämentykytyksiä, kun seurasimme myymälän ikkunoista, kun iso kaivinkone alkoi kaivaa suurta kuoppaa liikkeemme eteen, hän sanoi juhlapuheessaan.

Korjaus 27.10.2019 kello 19.09. Korjattu jutun otsikkoon, että korttelijuhlaa vietettiin sunnuntaina, ei lauantaina.

– Hyvännäköinen! Avoin, siisti ja tasainen, maanviljelijä Andreas ja Oliver Åman, 2, sekä muusikko , Jessica Riippa Kokkolasta arvioivat juuri valmistunutta Hämeenkadun itäpäätä. Riippa arvioi, että koska Hämeenkatu on avoin, sille sopii tuuli hyvin.­

– Tilan tuntu miellyttää, ja varmaan joukkoliikenne on jatkossa joustavaa. Yksityisautoilijat varmaan urputtavat, mutta eihän mikään täydellistä ole. Toivottavasti Hämeenkadulta lähteneiden liikkeiden tilalle tulisi uusia. Etenkin Hämeenpuiston päähän tarvittaisiin uusi vetonaula, sanovat kosmetologi Jaana Riihelä ja parturi-kampaaja Seppo Hyvärinen.­

Irlannista kotoisin oleva, Tampereelle asettunut sirkustaiteilija Simon Llewellynin vaudevillesirkus.­

Maisteri Simo Frangén.­

Heikki Salo esiintyi suojatiellä, ja esitystä rytmitti jatkuva liikennevalojen naksutus. – Tämä on ensimmäistä kertaa, kun soitan tällaisessa, sanoi Salo.­

Tampereen kaupungin apulaispormestari Jaakko Stenhäll totesi, että Hämeenkatu on palannut autojen hallitseman kauden jälkeen takaisin aikaan, jossa Hämeenkatu kuuluu kaupunkilaisille. – Leveät jalkakäytävät ovat mahdollisuus liike-elämälle, vierailijoille ja kaupunkilaisille.­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?