Juhannuksena Tampereen Kannen työmaalla tehdään 26 tunnin työrupeama - Tampere - Aamulehti

Kun muut suuntaavat juhannuksen viettoon, Tampereen Kannen työmaalla käynnistyy 26 tunnin rupeama – Juhannus antaa ainutlaatuisen mahdollisuuden: ”Meille tämä on tosi onnekasta”

Juhannuksena Tampereen Kannen työmaalla pystytään tekemään töitä, joita tehdään normaalisti yöaikaan. Työrupeaman aikana pääradan päälle nostetaan palkkeja, joista raskaimmat painavat yli 80 tonnia.

Kannen työmaalla nostetaan juhannuksena 50 000–60 000 kiloa painavia teräskotelopalkkeja, joita ei muulloin pysty nostamaan junaraiteiden päälle.

21.6.2019 19:26

Aamulehti

Kun monet suuntaavat kaupungista juhannukseksi mökkeilemään, Tampereen Kannen työmaalla käynnistyy työt toden teolla. Juhannuksena työmaalla tehdään 26 tunnin työrupeama, joka alkaa perjantaina kello 12 ja päättyy lauantaina kello 14.

Näin pitkän työrupeaman mahdollistaa se, että Väylä-virasto tekee juhannuksena radan huoltotöitä, jonka seurauksena junaliikenteessä on taukoa, kertoo SRV Rakennus Oy:n Brand Manager Katri Eskelinen.

– Me pystymme silloin tekemään sellaisia töitä, joita yleensä pystymme tekemään vain yöaikaan, Eskelinen kertoo.

Töitä tehdään pääradan eteläpäädyssä, jossa radan päälle nostetaan suuria elementtipalkkeja ja kuorilaattoja. Nostamiset tehdään yleensä junaliikenteen tauon aikana.

– Junat eivät saa silloin mennä alta, kun isoja elementtejä nostetaan, Eskelinen sanoo.

Betonipalkit ovat 22 tai 24 metriä pitkiä ja painavat noin 80 000 kiloa.

Poikkeuksellinen mahdollisuus

Juhannuskatkolle sijoittuvaa työrupeamaa on suunniteltu noin vuoden ajan ja se on kovasti odotettu, Eskelinen kertoo.

– Tämän hankkeen osalta tämä on ainut näin pitkä työvuoro, joka voidaan tehdä, Eskelinen kertoo.

Juhannuksena työmaalla yhdessä vuorossa on kerrallaan töissä reilu 10 henkeä. 26 tuntia ei kuitenkaan tarvitse putkeen työskennellä, vaan töitä tehdään vuoroissa.

– Tässä ammatissa ollaan yleensä töissä, kun muut nukkuvat tai ovat vapaalla, sanoo Timo Hirvasmaa Kreatelta.

Projektipäällikkö Timo Hirvasmaa sanoo, että hänellä on ollut myös vapaita juhannuksia.

26 tunnin aikana pääradan päälle nostetaan 6 kappaletta noin 30-metrisiä teräskotelopalkkeja, joiden painot ovat noin 50-60 tonnia sekä 8 kappaletta 24-metrisiä teräsbetonipalkkeja, joista painavimmat painavat yli 80 tonnia. Samalla asennetaan kuorilaattoja, joiden painot ovat 1–2 tonnia.

Eskelinen pitää mahdollisuutta näin pitkään työrupeamaan poikkeuksellisena. Perinteisesti yövuorossa voidaan nostaa vastaavia palkkeja ja elementtejä noin 7–8 tunnin ajan. Siinä ajassa ehtii nostaa vain pari osaa.

– Meille tämä on todella onnekasta, että pystymme tekemään pidemmän työvuoron, Eskelinen sanoo.

Valtavaa nosturia kutsutaan työmaalla Mörkö-nosturiksi sen suuren koon vuoksi. Nosturin toisella on 200 000 kiloa vastapainoa, että palkit pystytään nostamaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut