Tampereen ratikka testasi tulevaa tekniikkaa - Tampere - Aamulehti

Tampereen ratikan tuleva tekniikka oli testissä – Tekoälylle pitää opettaa, miltä matkustaja tai koira näyttää, opaskoirat mukana maketissa

Joukko vapaaehtoisia liikkui, seisoi ja istui, kun kamera kuvasi heitä maketissa.

Vapaaehtoiset olivat mukana Tampereen ratikan kameroiden testauksessa maketin avulla.

13.11.2019 6:56

Aamulehti

Tampereen Raitiotie ja ratikkatehdas Škoda Transtech testasivat tulevien vaunujen tekniikkaa maketilla lokakuussa. Vapaaehtoiset liikkuivat, istuivat ja seisoivat vaunussa ohjeiden mukaan, kun ratikan kamerat kuvasivat heitä.

Tampereen ratikkaan tulee moderni matkustajalaskentajärjestelmä. Siihen kuuluvat kamerat vaunun katossa sekä tekoäly, joka opetetaan tekemään kuvadatasta tarvittavat tulkinnat.

Kokeilu antoi testaajille tietoa siitä, miten kamerat kannattaa sijoittaa. Kuskin on tarvittaessa nähtävä kaikki, vaikka kyydissä olisi paljon ihmisiä.

Kameroista kuski myös tarkastaa, että kaikki matkustajat ovat ehtineet ovista sisään ja ulos ennen vaunun liikkeellelähtöä.

– Matkustajalaskenta on apuna Tampereen liikennesuunnittelussa. Toiseksi voimme kehittää sen avulla uusia matkustuspalveluita, kuten välittää tietoa pysäkeille jatkossa tuleville näytöille, Tampereen Raitiotien kalustopäällikkö Ali Huttunen kertoo.

Matkustajalaskenta tuottaa päivittyvää tietoa Tampereen ratikkapysäkkien näytöille esimerkiksi siitä, kuinka täysiä vaunut ovat.

Ei kasvojentunnistusta

Tietomassaa tulkitsevan tekoälyn täytyy oppia, miltä näyttävät ihminen, lastenvaunut tai rollaattori. Sen on osattava tulkita kuvan hahmot oikein myös silloin, kun kamera kuvaa esimerkiksi ruuhkan takia vain osan hahmosta.

Lokakuun testissä oli mukana myös opaskoiria ohjaajineen. Koirakot pääsivät jo etukäteen harjoittelemaan ratikkaan nousua. Samalla tekoäly sai tietoa siitä, miltä koira näyttää.

Matkustajalaskenta ei tee kasvojentunnistusta eikä se osaa yksilöidä matkustajia. Tulevaisuudessa laskennan avulla pysäkeille voidaan saada päivittyviä opasteita.

Kun ratikka lähtee liikkeelle, kamerat tallentavat tiedot siitä, paljonko vaunussa on ihmisiä, ja missä kohti on eniten tyhjiä paikkoja. Ratikka voi lähettää tiedot etukäteen pysäkin valotaululle ja matkustajat tietävät jo, mille pysäkille tulevan ratikan ovista kannattaa suunnistaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: