Yöllä tehdyt päivitykset sekoittivat Tampereen tietojärjestelmät – häiritsi asiakaspalvelua ja työntekijöiden työpäivää - Tampere - Aamulehti

Yöllä tehdyt päivitykset sekoittivat Tampereen tietojärjestelmät – häiritsi asiakaspalvelua ja työntekijöiden työpäivää

Tampereen kaupunki tiedotti laajoista sähköisten palveluiden ongelmista keskiviikkoaamuna. Tietojärjestelmävika saatiin korjatuksi hieman kahden jälkeen iltapäivällä.

Tampereen kaupunki kertoo, että vikaa selvitetään parhaillaan.­

6.11.2019 8:36 | Päivitetty 6.11.2019 16:08

Aamulehti

Tampereen kaupungin tietoliikenteessä oli laajalti häiriöitä keskiviikkona.

Järjestelmiin tehtiin tietoliikennepäivityksiä keskiviikon vastaisena yönä, ja päivityksissä ilmeni odottamattomia ongelmia. Niiden vuoksi suurin osa tietojärjestelmistä ei toiminut aamulla, kun työntekijät aloittelivat työpäivää ja kaupunkilaiset asioivat palveluissa.

Tampereen kaupungin palvelupäällikkö Juha Haapamäen tietojen mukaan vakavia häiriöitä on esiintynyt esimerkiksi ajanvarauspalveluissa ja potilastietojärjestelmissä.

Lisäksi esimerkiksi suun terveydenhuollon keskitettyyn ajanvarausnumeroon soitetut puhelut eivät mene tällä hetkellä perille.

– Tietojärjestelmiä on satoja, joten en pysty sanomaa tarkasti, mikä kaikki ei toimi. Ongelma koskee kuitenkin suurinta osaa asiakastietojärjestelmiä, Haapamäki kuvaili ongelmaa aamulla.

– Tämä on pitkään aikaan varmasti pahin tietoliikenneongelma, mitä meillä on ollut. Pahoittelen tilannetta. Vaikutukset ovat todella laajat kaupunkilaisille ja työntekijöille.

Kaupungin nettisivut toimivat kello yhdeksän aikaan, mutta tarkkaa syytä ongelmille ei ollut vielä löytynyt.

Joukkoliikenteen asiakaspalvelussa ei voitu hoitaa matkakortteihin liittyvää asiointia hieman yli tunnin ajan. Ongelma saatiin korjattua kello 10.15.

Ongelmat korjattu

Haapamäki kertoi iltapäivällä, että kaupunki oli saanut tietojärjestelmät toimimaan hieman kahden jälkeen iltapäivällä. Seuraavaksi kaupungilla aletaan purkaa järjestelmävian seurauksia.

– Kaupungilla on yli 10 000 työntekijää ja kaupunkilaiset käyttävät palveluita. Voi sanoa, että merkittäviä haittoja asiakaspalvelulle ja työnteolle on tullut, Haapamäki sanoo.

Myös valtion verkkosivuilla on ollut keskiviikkona ongelmia. Ainakin Tukes ja Tulli ovat kertoneet asiasta Twitterissä. Haapamäen mukaan nämä eivät liity Tampereen kaupungin tietojärjestelmäongelmiin.

Osion tuoreimmat

Luetuimmat