Raitiotien koeajot päättyivät, jatkossa ratikka liikkuu ilman kaduilla auttavaa liikenteenohjausta – ratikkavalojen toiminta kannattaa opetella viimeistään nyt - Tampere - Aamulehti

Raitiotien koeajot päättyivät, jatkossa ratikka liikkuu ilman kaduilla auttavaa liikenteenohjausta – ratikkavalojen toiminta kannattaa opetella viimeistään nyt

Raitiotien kolme viikkoa kestäneet koeajot ovat päättyneet. Tampereen Raitiotie oy kertoo kuitenkin, että yksittäisiä testiajoja tehdään vielä huhtikuun aikana, ja liikenteen käyttäjien onkin syytä pysyä tarkkaavaisina, sillä jatkossa paikalla ei ole enää liikenteenohjausta.

Kun testiratikka lähti ensimmäisen kerran liikkeelle 16. maaliskuuta, keräsi se ympärilleen laajan katsojajoukon. ­

3.4.2020 11:49 | Päivitetty 3.4.2020 12:04

Aamulehti

Tampereen raitiotien kolmas koeajoviikko on saatu päätökseen. Tampereen Raitiotie oy:n mukaan koeajot sujuivat odotusten mukaisesti, ja ne osoittivat ratainfran sekä raitiotien teknisten järjestelmien toimivuuden myös maksiminopeuksissa.

Vaikka virallinen koeajoviikko on saatu päätökseen, tehdään huhtikuun aikana vielä yksittäisiä testejä. Tästä johtuen liikenteen käyttäjien on hyvä noudattaa liikenteessä jatkossa tarkkaavaisuutta sekä perehtyä esimerkiksi raitiotien liikennevalojen toimintaan. Yksittäisiä testiajoja tehdään myös yöaikaan.

Tampereen ratikan koeajot liikenteessä alkavat – Nämä säännöt, opastimet ja raitiotien erikoisuudet pitää nyt tuntea

Saksasta Tampereelle tullut testiratikka lähti liikkeelle ensimmäisen kerran 16. maaliskuuta:

Nopeustestit onnistuivat

Viimeisellä koeajoviikolla raitiotiellä tehtiin nopeustestejä, kun ratikalla ajettiin Insinöörinkadulla 40 kilometriä tunnissa ja Hervannan valtaväylällä 70 kilometriä tunnissa.

–Kolmas koeajoviikko sujui yhtä hienosti kuin kaksi edellistäkin. Nopeustestit saatiin vietyä läpi yhtenäisinä suorituksina, mikä oli mahdollista liikenteenohjaajien varmistaessa vaunun kulkua muun liikenteen joukossa. Kokonaisuutena testit ovat onnistuneet jopa paremmin kuin osasimme odottaa, Tampereen Raitiotie oy:n koeajokoordinaattori Niina Uolamo sanoo.

Maksiminopeuden lisäksi testiviikkoihin on mahtunut paljon muutakin. Esimerkiksi radan päällysrakenteen ajettavuus ja vaihteiden toimivuus ovat olleet koeajojen keskeinen osa-alue.

Jatkossa ratikka liikkuu Hervannan ja Turtolan välillä ilman liikenteenohjaajia. ­

–Päällysrakenteen eli katuosuuksien kiintoraiteen ja Hervannan valtaväylän sepeliradan osalta on tarkasteltu vaunun käyttäytymistä eri nopeuksissa sekä todennettu vaihteiden toimiminen suunnitellusti, eikä näiden osalta löytynyt testeissä mitään merkittävää ongelmaa, päällysrakenteen tekniikkalajivastaava Timo Kuusela Raitiotieallianssista sanoo.

Sähköradan osalta on arvioitu vaunun virroittimen toimintaa ajojohtimeen nähden sekä seurattu sähkönsyöttöä.

– Ajojohdinten osalta tulokset ovat olleet odotettuja. Muutamissa kohdissa on havaittu pientä säätötarvetta, mutta muuten vaunu ja sähkörata ovat toimineet yhteen kuten pitääkin, sanoo ajojohdinten asennuksista vastaava työmaapäällikkö Ari Valaja Raitiotieallianssista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?