Tampereen Hämeensillan kiveystyöt valmistuivat ja silta avautuu jalankulkijoille - Tampere - Aamulehti

Tampereen maamerkki paljastui: Kävelijät pääsevät jo keskiviikkoiltana testaamaan uutta kiveystä Hämeensillan molemmilla reunoilla

Tampereen Hämeensillan ylärakenteet ovat valmiit. Sillalla ei remontoida enää tänä talvena, vaan työt jatkuvat sillan alla.

Myös Hämeensillan pohjoispuolen ylärakenteet ovat valmiit. Tampereen maamerkki paljastui keskiviikkona, kun työmaan huput poistuivat.

11.12.2019 16:39 | Päivitetty 11.12.2019 16:51

Aamulehti

Hämeensillan jättimäinen remontti Tampereen keskustassa on pitkällä. Keskiviikkona paljastui, että sillan pohjoispuolen kivityöt ovat valmiit, kun työmaa-aidat poistuivat.

Sillan pohjoisreunan kevyen liikenteen väylä avautuu jalankulkijoille keskiviikkoillan aikana. Hämeensillalla pääsee taas kävelemään Tammerkosken yli sillan molempia reunoja.

68-metrinen silta

Edellinen Hämeensilta vuosina 1928–1929, jolloin purettiin aiempi silta ja rakennettiin työn ajaksi väliaikainen silta.

Hämeensillan rakenteet ovat terästä ja betonia. Silta on 29,7 metriä leveä ja 68 metriä pitkä.

Kantavuus on 76 tonnia, mikä on 16 tonnia vanhaa siltaa enemmän. Sillan suunniteltu käyttöikä on 100 vuotta.

– Alkaa pikkuhiljaa näyttää, että siltatyöt kääntyvät voiton puolelle, sanoo Tampereen kaupungin rakennuttamispäällikkö Petri Kantola.

Bussiliikenne Keskustorille ja rautatieasemalle pääsee ajamaan eri kaistoja torstain tai perjantain aikana. Keskustorille päin bussit ajavat pohjoisreunaa ja rautatieasemalle eteläreunaa.

Sillalle tulee Kantolan mukaan huomattavasti lisää tilaa. Jalankulkijoiden väylät palaavat ennalleen, kun sillan voi ylittää taas sen molempia reunoja pitkin.

Kivityöt valmiit

Siltaurakan kivityöt on saatu valmiiksi sillan yläpuolella. Ratikkatyömaa aloittaa huhtikuussa sillan pintatyöt.

Remontti jatkuu talvella sillan alla Tempon tunnelin ja Mokkapuiston rakennustöillä.

Remontti jatkuu sillan alla ja Tempon tunnelin seudulla. Tempon tunnelin pitäisi valmistua Kantolan mukaan kesäkuun loppuun mennessä.

Ruby & Fellas -ravintolan edustalle rakennetaan kaupunkilaisille uusi Mokkapuisto. Sen rakentaminen saattaa jatkua heinäkuussa.

Tempon talon ja Hämeensillan kulman portaat suljetaan. Portaiden tilalle tulee väliaikaiset metalliportaat.

Siltaremontin suurimmat yllätykset tulivat heti alussa, kun Tammerkoski piti saada tyhjäksi paalujen asennusta varten. Sateisen syksyn takia kosken tyhjennykseen päästiin vasta kuukauden viivästyksen jälkeen.

– Viimeiseen vuoteen ei mitään isompia yllätyksiä ole ollut, Kantola kertoo.

Patsaat palaavat syksyllä 2020

Pirkkalaispatsaat palaavat Hämeensillalle syksyllä 2020. Kaupunki ei halua ottaa riskiä, että ratikkatyömaan takia sillalla pyörivät työkoneet aiheuttaisivat kolhuja veistoksille.

Patsaat tuodaan sillalle vasta, kun remontti on muuten valmis.

Hämeensillan remontin valmistelutyöt alkoivat tammikuussa 2018. Remontti sillan eteläisen puolen uusimiseksi alkoi helmikuun alussa.

Silta purettiin puoli kerrallaan kivi kiveltä. Kiviverhoilu otettiin talteen ja tuotiin takaisin paikoilleen, kun siltarakenteet olivat valmiit.

Tilapäinen kävely- ja pyöräilysilta Tammerkosken yli avautui kesäkuun alussa 2018. Sillan eteläinen puoli valmistui huhtikuussa 2019. Sen jälkeen remontti siirtyi sillan pohjoispuolen kaistoille.

Juttua korjattu 11.12.2019 kello 17.13: Korjattu sillan remontin alkamisvuosi oikeaksi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut