Tampereen uusi asemakeskus maksaa arviolta miljardin - Tampere - Aamulehti

Tampereen uusi kaupunginosa rakennetaan rautatien ylle – Aamulehti tutustui miljardin maksavan Asemakeskuksen suunnitelmiin

Asemakeskuksesta halutaan tehdä matkustajaliikenteen solmukohta, jossa matkustaja pääsee vaihtamaan kulkuvälineestä toiseen. Kuva Erkkilän sillalta, eli pohjoisesta kuvattuna.­

25.6.2018 7:25 | Päivitetty 25.6.2018 8:43

Tampereen rautatieaseman ympäristö muuttuu vauhdilla ensi vuosikymmenen alussa. Asema aiotaan kattaa kannella, jonka päälle rakennetaan Asemakeskuksen alue. Asemakeskuksen on tarkoitus yhdistää rautatien halkoman Tampereen keskustan itä- ja länsipuolet toisiinsa, sekä luoda täysin uusi asuinalue.

Asemakeskuksesta tehdään paraikaa yleissuunnitelmaa, joka valmistuu ensi vuoden alussa. Alueen asemakaava voitaisiin hyväksyä suunnitelmien mukaan vuoden 2019 lopulla. Aluetta päästään rakentamaan ensi vuosikymmenen puolella.

Miksi Asemakeskus halutaan rakentaa?

Yksi tavoite on vastata Tampereen rautatieaseman matkustajamäärien kasvuun. Vuonna 2017 Tampereen rautatieasemalta tehtiin yhteensä 4,7 miljoonaa saapuvaa ja lähtevää matkaa. Kaupunki ennustaa matkustajien määrän kasvavan 0,5 prosenttia vuosittain. Jos ennustus pitää kutinsa, vuonna 2035 rautatieasemalta tehtäisiin yhteensä noin 5,1 miljoonaa matkaa.

Tampere on myös yksi Suomen rautatieliikenteen solmukohdista. Se mitä tapahtuu Tampereen rautatieasemalla, voi vaikuttaa koko maan junaliikenteen sujuvuuteen.

Asemakeskuksesta halutaan tehdä matkustajaliikenteen solmukohta, jossa matkustaja pääsee vaihtamaan kulkuvälineestä toiseen. Esimerkiksi Tullin kaupunginosan länsireunaan suunnitellaan bussiterminaalia ja Asemakeskukselta suunnitellaan nopeita yhteyksiä sekä Tampere-Pirkkalan että Helsinki-Vantaan lentoasemille.

Matkailun ennustetaan muutenkin kasvavan Pirkanmaalla. Konsulttiyhtiö WSP:n mukaan ulkomaalaisten yöpymiset voivat nousta nykyisestä 210 000 yöpymisestä 525 000 yöpymiseen vuonna 2040. Kotimaan yöpymisiä tehtiin Pirkanmaalla 1,24 miljoonaa vuonna 2017, kun vuonna 2040 niiden määräksi arvioidaan 3,1 miljoonaa vuosittain.

Asemakeskus liittyy myös keskustan kehittämiseen. Tampereen kaupungin tavoitteena on sijoittaa keskustaan 15 000 uutta asukasta ja saman verran työpaikkoja vuoteen 2030 mennessä.

Asemakeskukseen nousee sekaisin niin asuin-, toimisto- kuin liiketilojakin, sekä keskuspuisto.­

Mitä Asemakeskukseen aiotaan rakentaa?

Rautatie aiotaan kattaa asemalta etelään päin, ja koko alueelle aiotaan rakentaa noin 200 000 neliömetriä uudisrakentamista. Asemakeskukseen nousee sekaisin niin asuin-, toimisto- kuin liiketilojakin, sekä keskuspuisto.

Vaihtoehtoisia suunnitelmia on kaiken kaikkiaan neljä. Todennäköisesti mitään niistä ei toteuteta sellaisenaan, vaan lopputulos on jonkinlainen yhdistelmä.

Kahdessa suunnitelmassa nyt näkyvä rautatie katetaan kokonaan asemalta Sorin sillalle saakka, jossa paraikaa tehdään Kansi ja Areena -hanketta. Yhdessä vaihtoehdossa Asemakeskuksen kansi yhdistyy toiseen kanteen, mutta rata on avoin tietyistä paikoista aseman lähistöltä. Yhdessä vaihtoehdossa vain nykyisen rautatieaseman läheinen alue on katettu kannella.

Suunnitelmiin kuuluu myös 1 800 ajoneuvoa vetävän pysäköintilaitoksen rakentaminen.

Asemakeskukselle suunnitellaan korkeita tornitaloja, jotka voisivat näyttää Hämeensillalta tältä.­

Kannattaako Asemakeskuksen rakentaminen taloudellisesti?

Asemakeskuksen on arvioitu maksavan noin miljardi euroa. Huhtikuussa 2017 julkaistussa selvityksessä arvioitiin, että kustannukset nousevat alkuperäisestä ja että rakennusoikeuksien määrää pitää kasvattaa, jotta hanke saadaan rahoitettua ja tuottamaan voittoa.

Konsulttiyhtiö WSP taas arvioi viime vuoden lokakuussa, että Asemakeskuksen toteuttamisen arvo on mittava suhteessa hankkeen edellyttämiin investointeihin. Toisin sanoen jokaisen Asemakeskukseen sijoitetun euron pitäisi tuottaa hyvin.

WSP:n mukaan rakentamisen välitön vaikutus työllisyyteen olisi noin 3 400 henkilötyövuotta, ja välilliset työllisyysvaikutukset noin 7 300 henkilötyövuotta. Valmiina Asemakeskus työllistäisi toimistotiloissa 2 600 henkilötyövuotta ja liiketiloissa 1 100 henkilötyövuotta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?