Tampereen ratikan aikataulu - Tampere - Aamulehti

Näin ratikka kulkee Tampereella ensi vuonna – Hervannan ja Pyynikintorin väliä kuljetaan lauantaisin ympäri vuorokauden

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti keskiviikkona ratikkalinjojen kolme ja neljä aikatauluista. Ratikan ensimmäisen talven aikataulujen suunnittelussa on huomioitu muun muassa nykyisten bussilinjojen matkustajamäärät.

Hämeenkatu ja Hämeensilta vuonna 2020.­

14.2. 9:20 | Päivitetty 19.2. 21:14

Aamulehti

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti keskiviikon kokouksessaan Tampereen ratikan ensimmäisen talvikauden eli talven 2021– 2022 liikennöinnin aikatauluista.

Joukkoliikennelautakunta hyväksyi raitiotien liikennöintisuunnitelmassa esitetyt aikataulut sellaisenaan. Keskiviikon kokouksessa hyväksyttiin myös ponsi, jonka mukaan linjan 4 iltojen ja pyhäaamujen liikennöintiä tarkastellaan työmatkaliikenteen tarpeet huomioiden tarkemman aikataulusuunnittelun yhteydessä.

Tampereen ratikan linjanumerot ovat 3 ja 4. Muut linjat, esimerkiksi numero 1, ovat bussilinjoja.

Ratikan linjareitit talvella 2021-2022

Linja 3: Hervantajärvi–Etelä-Hervanta–Hervannan kampus–Hervantakeskus–Opiskelija–Pohjois-Hervanta–Hallila–Turtola–Hakametsä–Kalevanrinne–Uintikeskus–Kaleva–Sammonaukio–Tulli–Rautatieasema–Koskipuisto–Keskustori–Tuulensuu–Pyynikintori

Linja 4: Kaupin kampus–TAYS–Hippos–Kalevan kirkko–Sammonaukio–Tulli–Rautatieasema–Koskipuisto–Sorin aukio

Sorin aukion raitiotiepysäkki ei välttämättä valmistu elokuuhun 2021 mennessä. Ennen pysäkin valmistumista linjan 4 päätepysäkkinä toimii Koskipuisto. Myöskin pysäkin nimi on vielä päättämättä.

Tampereen kaupungin joukkoliikenteen palveluryhmä ja raitiotien liikennöitsijä suunnittelivat raitiotien aikataulut yhdessä.

Aikatauluihin on jo merkitty ratikan liikennöintiajat ja vuorovälit linjalla kolme Hervantajärvi–Pyynikintori ja linjalla neljä Tays, Kaupin kampus–Pyynikintori.

Molemmille linjoille on suunniteltu aikataulut arkeen ja viikonloppuihin. Tarkastelussa on huomioitu nykyisten bussimatkustajien määrä reiteillä.

Aikataulut päätetään ajoissa

Aikataulut päätettiin tavallista varhaisemmassa vaiheessa, jotta liikennöintiorganisaatio voidaan muodostaa ja liikennetuotanto suunnitella mahdollisimman tarkasti.

Bussiliikenteen linjat liitetään suunnitelmaan myöhemmin. Raitioliikenteessä ja bussiliikenteessä on tulevaisuudessa käytössä sama Nysse-lippujärjestelmä.

Tampereelle tuodaan saksalainen raitiovaunu vuodelta 1981 – alkaa kulkea Hervannan liikenteessä maaliskuussa

Juttua muokattu 19.2.2020 kello 21.15: Lisätty Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätös ja kokouksessa hyväksytty ponsi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?