Miljoona-avustus valtiolta Tampereen seudun ratikkaverkostolle - Tampere - Aamulehti

Valtiolta useiden miljoonien avustukset Tampereen seudun ratikkaverkostolle – rahaa sekä Hatanpään että Hiedanrannan suuntiin

Myös lähijunaliikennettä tuetaan reilulla kädellä. Valtio maksaa puolet Tesoman junaseisokkeen 4,2 miljoonan euron kustannuksista.

Kuljetusliike K. Rissanen Oy toi Tampereen ensimmäisen raitiovaunun Hervannan varikolle 20. toukokuuta.

3.6.2020 13:14 | Päivitetty 3.6.2020 17:26

Aamulehti

Tampereen raitiotie ja seuturaitiotie saavat valtiolta miljoonia euroja avustusta tuleville vuosille.

Neljän suurimman kaupunkiseudun ja valtion väliset MAL-neuvottelut saatiin päätökseen eilen tiistaina. Aikaansaadut sopimukset määrittelevät asumisen ja liikenteen suuntaviivoja seuraaville vuosille.

Valtio osoittaa seuturaitiotien Hatanpään haaran laajentamisen kehitysvaiheeseen ja toteutukseen avustusta enintään 30 prosenttia avustuskelpoisista kustannuksista. Tämä on enintään 5,448 miljoonaa euroa.

Tamperelainen kaupunginvaltuutettu, vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallion mukaan raitiotiehen myönnetyt avustukset ovat poikkeuksellisen suuri voitto Tampereelle ja Pirkanmaalle.

– Rahoituksen antaminen tässä vaiheessa, ennen kuin meillä on päätöksiä esimerkiksi linjauksista, on vahva signaali valtion sitoutumisesta hankkeisiin.

Tampereen raitiotien keskustasta Hiedanrannan kautta Lentävänniemeen kulkevan osan kehitysvaiheeseen ja toteutukseen valtio osoittaa avustusta enintään 24,87 miljoonaa euroa. Tämä sisältä jo aiemmin myönnetyn 15,95 miljoonan euron valtuuden.

Valtio myöntää avustusta myös seuturaitiotien laajentamista koskevaan yleissuunnitteluun enintään 30 prosenttia avustuskelpoisista kustannuksista, mikä on enintään 0,46 miljoonaa euroa.

Tampere ja Pirkkala käynnistävät toteuttamiseen tähtäävän hankesuunnitelman laatimisen vuoden 2021 aikana ja mahdollisesti toteuttamissuunnitelman laatimisen vuonna 2023 osuuksilla Tays keskussairaala - Koilliskeskus ja Tampereen linja-autoasema - Härmälä - Pirkkala.

– Nämä hankkeet tulee aloittaa tulevalla valtuustokaudella, että ratikan laajennukset saadaan mahdollisimman nopeasti maaliin.

Tamperelainen kaupunginvaltuutetun, vihreiden puheenjohtajan Jaakko Mustakallion mukaan raitiotiehen myönnetyt avustukset ovat poikkeuksellisen suuri voitto Tampereelle ja Pirkanmaalle.

Lähijunaliikenteelle tukea neljään paikkaan

Myös lähijunaliikenteen edellytysten parantamiseen tulee rahaa Tampereen seudulle saman MAL-sopimuksen kautta. Tampereen Tesoman junaseisake rakennetaan valtion ja Tampereen yhteistyössä. Hankkeen kustannusarvio on 4,2 miljoonaa euroa, josta valtion osuus on puolet. Tampereen kaupungin osuus on näin 2,1 miljoonaa euroa.

Lempäälään toteutetaan junaliikenteen edellyttämät laiturimuutokset valtion ja Lempäälän yhteistyössä. Toteutuksen kustannusarvio on 500 000 euroa, josta valtion osuus on puolet. Lempäälän osuudeksi jää 250 000 euroa.

Nokian asema-alueen kehityshanke suunnitellaan ja toteutetaan valtion ja Nokian yhteistyössä. Hankkeen suunnittelun kustannusarvio on 300 000 euroa. Kustannuksista valtion osuus on puolet, eli Nokian osuus on 150 000 euroa. Toteutuksen kustannusarvio on 3,7 miljoonaa euroa, josta valtio maksaa puolet.

Neljäs lähijunaliikennekohde on Orivesi, jossa kyse on Oriveden asema-alueen kehittämisen suunnittelusta.

Mustakallion mukaan Tampereen kaupunkiseudulla joka toinen matka tehdään henkilöautoilla.

– Juuri lähijunaliikenne tulee olemaan koko kaupunkiseudulla suurin tekijä siihen, että saadaan ihmiset vaihtamaan yksityisautoilut joukkoliikenteeseen. Lähijuna on kaikkein kilpailukykyisin ja nopein tapa liikkua.

Vaitinaron liittymä on saamassa lisäkaistan ja Helsinki–Tampere-rataosa peruskorjauksen

Tällainen on historiallinen 5,5 miljardin lisäbudjetti: Kunnille 1,4 miljardia, liikenteeseen yli miljardi, korkeakouluihin lähes 5 000 uutta aloituspaikkaa

Täydennys 3.6. kello 17.24: Lisätty juttuun tieto, että neljäs paikka Pirkanmaalla, jossa lähijunaliikenteen edellytysten parantamista tuetaan, on Orivesi.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut