Tampereen korkeakouluyhteisön uusi visuaalinen ilme ja tunnus julkistettiin torstaina Tampereella. Ilmeen ja tunnuksen pääväri on violetti. Tunnuksen T kuvaa Tamperetta, ja kaaret T:n kera ihmiskasvoja.
Tampereen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu muodostavat ensi vuoden alusta korkeakouluyhteisön, ja siksi niille luotiin yhteinen ilme.
Brändi
Tuotekuvalla eli brändillä tuetaan mielikuvaa, joka halutaan luoda esimerkiksi tuotteesta tai yrityksestä, ja esimerkiksi nyt Tampereelle syntyvästä korkeakouluyhteisöstä.
Tampereen yliopisto ja Tampereen teknillinen yliopisto yhdistyvät 1.1.2019 uudeksi Tampereen yliopisto -nimiseksi säätiöyliopistoksi (Tampere University).
Brändistrategian suunnitteli Kaski Agency yhteistyössä brändi- ja identiteettitoimisto Porkka & Kuutsa Oy:n kanssa. Visuaalisen ilmeen ja tunnuksen teki Porkka & Kuutsa.
Tunnuksessa on Tamperetta merkitsevä T-kirjain ja kaaria.
–Kaarista muodostuu pelkistetyt ihmiskasvot. Kasvot on kuvattu kirkkaassa valossa, ne ovat avoimet. Avoimet uudelle ajattelulle. Avoimet monitieteisyyden haasteille ja mahdollisuuksille, kertovat Antti Porkka ja Jonni Kuutsa.
Suunnittelijoiden mukaan brändi pohjaa siihen, että uuden Tampereen korkeakouluyhteisön keskiössä on ihminen ja usko ihmisen kykyyn löytää lopulta tarvittavat vastaukset.
Tunnuksen violetin värin kerrotaan symboloivan mielikuvitusta, luovuutta ja älykkyyttä.
Brändi kiteytyy suunnittelijoiden mukaan ajatukseen ihminen ratkaisee.
–Kun maailma on täynnä valeuutisia ja huuhaata, on uusi brändi kannanotto ihmisyyden ja tieteellisen tiedon puolesta, kertoo suunnittelujohtaja Markus Lehtonen Kaski Agencystä.
Myös Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun nimistä on myös suunniteltu erilaisia ja erikielisiä yhdistelmiä. Yhteinen tyyli mahdollistaa korkeakouluyhteisön esiintymisen yhdenmukaisella tavalla.
Torstain julkistustilaisuudessa soitti Takomo.