Saksalainen raitiovaunu on saapunut Hervantaan – tältä näyttää ratikka, jonka voi pian bongata liikenteestä - Tampere - Aamulehti

Saksalainen raitiovaunu on saapunut Hervantaan – tältä näyttää ratikka, jonka voi pian bongata liikenteestä

Raitiovaunua säilytetään raitiotien varikolla Tampereen Hervannassa, lähellä Ruskon teollisuusaluetta. Ensimmäiset koeajot tehdään maaliskuun puolivälistä alkaen.

Saksasta Tampereen Hervantaan lauantaina tuotu testiraitiovaunu siirrettiin säilytyshalliin odottamaan pudistus- ja asennustöitä. Ennen koeajoja vihreä vaunu teipataan uusiin väreihin.

22.2.2020 15:41 | Päivitetty 22.2.2020 18:20

Aamulehti

Testikäyttöön tuleva saksalainen raitiovaunu on saapunut Tampereen Hervantaan. Vaunu matkusti rekan lavetilla Tampereen liikenteen seassa lauantaina alkuiltapäivästä.

Vuodelta 1981 peräisin oleva vaunu on aiemmin ollut käytössä Saksassa Hannoverin raitioliikenteessä. Tampereella vaunua käytetään raitiotieradan ja sen järjestelmien testaukseen ennen kuin ensimmäisen varsinainen raitiovaunu, niin kutsuttu protovaunu, saapuu toukokuussa.

Tampereen Raitiotie oy:n toimitusjohtajan Pekka Sirviön mukaan raitiovaunu matkasi Tampereelle rekan kyydissä ja laivalla. Kuljetuksesta vastasi Tampereen ratikan vaunuvalmistaja Škoda Transtech.

Tampereen Raitiotie ei paljastanut etukäteen, milloin vaunun oli määrä saapua Tampereelle. Sirviön mukaan kaikki on tähän mennessä sujunut aikataulussa.

Viestinnän asiantuntija Sari Mäkelä Tampereen Raitiotie oy:sta kertoo, että raitiovaunu saapui Hervantaan puoli kolmen aikaan iltapäivällä.

Näin testivaunu kuljetettiin Tampereelle lauantaina rekan lavetilla.

Perillä vaunu siirrettiin odottamaan säilytyshalliin.

Raitiovaunua säilytetään raitiotien varikolla Tampereen Hervannassa, lähellä Ruskon teollisuusaluetta.

Ensimmäiset koeajot tehdään maaliskuun puolivälistä alkaen varikkoalueella, Hervannassa ja Hervannan valtaväylällä.

Sirviö kertoo, että raitiovaunun liikennekelpoisuus on tarkistettu Saksassa, mutta Tampereellakin tehdään vielä pieniä valmisteluja ja turvallisuustarkastuksia, ennen kuin vaunu pääsee tositoimiin.

Mäkelä kertoo, että ennen koeajojen aloittamista vaunu pestään, teipataan ja siihen asennetaan sähkövirtaa välittävä virroitin.

Myös testivaunun ulkomittoja muokataan niin, että ne vastaavat riittävästi Tampereen ratikan mittoja. Näin voidaan tarkastaa esimerkiksi laiturialueiden ja vaunun yhteensopivuutta.

Myös testivaunun painoa muutetaan vastaamaan tulevaa protovaunua.

Ratikka muuttuu Tampereella punakeltaiseksi testivaunun teippauksilla.

Testivaunu

Hannoverista Tampereelle tuotava, saksalaisen LHB:n valmistama TW6000-mallin raitiovaunu.

Saapuu Tampereelle helmikuun lopussa.

Vaunutyyppiä on valmistettu vuosina 1974–1992, Tampereen testivaunu on vuosimallia 1981.

Vaunulla testataan raitiotien ratainfraa.

Vaunun mitat: pituus 28,3 metriä, leveys 2,4 metriä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut