Miksi Tampereen kiistellystä Tavara-asemasta annettiin uusi esitys juuri nyt - Tampere - Aamulehti

Miksi Tampereen kiistellystä tavara-asemasta annettiin uusi esitys juuri nyt – ja viisi muuta kysymystä miljoonia maksavasta rakennuksen siirrosta

Tampereen historiallinen tavara-asema on jälleen kuuma peruna Tampereella. Rakennuksen kohtalosta on väännetty jo vuosia. Nyt pöydällä on uusi esitys.­

25.6.2018 14:30 | Päivitetty 25.6.2018 15:15

Tampereen tavara-aseman kohtalo saattaa ratketa maanantaina iltapäivällä kaupunginhallituksen kokouksessa.

Hyväksyttäväksi esitetyssä vaihtoehdossa esitetään, että tällä hetkellä käynnissä olevan kaavamuutoksen valmistelu keskeytetään ja että alueelle järjestetään tontinluovutusta ja konseptia koskeva kilpailu. Kilpailu koskee historiallisesti merkittävän tavara-aseman, rautatieläisten asuintalon ja Morkun seuratalon pohjoispuolen korttelia. Hallituksen kokous alkoi kello 13.

Esityksessä tavara-asema siirrettäisiin, ei siis purettaisi.

Tavara-asema

Tavara-asema on valmistunut vuonna 1907. Jugend-tyylisen rakennuksen on suunnitellut Bruno Granholm. Rakennus on suojeltu.

Sen tehtävänä oli aikoinaan toimia tavarakuljetusten vastaanoton, lähettämisen ja välivarastoinnin tilana.

Tavara-aseman vieressä sijainneessa makasiinissa eli tavarasuojassa säilytettiin sisällissodan jälkeen punavankeja. Tavara-aseman makasiinit on jo purettu.

Rakennuksen sijainti on nykyisellään ongelmallinen, koska yksi keskustan pääväylistä, Ratapihankatu, tekee tavara-aseman kohdalla mutkan. Rakennuksen tuntumaan on syntynyt autoliikenteen ja kevyen liikenteen sumppu, jota on yritetty ratkoa erilaisin järjestelyin.

Miksi kaupunginhallitukselle annetaan uusi esitys nyt hieman yllättäen, hankejohtaja Tero Tenhunen?

–Meille on tullut eri suunnista toivetta, että yrittäkää etsiä vielä vaihtoehtoisia ratkaisuita. Kyllä politiikasta on tullut viestiä. Emme me virkahenkilöinä ole tällaista keksitty.

Onko kaupungilla tiedossa joku taho, joka olisi kiinnostunut tavara-aseman alueesta?

–Kun kilpailun järjestämistä suunnitellaan, se tarkoittaa, että etsimme kiinnostuneita. Emme ole käyneet keskusteluita. Uskomme, että kiinnostusta löytyy, kun kilpailun vipuna on alueeseen kuuluva toimistokortteli.

Mitä tämä esitys käytännössä tarkoittaa?

–Tarkoituksena on selvittää, kuka tarjoaa esityksessä mainituin ehdoin alueesta ja rakennuksista eniten ja millaisella kehitysidealla. Kaupunki olisi esityksen mukaan tavara-aseman siirron tilaaja. Kaupunginhallitus linjaa nyt periaatteita päätöksellään. Nykyisellään kaavoitusprosessin jatkaminen todennäköisesti tarkoittaisi aika haasteellisen tilanteen jatkumista, sillä kuten todettua, edessä voisi olla aika pitkä valitusprosessi. Esittämässämme vaihtoehdossa pystyttäisiin käyttämään lainvoimaista kaavaa.

Lue myös:

Tavara-aseman siirto jälleen pöydällä: valtuustoryhmät ovat erimielisiä aseman kohtalosta, mutta suunnittelukilpailuun suhtaudutaan varovaisen myönteisesti

Analyysi: Tavara-aseman tulevaisuudesta tulee vielä vaikea vääntö Tampereella – Tästä syystä purkaminen on vaikeaa

Siirretäänkö kiistanalainen tavara-asema sittenkin? Tampereen apulaispormestari: näin se voisi olla mahdollista

Missä kunnossa tavara-asema on ja mihin sitä voisi mielestänne käyttää?

–Onhan se rakennuksena täysin peruskorjausta vaativa, jotta rakennuksen arvo paranisi. Yksi iso asia on, että jos rakennus kierrettäisiin, kuten on myös ehdotettu, se jäisi sellaiseksi Sulo Vilenin huoltoasemaksi, johon olisi hyvin vaikea löytää toimijaa. Siirrettynä siitä saisi taloudellisesti kannattavamman kohteen. Kyllähän tavara-aseman, asuintalon ja aukion yhdistelmässä on paljon mahdollisuuksia ja tällaisessa kehityksessä on maailmalla onnistuttu. Esimerkiksi jonkinlainen hotelli voisi olla mahdollinen. Tämä on vaihtoehto, joka kannattaa tutkia. Esimerkiksi uutta kilpailua ei tarvitsisi siirrosta järjestää, sillä meillä on olemassa lainvoimainen kaava ja suunnitelmat. Tämä vaihtoehto olisi nopeimman etenemisen vaihtoehto.

Miten paljon kaupungille maksaa se, että alueelle ei saada aikaan ratkaisua?

–Sitä on mahdoton euroissa arvioida. Voidaan kuitenkin ajatella, että jos kaavaprosessi venyy, emme pysty kehittämään toimitilakorttelia eikä näin ollen synny työpaikkoja, keskustan saavutettavuus ei parane, turvallisuutta ei pystytä parantamaan ja onhan se ihan imagohaittakin.

Miksi alueen tulevaisuudesta on niin vaikea päättää?

–Tässä ei ole helppoja ratkaisuja. On valittava vaikeista vaihtoehdoista ja niin, mikä turvallisuuden ja kaupungin kehittämisen puolesta on paras.

Siirtoa koskeva grafiikka on julkaistu ensimmäistä kertaa Aamulehdessä huhtikuussa vuonna 2014. Tiedot tarkasti 25. kesäkuuta 2018 Tampereen kaupungin rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen.

Tätä esitetään

Käynnissä olevan kaavamuutoksen valmistelu keskeytetään ja että alueelle järjestetään tontinluovutusta ja konseptia koskeva kilpailu. Kilpailu siis koskee historiallisesti merkittävän tavara-aseman, rautatieläisten asuintalon ja Morkun seuratalon pohjoispuolen korttelia.

Urakka tilattaisiin samalta taholta, joka voitti siirtourakka-kilpailun kesällä 2016. Kilpailun voitti entinen Lemminkäinen Oy, joka on nyt osa YIT Infra Oy:tä. Jättimäisen urakan hintalapuksi muodostui tuolloin 2,6 miljoonaa euroa, eikä se ole siitä muuttunut.

Kilpailun ehdoksi esityksessä todetaan, että toimistokortteli voitaisiin toteuttaa, jos suojeltujen rakennusten kunnostaminen ja kehittäminen on osa kokonaisuutta. Seuratalo Morkku ei ole suojeltu kohde, joten se purettaisiin. Morkun purkamisen hinnaksi on arvioitu 600 000 euroa, niin kuin on jo aiemmin kerrottu.

Esityksessä annetaan myös optio, jonka mukaan alueelle on mahdollista hakea kaavamuutoksella täydennysrakentamisoikeutta suojeltujen rakennusten yhteyteen. Jos lisärakennusoikeutta syntyisi, kaupunki saisi siitä myyntihinnan. Kaupungin tekemän tuottoarvion mukaan korttelin luovuttaminen toisi kaupungin kassaan 5,9 miljoonaa euroa.

Esityksen arvion mukaan tavara-aseman siirto, Ratapihankadun suoristaminen ja Rongan alikulkuyhteyden jatko voitaisiin aloittaa jo ensi vuonna ja valmista olisi vuoden 2020 alussa. Jo vuosia käynnissä olleen tavara-asemakiistan pitkittymisestä esityksessä todetaan muun muassa, että ongelmallinen alue voisi vaikuttaa raitiotien liikennöintiin, vuonna 2022 järjestettäviin jääkiekon MM-kilpailuihin ja vuodeksi 2023 alkavaksi suunnitellun Itsenäisyydenkadun ratasillan uusimiseen.

Esityksen ovat valmistelleet kaupungin kiinteistöjohtaja Virpi Ekholm ja hankejohtaja Tero Tenhunen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?