Lastin- ja kuormankäsittely-yhtiö Cargotec aikoo selvittää ydinliiketoimintojensa Kalmarin ja Hiabin eriyttämistä kahdeksi itsenäiseksi yhtiöksi.
Jos hanke toteutuu, listattaisiin Kalmar erillisenä yhtiönä Helsingin pörssiin ensi vuonna.
Tavoitteena olisi luoda kaksi alallaan maailman johtaviin kuuluvaa yhtiötä, Cargotec kertoo. Kalmarista tulisi kontinkäsittelyyn ja raskaaseen logistiikkaan erikoistunut yhtiö, kun taas Hiab erikoistuu ajoneuvojen kuormankäsittelyyn.
Cargotecin hallitus uskoo, että yhtiöiden eriyttäminen voisi kasvattaa omistaja-arvoa. Erillisinä yhtiöinä Kalmar ja Hiab voisivat kasvaa nopeammin, olla selkeämpiä johdettavia ja sijoittajien kannalta houkuttelevampia.
”Kalmar ja Hiab palvelevat eri asiakkaita, ja niillä on rajalliset ristiinmyyntisynergiat. Kummallakin liiketoiminnolla on kunnianhimoiset kasvusuunnitelmat, ja olemme nyt arvioimassa, voitaisiinko niitä paremmin edistää erillisinä yhtiöinä”, sanoi toimitusjohtaja Casimir Lindholm tiedotteessa.
Cargotec kertoi marraskuussa aikovansa luopua MacGregorista, joka on tällä hetkellä yksi yhtiön kolmesta liiketoiminta-alueesta.
Tulosparannus luvassa
Samalla Cargotec kertoi osavuosikatsauksessaan, että se lähes tuplasi vertailukelpoisen liikevoittonsa tammi-maaliskuussa 112 miljoonaan euroon. Kasvua vuoden takaisesta kertyi 85 prosenttia, ja liikevoittoprosentiksi tuli 10,5.
Liikevaihto koheni neljänneksellä 1,07 miljardiin, joskin saatujen tilauksien määrä laski seitsemällä prosentilla 1,06 miljardiin.
Lindholmin mukaan tilausten laskusta huolimatta kysyntä on säilynyt hyvällä tasolla. Yhtiö pitää näkymänsä ennallaan ja arvioi, että tämän vuoden vertailukelpoinen liikevoitto paranee viime vuoteen verrattuna.
Cargotec-konserniin kuuluvalla Kalmarilla on Tampereen Ruskossa vuonna 2013 avattu teknologia- ja osaamiskeskus, joka keskittyy tuote- ja ohjelmistokehitykseen.