Kilpailu- ja kuluttajavirasto vaatii kahta pysäköintifirmaa Finnparkia ja Parkkipatea tekemään korjauksia toimintaansa.
Virasto on saanut kuluttajilta ilmoituksia näiden yritysten toiminnasta. Niiden pohjalta kuluttajavalvoja selvitti tarkemmin yritysten digitaalisia toimintatapoja.
Tampereen kaupungin omistamalle Finnparkille osoitetut korjaukset koskevat Moovy-sovellusta. Sovelluksen ideana on, että pysäköintimaksu veloitetaan tilille liitetyltä maksukortilta automaattisesti.
Virastolle tulleen palautteen perusteella Moovyn palvelumaksun suuruus on tullut usealle kuluttajalle yllätyksenä. Moovy-sovelluksesta veloitettavan palvelumaksun hinta on ollut saatavilla Moovyn verkkosivuilla, eikä sovelluksessa sen käyttöönoton yhteydessä.
Lisäksi sovelluksen hallinnointi ja käytön lopettaminen on ollut monelle hankalaa. Osa kuluttajista on luullut lopettaneensa sovelluksen käytön asianmukaisesti, mutta silti veloituksia on mennyt. Näin on käynyt, vaikka sovelluksen on poistanut.
Kuluttajavalvoja huomauttaa, ettei maksullinen palvelu saa käynnistyä liian matalalla kynnyksellä.
Kuluttajavalvoja edellyttää, että vastaisuudessa sovelluksen palvelumaksusta on annettava tieto jo ennen palvelun käyttöönottoa. Lisäksi Finnparkin on tarkennettava ohjeistuksiaan sovelluksen käytön lopettamisesta ja varmistettava, etteivät kuluttajat käytä sovellusta tahattomasti.
Parkkipaten ongelmat ovat liittyneet valvontamaksuista tehtyihin reklamaatioihin. Yritys on vastannut lähtökohtaisesti kaikkiin reklamaatioihin vakiovastauksilla. Tämä on aiheuttanut kuluttajille epätietoisuutta.
Kuluttajavalvoja korostaa, että kuluttajalla on aina oikeus tehdä reklamaatio ja saada siihen vastaus, jossa on huomioitu reklamaatiossa esitetyt väitteet ja arvioitu näiden merkitystä maksuvelvollisuuden kannalta. Parkkipaten tulee kuluttajavalvojan mukaan tulevaisuudessa perehtyä huolellisesti jokaiseen sille saapuvaan reklamaatioon.
Lisäksi kuluttajavalvoja vaatii Parkkipatea huolehtimaan, että sen tiedot yhteistyökumppaneiden ja palvelujen häiriöistä on ajantasaiset.
Molemmat yritykset ovat sitoutuneet toteuttamaan vaaditut korjaukset.
Oikaisu 26.4.2023 kello 11.41: Jutussa sanottiin aiemmin, että Moovyn palvelumaksun suuruutta ei olisi kerrottu verkkosivuilla. Päätöksessä kuitenkin todetaan, että hintatieto on ollut saatavilla Moovyn verkkosivuilla, eikä sovelluksessa sen käyttöönoton yhteydessä.