Pirkanmaan Lähi-Tapiolan tulos laski yli 25 miljoonaa euroa – myrskyisä viime vuosi ei vaikuttanut asiakasmääriin

Vuosi 2022 oli Pirkanmaan Lähi-Tapiolalle myrskyisä. Toimitusjohtaja Minna Metsälän mukaan asiakkaat ovat säilyttäneet luottamuksensa yhtiöön otsikoista huolimatta.

Pirkanmaan Lähi-Tapiola maksoi korvauksia vahingoista viime vuonna 20,8 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Yhtiön konttori kuvattu kesäkuussa 2022.

15.2. 10:00

Aamulehti

Pirkanmaan Lähi-Tapiolan kokonaistulos laski 26,7 miljoonaa euroa viime vuodesta vuoteen 2021. Vakuutusyhtiö teki viime vuonna tappiota yhteensä 12,8 miljoonaa euroa.

Yhtiön talous- ja hallintojohtaja Tomi Saarisen mukaan heikko tulos johtuu suurimmilta osin sijoitusmarkkinoista ja laskeneista pörssikursseista. Sijoitustuotot laskivat 6,8 prosenttia verrattuna vuoteen 2021.

Lisäksi tulosta laski maksettujen vakuutusten lisääntynyt määrä. Pirkanmaan Lähi-Tapiola maksoi korvauksia vahingoista viime vuonna 20,8 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna, yhteensä 45,9 miljoonaa euroa. Tämä johtuu toimitusjohtaja Minna Metsälän mukaan siitä, että ihmiset ovat lähteneet koronan jälkeen liikkeelle. Eniten kasvoivat ajoneuvo- ja henkilövahingot.

Myös inflaatio kasvatti korvauskuluja. Vahinkovakuutuksen maksutulo oli viime vuonna 70 miljoonaa euroa. Tulo kasvoi edellisestä vuodesta 3,9 prosenttia.

Varsinaisten vakuutusten osalta yhtiön tulos oli niukasti voitolla. Katetta kertyi miljoona euroa. Yhtiö nosti vakuutustensa hintoja täksi vuodeksi ja keskittyy tänä vuonna kannattavuuden parantamiseen, toimitusjohtaja Metsälä sanoo.

Mitä?

Pirkanmaan Lähi-Tapiolan tulos 2022

Vakuutusmaksutulot 2022: 70,0 miljoonaa euroa (67,4 miljoonaa euroa vuonna 2021).

Liiketulos: -5,6 miljoonaa euroa (7,8 miljoonaa euroa).

Kokonaistulos: -12,8 miljoonaa euroa (13,9 miljoonaa euroa).

Sijoitustuotot: -6,8 prosenttia (5,1 prosenttia).

Maksettuja korvauksia: 45,9 miljoonaa euroa (kasvua 20,8 prosenttia)..

Yhdistetty kulusuhde: 98,2 prosenttia (93,1 prosenttia)

Vakavaraisuussuhde: 291,9 prosenttia (247,9 prosenttia vuonna 2021).

Omistaja-asiakkaita: 102 767 (lisäystä 4071).

Kohut eivät vaikuttaneet tulokseen

Vuosi 2022 oli Pirkanmaan Lähi-Tapiolalle myrskyisä: Aamulehti uutisoi viime vuoden keväällä ja kesällä useista yritystä koskevista ongelmista. Uutisessa kerrottiin, että Pirkanmaan Lähi-Tapiolassa oltiin suosittu tiettyjä asiakkaita ja annettu taloudellisia etuja erikoisilla perusteilla. Esimerkiksi tunnettujen pirkanmaalaismiesten yritys sai huomiota herättävän alennuksen vastoin Lähi-Tapiolan pääkonttorin ohjetta. Sastamalalainen yrittäjä sai 7 000 euroa, kun hänen kuollut hevosensa vakuutettiin takautuvasti. Jutussa haastatellut kertoivat myös ylellisistä kalastusmatkoista helikopterilla Murmanskissa.

Oliko uutisoinnilla vaikutusta viime vuoden tulokseen?

Minna Metsälän mukaan asiakkaat ovat säilyttäneet luottamuksensa yhtiöön otsikoista huolimatta. Yhtiön asiakasmäärä rikkoi viime vuonna ensimmäistä kertaa 100 000 rajan, lisäystä edelliseen vuoteen tuli reilu 4 000 asiakasta.

”Totta kai uutiset lisäsivät henkilöstön kuormitusta ja yhteydenottoja tuli enemmän. Tuloksellisesti sillä ei ollut vaikutusta. Kun asiat saavat laajaa huomiota, totta kai ne pistävät yrityksessä ajattelun ja myllyn pyörimään.”

Onko ongelmat nyt korjattu?

”Olen sitä mieltä, että meillä on oikein hyvät mahdollisuudet johtaa normaalisti ja mennä asioissa eteenpäin.”

Metsälän mukaan Pirkanmaan Lähi-Tapiolaan on palkattu kolme uutta esihenkilöitä ”tukemaan asiakaspinnassa työskenteleviä henkilöitä”.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut