Finnair ponnisti voitolle – Osake lähti heti nousuun pörssissä

Finnairin matkustajamäärä viisinkertaistui edellisvuodesta heinä–syyskuussa, mutta vuoden suurin lentosesonki ei vielä vienyt yhtiötä täysin voiton puolelle.

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kommentoi lentoyhtiön tulosjulkistusta Vantaalla järjestetyssä lehdistötilaisuudessa perjantaina 28. lokakuuta.

28.10. 13:14

Pörssissä on otettu myönteisesti vastaan lentoyhtiö Finnairin tulos, jossa kerrottiin yhtiön heinä–syyskuun vertailukelpoisen liiketuloksen olleen voitollinen ensimmäistä kertaa sitten koronapandemian alun vuoden 2019 lopulla.

Finnairin osakekurssi oli Helsingin pörssissä noin kuuden prosentin nousussa puoliltapäivin, vaikka pörssin yleisindeksi olikin miinuksen puolella.

Osake kävi kaupaksi 0,43 euron hintaan. Kurssi oli viimeksi yhtä korkealla elokuussa ja kävi tässä välissä 0,34 euron pohjalukemissa syyskuussa.

Yhtiön nettotulos oli edelleen tappiollinen heinä–syyskuussa, mutta vertailukelpoinen liiketulos nousi 35,2 miljoonaan euroon.

”Askel oikeaan suuntaan”

Vaikka Finnairin vertailukelpoinen liiketulos nousi heinä–syyskuussa plussalle, yhtiön nettotulos oli edelleen tappiollinen. Koko kuluvan vuoden eli tammi–syyskuun vertailukelpoinen liiketulos oli -181,8 miljoonaa.

”Positiivinen liiketulos kausiluontoisesti vilkkaimmalla neljänneksellä on askel oikeaan suuntaan, mutta edessä on pitkä tie yrityksen tervehdyttämiseksi”, kommentoi tiedotteessa toimitusjohtaja Topi Manner.

Yhtiöllä oli tätä ennen takanaan 10 vertailukelpoisen liiketuloksen kannalta tappiollista vuosineljännestä. Toimitusjohtajan mukaan Finnairin kohtaama haaste on pandemian ja Venäjän ilmatilan sulun yhdistelmän takia ainutlaatuisen vaikea.

Nettotuloksen tappiollisuus maalaa synkän kuvan erityisesti siksi, että kolmas vuosineljännes kesäsesonkeineen on perinteisesti ollut se osa vuodesta, jona lentoyhtiöt takovat suurimmat voittonsa.

Neljänneksen liikevaihto kasvoi 260,6 prosenttia 719,2 miljoonaan euroon viime vuoden saman ajanjakson 199,4 miljoonasta eurosta. Tammi–syyskuun liikevaihto kasvoi 292,9 prosenttia viime vuodesta lähes 1,67 miljardiin euroon. Edellisvuoden liikevaihto samalla ajanjaksolla oli 424,9 miljoonaa euroa.

Polttoaineen hinta rasitteena

Viimeisimmällä neljänneksellä Finnairia on varjostanut erityisesti poikkeuksellisen korkea polttoaineen hinta, jonka negatiivinen kustannusvaikutus oli noin 125 miljoonaa euroa viime vuoden vertailukauteen verrattuna. Tammi–syyskuun ajalta korkean polttoainehinnan negatiivinen kustannusvaikutus oli noin 303 miljoonaa euroa viime vuoteen verrattuna.

Polttoaineen korkean hinnan ohella Finnairia rasittivat vahva Yhdysvaltain dollari, pandemian jäljellä olevat vaikutukset, muun muassa Kiinan matkustusrajoitusten osalta, sekä Venäjän ilmatilan sulku, joka on pidentänyt Aasian-reittien lentoaikoja sekä kasvattanut niiden kustannuksia.

”Venäjän ilmatilan sulku vaikuttaa merkittävästi Finnairin tuloksentekokykyyn pitkällä tähtäimellä, ja julkistimme syyskuussa strategian kannattavuuden palauttamiseksi”, Manner sanoo tiedotteessa.

Yhtiön mukaan lentoliikenteen kysyntä on lähes normalisoitunut erityisesti Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Heinä–syyskuussa Finnairin matkustajamäärä viisinkertaistui 6,6 miljoonaan edellisvuoden 1,3 miljoonasta.

”Pienempi lentoyhtiö”

Finnairin toimitusjohtaja Manner kertoi yhtiön tiedotustilaisuudessa perjantaina, että Venäjän ilmatilan sulku on ollut rakenteellisesti erittäin merkittävä asia Finnairin strategialle.

”Meidän pitää sopeutua siihen realiteettiin, että Venäjän ilmatila voi olla meiltä suljettuna hyvin pitkään. Meidän pitää olla kilpailukykyisiä niillä markkinoilla, jotka ovat meille avoimia Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Lähi-idässä ja toki jatkaa lentämistä Aasiaan Venäjän ilmatilan kiertäen.”

Finnairilla uskotaan siihen, että vaikka Venäjä pysyisi suljettuna hamaan tulevaisuuteen, yhtiön uutta strategiaa noudattamalla Finnairista saadaan jälleen kannattava. Pandemiaa edeltäneisiin kunnian päiviin ei silti ole paluuta näköpiirissä.

”Me uskomme, että palaaminen kannattavaksi tämän strategian mukaisesti on täysin mahdollista ja sen eteen tehdään kovasti työtä. Samanaikaisesti Finnair tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä olemaan pienempi lentoyhtiö tulevina vuosina, se liittyy maantieteeseen ja ilmatilan käyttöön”, Manner sanoi.

Finnairin kirona on myös pandemian aikana raskaaksi kasvanut velkataakka, jonka hoitokulut syövät tulosta. Finnair nosti tuoreimmalla neljänneksellä viimeisen 110 miljoonan erän valtion pääomalainaa, jota on yhtiölle myönnetty nyt yhteensä 400 miljoonaa euroa.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut