Pirkkalalainen kuljetusliike tekee jotain, joka näytti vielä muutama vuosi sitten lähes mahdottomalta: ottaa käyttöön viisi sähköpakettiautoa

Raskaan liikenteen vihreä siirtymä on monta kertaa vaikeampi projekti kuin henkilöautojen sähköistäminen. Posti aikoo kymmenkertaistaa sähköpakettiauto­kantansa 2020-luvulla. Pirkkalalainen Enset aloittaa viidellä sähköpakettiautolla Tampereen ja isojen kaupunkien tavaraliikenteessä.

Fordin sähköpakettiautossa latausportti on kätevästi keskellä keulaa, toteavat Ensetin toimitusjohtaja Joonas Vilola (vas.) ja tekninen johtaja Kalle Joona (oik.). Autoa esitteli myyjä Juha Kirveslahti Tampereen Autokeskuksesta.

28.10. 6:31

Sähkövoima hiipii tavarajakeluun ja -logistiikkaan nopeammin kuin vielä pari vuotta sitten näytti edes mahdolliselta. Kuljetusliikkeet uusivat kalustoaan sitä mukaa kun autonvalmistajien sähköisten paketti- ja kuorma-autojen mallistot laajenevat.

Yksi pirkanmaalaisista edelläkävijöitä on Pirkkalasta toimiva kuljetusliike Enset oy. Yritys ottaa marraskuun alussa käyttöön viisi täyssähköistä Ford E-Transit -pakettiautoa. Tilauksessa on viisi vastaavaa autoa lisää yhdessä yrityksen ensimmäisen sähkökuorma-auton kanssa.

”Sähköautoista ei ole meille vielä juuri taloudellista hyötyä. Asiakkaat kyllä odottavat puhtaasti ja kestävästi toteutettuja kuljetuksia, mutta eivät ole kovin valmiita maksamaan niistä muita enemmän”, Ensetin tekninen johtaja Kalle Joona sanoo.

”Imagollisesti sähköautot ovat kuitenkin tärkeitä. Haluamme osoittaa, että olemme mukana kuljetusalan vihreässä siirtymässä.”

Mikä?

Enset oy

Perustettu: Vuonna 2005.

Omistajat: Perheyritys, suurimmat omistajat Kalle Joona ja Pekka Niemi.

Toimiala: Kappaletavaroiden nouto- ja jakelukuljetuksiin erikoistunut kuljetusliike.

Toimialue: Pirkanmaa, Varsinais-Suomi, Satakunta ja pääkaupunkiseutu, päätoimipaikka Pirkkalan Linnakalliossa.

Liikevaihto: 26 miljoonaa euroa (2021).

Tilikauden tulos: Noin 250 000 euroa.

Työntekijöitä: Työllistävä vaikutus noin 250 henkilöä.

Kalusto: Pari sataa ajoneuvoyksikköä (paketti- ja kuorma-autoja, yhdistelmäajoneuvoja ja hiab-kalustoa).

Sähköistymisstrategia: Marraskuun alusta käyttöön viisi Ford eTransit-pakettiautoa, tilauksessa viisi vastaavaa autoa sekä yksi sähkökuorma-auto.

Päästöt pienenevät

Ensetin autot liikkuvat päivittäin Pirkanmaan lisäksi Länsi-Suomessa, pääkaupunkiseudulla ja Pohjanmaalla. Perinteisiä dieselpakettiautoja yrityksellä on käytössä noin 70.

Täyssähkö-Fordit sijoitetaan aluksi Pirkkalan-Tampereen, Porin ja Turun kaupunkireiteille eli ympäristöön, jossa juuri sähkömoottori on parhaimmillaan.

Kun ajonopeudet eivät nouse kovin suuriksi, energiankulutus pysyy kohtuullisena. Ilmanlaatu paranee hieman, sillä sähköinen jakeluliikenne ei lisää haitallisia paikallispäästöjä katutiloissa.

E-Transiteissa on 68 kilowattitunnin akku, jonka lataus riittää noin 250 kilometrin ajomatkaan. Eco-ajotilassa enimmäisnopeus on rajoitettu 115 kilometriin tunnissa.

”Testasimme lataamista Pirkkalassa ja saimme tunnissa akkuun lisää sähköä sadan kilometrin ajoihin”, toimitusjohtaja Joonas Vilola kertoo.

Nopeimmillaan Fordin akku latautuu 80-prosenttisesti täyteen noin puolessa tunnissa. Autojen etu on jopa 115 kilowatin pikalatausteho.

Yrityksille kriittinen tekijä on sähköauton kuljetuskyky. Transitin tavaratilaan mahtuu 11 kuutiota tavaraa. Kuljettaja mahtuu työskentelemään ruumassa, toimitusjohtaja Joonas Vilola näyttää.

Kulut lähellä toisiaan

Sähköistyminen on vaatinut latausjärjestelmän rakentamista Ensetin terminaaleihin. Pirkkalassa katolle on asennettu myös 100 kilowatin tehoiset aurinkopaneelit.

Vilolan mukaan diesel- ja sähköpakettiautoille lasketut käyttökulut elinkaaren aikana olivat jo melko lähellä toisiaan – kunnes eri energiamuotojen hinnat hypähtivät uudelle tasolle tänä vuonna.

”Epävarmuutta tuovat autojen korkea hankintahinta, jäännösarvon määritys ja päivittäisen käyttöasteen rajallisuus.”

Täyssähköinen E-Transit maksaa varusteltuna noin 73 000 euroa kappaleelta. Hintaa keventää hieman valtion myöntämä autokohtainen 6 000 euron hankintatuki.

Sähköpakettiautojen ja -kuorma-autojen hankintatukeen yrityksille on vastikään myönnetty yhteensä 8,5 miljoonan euron lisärahoitus vuosiksi 2022–2023. Hankintatuen hakuaikoja aiotaan lisäksi jatkaa vuoden 2024 loppuun ja lain voimassaoloa vuoden 2026 loppuun saakka.

Mikä?

Ford E-Transit L3H2

Teho: 135 kW (183 hv)

Akkukapasiteetti: 68 kWh (netto)

Toimintamatka: 257 kilometriä

Lataus (AC ): 11,3 kW (0–100 %: 8 h)

Lataus (DC): 115 kW (15–100 %: 34 min.)

Pituus/korkeus: n. 6/2,5 metriä

Kokonaispaino: 3 500 kg

Kantavuus: 880 kg

Kuormatila: 11 m3

Takuu: 8 v./160 000 km (akku ja korkeajännitekomponentit)

Auton takuu: 5 v./150 000 km

Hinta: 73 615 euroa (vakiovarustein)

Latauspaikka ratkaisee

Tavaraliikenteen sähköistäminen on kovempi urakka kuin henkilöautojen muuttaminen töpselivoimaisiksi.

Kuljetusyrityksille lisähaasteita tuovat muun muassa toimitusketjujen hallinta ja suunnittelu kaluston muuttuessa, autojen hankintahinnat, käyttöasteen pitäminen mahdollisimman korkealla, latausnopeus sekä kuljetuskyky.

Raskaat akut lisäävät tavara-auton omapainoa ja vähentävät hyötykuorman määrää. E-Transitin kantavuus on 880 kiloa eli satoja kiloja pienempi kuin vastaavassa dieselmallissa.

Kaikesta huolimatta siirtymä etenee, sillä tiettyyn osaan tavara-, jakelu- ja henkilöliikenteestä sähkö sopii jo nyt erinomaisesti.

Yksi pisimmällä olevista on Posti. Torstaina julkaisemansa tiedotteen mukaan Posti aikoo tällä vuosikymmenellä hankkia yli 2 000 sähköpakettiautoa, satoja keskiraskaita sähköä ja biokaasua käyttävää kuorma- ja kuljetusautoa sekä satoja rekkavetureita, joissa käyttövoimana on biokaasu, sähkö tai vety.

Postilla on nyt käytössä noin 200 sähköpakettiautoa, ja ensi vuoden aikana niitä hankitaan yli sata lisää.

”Hyvin pitkälle kyse on latausinfrasta. Sen rakentaminen vie aikaa ja on kallista. Jos meidän jakelureittimme Pirkanmaalla olisi varustettu pikalatureilla, voisimme jo hoitaa melkein kaikki täällä ajettavat kuljetukset sähköautoilla”, Ensetin tekninen johtaja Kalle Joona sanoo.

Sähköautot erottaa vihreistä teippauksista. Liikenteeseen ne pääsevät marraskuun alussa, Kalle Joona (vas.) ja Joonas Vilola suunnittelevat.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut