Lauri Helke jättää Onnibusin ja siirtyy yksityisen rautatiefirman johtoon – Näin hän kommentoi

Helke jättää samalla linja-autoyhtiö Onnibusin, jota hän oli perustamassa.

Lauri Helke kuvattiin vuonna 2020.

13.9. 8:13

Aamulehti

Lauri Helke on nimitetty Fenniarail oy:n toimitusjohtajaksi. Helke aloittaa tehtävässään 3. lokakuuta 2022.

Koulutukseltaan diplomi-insinööri oleva Helke toimii tällä hetkellä Onnibus oy:n ja sen sisaryhtiöiden Pirkanmaan Tilausliikenteen ja Satakunnan Liikenteen toimitusjohtajana. Yhtiöt kuuluvat Koiviston Auto-konserniin.

Tätä ennen hän oli VR:n suunnittelupäällikkö.

Fenniarail on vuonna 2009 perustettu suomalaisomisteinen yksityinen tavaraliikenteen rautatieyhtiö.

Lue lisää: Onnibussin perustaja johtaa nyt myös entistä kilpailijaa – koko alan mullistanut Lauri Helke lupaa, että seuraava vallankumous on jo tulossa

Jättää Onnibusin

Helke kertoo samalla jättävänsä tehtävänsä kolmen linja-autoyhtiön toimitusjohtajana. ”Olen täyttänyt 40 vuotta tänä kesänä ja ollut 11 vuotta Onnibusilla. Onnibus on taistellut itsensä saranapuolelta sisälle suljetulle markkinalle, ja nyt markkina on täysin auki ja Onnibusista on tullut markkinajohtaja.”

VR-taustainen Helke kertoo olevansa kiinnostunut hyödyntämään taitojaan linja-autoliikennettä paljon suljetummalla rautatiemarkkinalla. Rautatieliikennettä on avattu yksityisille toimijoille viime aikoina vähitellen. ”Lainsäädännöllisesti markkina on täysin auki, mutta johtuen kalustokysymyksistä kilpailu ei ole kunnolla päässyt käyntiin. Fenniarail on vielä pieni toimija, mutta sillä on iso potentiaali.”

Lue lisää: Tämä mies kohahdutti Suomen bussiliikennettä kymmenen vuotta sitten – Nyt hänellä on uusi suunnitelma junaliikenteeseen

Onko tavoitteena tehdä sama temppu junaliikenteessä, minkä Onnibus on tehnyt bussiliikenteessä? ”Ei voida ajatella, että pääsee markkinajohtajaksi, mutta jos saa 10 prosentinkin siivun Suomen rautatiemarkkinoista, se jo moninkertaistaa Fenniarailin.”

Fenniaraililla on tällä hetkellä kuusi omaa veturia vaunuineen, joilla se kuljettaa teollisuuden tuotekuljetuksia, kuten sahatavaraa ja UPM:n raakapuuta, Helke kertoo. ”Tarkoitus on laajentua.” Helke kertoo, että eduskunta salli tänä vuonna liikennöidä kansainvälisen liikenteen vaunuilla myös Suomen sisällä. Näitä vaunuja on Helken mukaan vapaana.

Päivitys 13.9.2022 kello 8.56: Päivitetty Lauri Helken kommenteilla.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut