Tampereen jääkiekon MM-kisat siivittivät ravintolajätin ennätystulokseen – myynnistä 5,7 miljoonaa euroa kertyi Nokia-areenalta

Ravintolakonserni Noho Partners teki toukokuussa ennätystuloksen. Liki viidennes kuun liikevaihdosta tuli Tampereen Nokia-areenalta. Toimitusjohtajan mukaan kesästä odotetaan nyt vahvaa.

Tampereen Nokia-areenalla on muun muassa kolme Noho Partnersin omistaman Friends & Brgrs -hampurilaisketjun ravintolaa. Näin areenalla jonotettiin ruokaa joulukuussa 2021.

17.6. 18:39

Aamulehti

Tampereella järjestetyt jääkiekon MM-kisat ja niiden aikana Nokia-areenalla syntynyt myynti siivittivät ravintola-alalla toimivan Noho Partnersin toukokuun tuloksen ennätyslukemiin.

Konsernin liikevaihto oli toukokuussa yli 33 miljoonaa euroa. Liikevaihto kasvoi 52 prosenttia pandemia-aikaa edeltäneeseen toukokuuhun 2019 verrattuna ja 208 prosenttia toukokuuhun 2021 verrattuna. Yritystoiminnan kannattavuudesta kertova operatiivinen käyttökate oli toukokuun osalta 5,5 miljoonaa euroa.

Lue lisää: Näin kovan myynnin ravintolajätti teki Tampereen MM-kisoissa – olutta meni peräti 100 000 litraa, toimitusjohtajalla yksi parannusehdotus

Nokia-areenan osuus yhtiön toukokuisesta liikevaihdosta oli 5,7 miljoonaa euroa eli noin 17 prosenttia.

”Ottaen huomioon, että myynti tapahtuu pääasiallisesti erätauoilla, niin aika nappiin se meni. Ainahan pitää pystyä parantamaan, ja nyt käydään läpi kiekkoliiton kanssa, mitä toimintoja pystytään kehittämään”, kertoo Noho Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström.

Neljännes Tampereelta

Vikströmin mukaan noin neljännes yhtiön Suomen toimintojen liikevaihdosta tulee Tampereelta.

Noho Partners vastaa Tampereen Nokia-areenan ravintolatoiminnasta. Lisäksi yhtiö omistaa Tampereelta useita muita ravintoloita ja yökerhoja, kuten Pyynikin Brewhousen, Saludin, Ilona-viihdemaailman ja Bricksin.

Yhtiö on myös laajentunut yritysostoin. Muutama vuosi sitten Noho Partners osti enemmistöosuuden Friends & Brgrs -hampurilais­ravintola­ketjusta.

Kaikkiaan konserni omistaa noin 250 ravintolaa. Suomen lisäksi sillä on toimintaa myös Norjassa ja Tanskassa.

Kesästä odotetaan vahvaa

Koronarajoitusten päätyttyä Noho Partners on saanut käännettyä kassavirtansa positiiviseksi. Terassikauden ja kasvavan kysynnän myötä kesästä odotetaan niin ikään positiivista.

Vikströmin mukaan Tampere on yhtiön kesän liiketoiminnan kannalta isossa roolissa suosittuna kesämatkailu- ja tapahtuma­kaupunkina. Hänen mukaansa positiivista kehitystä edesauttaa myös ravintola-alaan yhä kohdistuva patoutunut kysyntä.

”On edelleen ihmisiä, jotka ovat olleet pari vuotta koronapiiloissaan, ja nyt he rantautuvat ja käyttävät paljon rahaa palveluihin", Vikström sanoo.

Viime aikoina koko ravintola-ala on kärsinyt työvoimapulasta, mutta Vikströmin mukaan tilanne ei ole erityisen huono, vaan kyse on pidempiaikaisesta, kroonistuneesta ongelmasta.

”Alalta on poistunut ihmisiä, mutta tilalle on tullut myös uusia. Saimme esimerkiksi Nokia-areenalle 600 ihmistä palkattua. Emme ole myöskään joutuneet esimerkiksi sulkemaan ravintoloita työvoimapulan vuoksi.”

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut