Ravintolajätti Noho Partners pääsi hyvään tulosvauhtiin rajoitusten poistuttua – arvioi liikevaihdon nousevan tänä vuonna jo noin 300 miljoonaan euroon

Yhtiö arvioi, että ravintoloiden kysyntä palautuu odotuksia nopeammin.

Alkuvuoden tuloksestaan kertonut Noho Partners hakee kasvua Friends & Brgrs -ketjusta sekä isoista lippulaivahankkeista kuten Tampereen Nokia-areenasta. Kuva areenan Friends & Brgrs -ravintolasta.

10.5. 8:38 | Päivitetty 10.5. 11:06

Aamulehti

Kun tamperelaisen ravintolayhtiö Noho Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström kertoo yhtiön menneestä kahdesta vuodesta yhdellä kuvalla, ilmestyy ruudulle vuoristoradan kuva. Yhtiöllä on takanaan muun muassa kolme koronasulkutilaa ja kuudet yt-neuvottelut.

Noho Partners kertoi alkuvuoden tuloksestaan tiistaina. Vikström sanoo, että palautuminen kannattavaksi kasvuyhtiöksi on nyt hyvässä vauhdissa. Noho Partnersin alkuvuoden liikevaihto kasvoi 140,6 prosenttia 48,5 miljoonaan euroon. Vikström sanookin, että koronarajoitusten purkauduttua yksityiskulutus palautui nopeasti. Kysyntä on ylittänyt pandemiaa edeltävän vuoden 2019 tason.

Yhtiön maaliskuun liikevaihto kasvoi noin 515 prosenttia edellisvuodesta, ja se kattoi 77 prosenttia koko tammi–maaliskuun 2021 liikevaihdon kasvusta. Noho Partners arvioikin saavuttavansa kuluvalla tilikaudella yhteensä noin 300 miljoonan euron liikevaihdon ja noin seitsemän prosentin liikevoiton.

”Seuraavan kahden vuoden tavoitteena on kasvaa edelleen noin 100 miljoonalla eurolla”, Vikström sanoo. Hänen mukaansa kasvua haetaan Norjasta, Friends & Brgrs -ketjun skaalauksesta sekä isoista lippulaivahankkeista, kuten Tampereen Nokia-areenasta.

Lue lisää: Keskustorin Friends & Brgrsiin iso remontti, ravintola tauolla – ketju suunnittelee avaavansa kaksi uutta ravintolaa Pirkanmaalle

Noho Partnersin avainluvut tammi–maaliskuussa

Liikevaihto oli 48,5 miljoonaa euroa, kun liikevaihto viime vuonna vastaavaan aikaan oli 20,2 miljoonaa euroa. Kasvua 140,6 prosenttia.

Liikevoitto -1,3 miljoonaa euroa, kun viime vuonna vastaavaan aikaan liikevoitto oli -9,7 miljoonaa. Kasvua 86,6 prosenttia.

Liikevoittoprosentti oli -2,7, kun viime vuonna vastaavaan aikaan liikevoittoprosentti oli -48,3 miljoonaa.

Tilikauden tulos oli -3,6 miljoonaa euroa, kun se viime vuonna vastaavaan aikaan oli -10,8 miljoonaa euroa. Kasvua 66,9 prosenttia.

Kysyntä painottuu viikonloppuun

Vikström näkee koronan tuoneen yhteiskuntaan ja yhtiönsä liiketoimintaan kolme suurta, pysyvää muutosta. Hänen mukaansa kotona syömisen markkina on kasvanut. Kun aiemmin pikaruuan osuus kotona syömisen markkinasta oli 10 prosenttia, on se nyt 30 prosenttia.

Osin pysyväksi jäävä etätyö vaikuttaa lounasravintolamarkkinaan, josta Noho Partners onkin pyrkimässä pois muun muassa matalan katteen ja inflaation tuomien kustannuspaineiden takia.

Kolmas muutos on kuluttajien kysynnän painottuminen viikonloppuihin. Vikströmin mukaan tällä hetkellä 70 prosenttia Noho Partnersin kasvusta tulee lauantaista ja sunnuntaista.

Vikström tiivistää kuluvan vuoden näkymät kaksijakoisiksi. Toisaalta kuluttajien kysyntä kasvaa ennakoitua nopeammin, mutta toisaalta kustannukset nousevat. Ukrainan kriisin luoma epävarmuus, kustannusten nousu sekä henkilöstön saatavuus kohdistavat liiketoimintaan paineita.

”Verrattuna viimeisen kahden vuoden rajoitettuun liiketoimintaympäristöön, nämä ovat kuitenkin liiketoiminnan tavanomaisempia operatiivisia haasteita, joihin yhtiömme mittakaavahyödyt sekä hinnoitteluvoima tuovat selkeää turvaa ja kilpailuetua”, Vikström sanoo.

Päivitys 10.5.2022 kello 11.06: Juttuun lisätty Aku Vikströmin kommentteja tiedotustilaisuudesta.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut