Osavuosikatsaukset: Alma Media paransi tulostaan ensimmäisellä neljänneksellä, Elisan tulos kasvoi odotuksia enemmän

Kaivosyhtiö Terrafamen liikevaihto oli 127 miljoonaa euroa, mikä oli 36 prosenttia vuodentakaista enemmän.

Tänään tuloksesta kertoivat Elisa, Alma Media ja Terrafame

22.4. 10:58

Aamulehti

Suomen suurimman teleoperaattorin Elisan alkuvuosi sujui kasvun merkeissä, ja yhtiö kasvatti vertailukelpoista liikevoittoaan reilulla yhdeksällä prosentilla 111 miljoonaan. Liikevaihto nousi reilut kuusi prosenttia 511 miljoonaan.

Toimitusjohtaja Veli-Matti Mattilan mukaan Venäjän sodalla Ukrainassa ei ole ollut merkittäviä suoria vaikutuksia Elisaan, mutta kriisin odotetaan vaikuttavan yleiseen taloudelliseen ympäristöön, muun muassa energian hinnannousun ja toimitusketjujen haasteiden seurauksena. Nämä epävarmuustekijät voivat vaikuttaa Elisan liiketoimintaan, Mattila arvioi osavuosikatsauksessa.

Elisa ennakoi Suomen talouskasvun jatkuvan, vaikka bkt:n kasvunäkymä onkin sodan takia heikentynyt alkuvuoden jälkeen. Liikevaihdon arvioidaan olevan samalla tasolla tai hieman korkeampi kuin viime vuonna, samoin kuin vertailukelpoisen käyttökatteen.

Elisa aikoo jatkaa tuottavuutensa parantamista lisäämällä automaatiota ja data-analytiikkaa asiakaskohtaamisissa, verkonhallinnassa ja jakelussa.

Terrafamen tulos voitolle

Kaivosyhtiö Terrafamen akkukemikaaliliiketoiminta nosti yhtiön alkuvuoden liiketuloksen 13,5 miljoonaan euroon, kun se viime vuoden tammi-maaliskuussa jäi 0,7 miljoonaa tappiolle. Akkukemikaaliliiketoiminnan ylösajo jatkuu, mutta sen liikevaihto oli alkuvuonna jo runsaat 46 miljoonaa, mikä on jo 37 prosenttia yhtiön koko liikevaihdosta.

Metalliliiketoiminnassa liikevaihto jäi viime vuotta pienemmäksi. Koko liikevaihto oli 127 miljoonaa euroa, mikä oli 36 prosenttia vuodentakaista enemmän.

Toimitusjohtaja Joni Lukkaroinen totesi katsauksessa, että sähköautojen kysynnän kasvu tukee yhtiön akkukemikaalituotannon ylösajoa.

”Tämän vuoden tammi–helmikuussa maailmassa myytiin lähes 1,2 miljoonaa sähköautoa, mikä on noin 90 prosenttia enemmän kuin vastaavana ajankohtana vuonna 2021”, Lukkaroinen totesi.

Venäjän sota Ukrainassa vaikutti myös Terrafamen tulokseen, kun nikkelin maailmanmarkkinahinta singahti sodan aiheuttaman spekulaation seurauksena rajuun nousuun. Tammi-maaliskuussa nikkelitonnin hinta oli liki 28 000 dollaria, mikä oli 59 prosenttia korkeampi kuin vastaavalla jaksolla viime vuonna. Hinnat ovat sen jälkeen palautuneet jonkin verran, mutta ovat yhä selvästi viime vuoden lopun tasoa korkeammalla.

Terrafamen liikevaihto kasvoi selvästi, mutta hintasuojaukset vaimensivat nikkelin hinnannousun suoraa vaikutusta liikevaihtoon.

Toisaalta energian ja kemikaalien hintojen nousu kasvatti tuotantokustannuksia, mikä painoi Terrafamen käyttökatetta. Vahvan liikevaihdon ansioista käyttökate kuitenkin nousi tuntuvasti viime vuoden vertailujaksoon verrattuna.

Yhtiö jatkaa tänä vuonna akkukemikaalien tuotannon ylösajoa. Meneillään on useita akkukemikaaleihin liittyviä asiakasneuvotteluja ja tuotehyväksyntäprosesseja. Sodan seurauksena tuotantokustannusten odotetaan nousevan, samalla kun sekä perusmetallien että akkukemikaalien hintakehitykseen liittyy huomattavaa epävarmuutta.

Alma Media kasvoi ja digitalisoitui

Mediakonserni Alma Media paransi tulostaan roimasti vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

Ensimmäisen vuosineljänneksen tulos oli 16 miljoonaa euroa, kun se oli vuosi sitten vastaavalla ajanjaksolla 8,1 miljoonaa euroa. Tulos parani 97,1 prosenttia.

Mediakonsernin liikevaihto kasvoi tammi-maaliskuussa 31,3 prosentita vuodentakaisesta. Yhtiön liikevaihto oli 76,2 miljoonaa vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä, kun vuotta aiemmin se oli 58,1 miljoonaa.

Alma ennakoi, että digitaalisen mainonnan, median ja palveluiden kysyntä jatkaa kasvuaan. Digitaalisen liiketoiminnan osuus konsernin liikevaihdosta jatkoi alkuvuonna kasvuaan ja ylsi lähes 80 prosenttiin. Vuosi sitten osuus oli hiukan yli 74 prosenttia.

Tulosta kohensi erinomaisesti sujunut rekrytointiliiketoiminta. Palvelujen vahvana jatkunut kysyntä nosti liikevaihtoa 65 prosentilla ja liiketoiminnan oikaistu liikevoitto nousi 140 prosentilla. Kysyntä kasvoi kaikissa Alman toimintamaissa.

Ukrainan sodan aiheuttamasta epävarmuudesta huolimatta Alma odottaa edelleen, että sen tämän vuoden liikevaihto ja oikaistu liikevoitto kasvavat viime vuoteen verrattuna. Toimitusjohtaja Kai Telanne toteaa katsauksessaan, että toistaiseksi sodan taloudelliset vaikutukset Almaan ovat olleet lieviä. Vaikutukset ovat välillisiä, sillä Almalla ei ole omistuksia tai liiketoimintaa Ukrainassa tai Venäjällä.

”Taloustilanteen tarkkaan arviointiin liittyy luonnollisesti epävarmuutta, mutta on todennäköistä, että sota tulee heikentämään talouskasvua ja toisaalta kiihdyttämään inflaatiota Alma Median toimintamaissa loppuvuoden aikana”, Telanne sanoi katsauksessa.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut