Aamulehti
Tampereen keskustan Koskikeskus-kauppakeskukseen tulee Suomen suurin Nanso-myymälä. Uusi myymälä aukeaa toukokuun ensimmäisellä viikolla.
Koskikeskuksen toiseen kerrokseen, lähelle Koskenportin sisäänkäyntiä sijoittuva myymälä kattaa yli 900 neliömetriä. Nanso Group oy:n toimitusjohtaja Antti Rönkkö sanoo, että Tampere oli luontainen valinta suuren myymälän perustamispaikaksi.
”Olemme lähtöisin Nokialta, joten Tamperekin tuntuu kodilta. Meillähän on ollut myös Hämeenkadulla myymälä, mutta se kävi liian pieneksi. Onneksi Koskikeskuksesta löytyi sopiva paikka”, hän sanoo.
Toimitusjohtajan mukaan myymälässä on esillä uudella konseptilla tehty kodintuotemallisto sekä erillinen outlet-osasto. Kahdet avajaiset vietetään toukokuun ensimmäisellä viikolla: 4. toukokuuta myymälä avataan VIP-vieraille ja 5. toukokuuta muille.
”Ensimmäisiin avajaisiin kutsutaan uskolliset kanta-asiakkaat, sillä he ovat meidän vippejämme. Seuraava ajavaispäivä on normaali kauppapäivä”, Rönkkö kertoo.
Nanso Group oy
Naisten vaatteisiin erikoistunut bränditalo, joka omistaa Nanso ja Vogue -brändit.
Liikevaihto vuonna 2021 oli 23,6 miljoonaa euroa. Vuonna 2020 liikevaihto oli noin 16,8 miljoonaa euroa.
Työntekijöitä Suomessa noin 110.
Valtaosa vaatteista valmistetaan Portugalissa, Turkissa ja Kiinassa. Vogue-tuotteiden isoin valmistusmaa on Italia.
Yhtiö perustettiin vuonna 1921 Nokialla.
Nanson uusi myymälä aukeaa Koskikeskukseen samalle paikalle, jossa toimi pitkään Aukia-vaatekauppa. Aukian kerrottiin lopettavan kauppakeskuksessa loppuvuodesta 2019.
Kasvua koronan keskellä
Rönkkö sanoo, että Nanso on toipunut koronapandemian aiheuttamasta notkahduksesta hyvin.
”Ensimmäinen koronakevät oli aikamoinen shokki kaikille kaupoille. Silloin mekin jouduimme sulkemaan muutamia myymälöitä hetkellisesti. Mutta onneksi jo heinäkuussa 2020 kuluttajat löysivät verkkokauppamme ja myymälämme uudestaan”, Rönkkö iloitsee.
”Jos katsotaan tilastoja naisten myynnin vähittäiskaupasta viime vuodelta, voi sanoa, että olemme olleet Nanso-brändin osalta aivan selkeä markkinavoittaja, sillä vaikka yleinen markkinakehitys on ollut lähes 20 prosenttia miinuksella vuoteen 2019 verrattuna, on meidän vähittäismyyntimme kasvanut yli 50 prosenttia.”
Lue lisää: Nanson kankaat tulevat myyntiin Eurokankaan myymälöihin
Toimitusjohtajan mukaan kasvun taustalla on useita tekijöitä. ”Olemme tehneet monenlaista, esimerkiksi modernisoineet mallistoja, markkinointia ja kuvamaailmaa. Ei siihen ole mitään yksittäistä selkeää syytä, vaan se on tämän kaiken pitkäjänteisen työn tulos.”
Viime vuonna Nanso täytti sata vuotta. Rönköstä on mahtavaa, että myynti ja tulos kääntyivät kasvusuuntaan juuri juhlavuonna.
”Meillä on ollut omat haasteemme viime vuosina, mutta nyt tulevaisuus näyttää brändin osalta valoisammalta kuin miltä se on todella pitkään aikaan näyttänyt. Myynti käy hyvin ja meitä arvostetaan selkeästi, sillä viime vuonnakin meidät valittiin tutkimuksessa Suomen arvostetuimmaksi naistenvaatebrändiksi.”