Tampereen keskustan legendaaristen tavaratalojen bisnes on nyt uhattuna – Niillä on kuitenkin yksi lyömätön valttikortti: ”Sitä ei voi kopioida”

Niina Suikki-Ndoye ja Mikko Mäki johtavat Tampereen perinteikkäitä tavarataloja keskellä kaupan ja Hämeenkadun murrosta. Entiset kilpailuedut on menetetty, mutta johtajat maalaavat toiveikkaan kuvan tulevasta. Tutkijan mukaan tavaratalo voi onnistua, jos se tunnistaa uudenlaisen tavan tehdä ostoksia. Tulevaisuudessa tavaratalot ovat kokemus- ja elämystaloja.

Mikko Mäellä ja Niina Suikki-Ndoyella on Suomessa vain muutama kollega. Mäki johtaa Tampereella Sokos-tavarataloa ja Suikki-Ndoye Stockmannia. Heidät kuvattiin huhtikuussa Hämeenkadulla, jonka varrella molemmat tavaratalot ovat toimineet jo vuosikymmenten ajan.

24.4. 6:00

Aamulehti

Tavaratalojen on nyt ratkaistava kohtalonkysymys. Jos digitalisaation runtelemat ostospaikat aikovat selvitä tuleville vuosikymmenille, niiden on määriteltävä tarkoituksensa uudelleen.

Markkinoinnin yliopistonlehtori Mika Yrjölä uskoo, että parhaat tavaratalot keksivät itsensä uudelleen monikanavaisina kulutusympäristöinä. Tulevaisuuden tavarataloissa iso osa neliöistä voi olla muita kuin myyntiosastoja. Tuloja voi tulla yhä enemmän muusta kuin muodin myynnistä, esimerkiksi tilojen vuokraustoiminnasta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut