Voiko monien dieselautojen vaatima Adblue loppua? Näin vastaa liuoksen suurimman valmistajan Yaran Suomen liiketoiminta­päällikkö

Nykyaikaiset dieselmoottorit eivät suostu käynnistymään ilman Adblue-urealiuosta.

Adblue-liuos loppui viime viikolla useilta huoltamoilta ja verkkokaupoista. Keskiviikkona 23. maaliskuuta myös Lielahdessa Nesteen mittarilla oli lappu luukulla.

23.3. 6:30 | Päivitetty 23.3. 12:39

Aamulehti

Adblue-liuos loppui viime viikolla useilta huoltamoilta ja verkkokaupoista, ja netin markkinapaikoilla kanistereiden hinnat nousivat moninkertaisiksi.

Valkeakoskella Adblueta valmistavan norjalaisen Yaran Suomen liiketoimintapäällikkö Juha Sarlund kertoo, mikä aineen saatavuustilanne tällä hetkellä on. Yara on maailman suurin Adblue-liuoksen valmistaja.

Adblue

Dieselmoottoreissa käytettävä lisäaine, joka koostuu urea-vesiliuoksesta.

Käytetään nykyaikaisissa dieselmoottoreissa vähentämään typen oksidipäästöjä.

Ilman Adblueta sitä tarvitseva moottori ei suostu käynnistymään.

Millainen saatavuustilanne on?

Ukrainan sodan vuoksi ureasta on tällä hetkellä pulaa. Venäjä on yksi maailman suurimpia urean tuottajia. Euroopan unioni asetti 9. maaliskuuta pakotteita useille venäläisille lannoite- ja kemikaaliteollisuuden yritysjohtajille.

”Pakotteet ovat vaikeuttaneet raaka-aineiden saantia. Saatavuustilannetta Suomessa on vaikeuttanut myös se, että tuotetta on hamstrattu”, Sarlund sanoo.

Sarlundin mukaan tilannetta voi verrata vessapaperin hamstraukseen koronapandemian alussa: ”Tukkureiden varastot tyhjenevät, jos tulee yhtäkkiä karmea ostoryntäys. Silloin menee hetki, että varastot saadaan taas täyteen.”

Osa toimijoista on tällä hetkellä rajoittanut tuotteen saatavuutta. Sarlund kertoo Yaran tuotannon ja säiliöautotoimitusten toimivan Suomessa normaalisti.

Saatavuusongelmat koskevat Sarlundin mukaan tällä hetkellä nimenomaan kuluttajille suunnattuja pienpakkauksia. Useimmilla raskaan liikenteen asemilla liuosta on edelleen saatavilla.

Tampereen Lielahden Nesteen tilanne keskiviikkona.

Lue lisää: Saarikko: Hallitus ei vielä sopinut kuljetusalan tukitoimista

Voiko liuos loppua kokonaan?

Sarlund vakuuttaa, että tilanne ei suinkaan ole toivoton. ”Tämä on hetkellinen katko. Jos pakotteet jatkuvat, tulee varmasti uusia kuristuksia, mutta sitten tuotannolle vain haetaan uusia reittejä. En näe sitä mahdollisuutta, että tuote loppuisi kokonaan.”

Sarlundin mukaan Yara voi tarvittaessa paikata tuotantoa muilta Euroopassa sijaitsevilta tehtailtaan.

Hamstraukselle ei ole Sarlundin mukaan tarvetta. ”Tavallisella henkilöautolla kymmenellä litralla Adblueta ajaa 5 000–10 000 kilometriä, joka on keskimäärin noin puolet vuoden ajoista. Ei ole tarvetta hankkia ainetta varastoon kymmeniä litroja.”

Adbluen täyttöaukko on autoissa yleensä dieselin tankkausaukon vieressä.

Miten kannattaa toimia?

”Öljy-yhtiöiden sivuilta näkee pisteet, joista tuotetta on saatavilla”, Sarlund vinkkaa henkilöautoilijoita.

Sarlund kehottaa myös huoltamoyrittäjiä pohtimaan, millä tavalla asiakkaita voisi tässä tilanteessa parhaiten palvella, jos pihapiiristä löytyy raskaalle liikenteelle tarkoitettu Adblue-piste.

”Pystyykö esimerkiksi siitä ottamaan kanisteriin liuosta ja sitten sillä täyttämään tarvittaessa henkilöajoneuvojen tankkeja? Vähän niin kuin entisajan huoltoasemilla.”

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut