Nordea: Verkkopankin ongelmat johtuvat ulkopuolisesta häirinnästä, palveluiden hitaus jatkuu

Nordean verkkopankkipalvelut ovat kärsineet maanantaina ja tiistaina ongelmista palvelunestohyökkäyksen takia.

Nordea-pankin logo Helsingissä 25. tammikuuta 2022.

1.3. 21:31 | Päivitetty 1.3. 21:32

Nordean verkkopankkipalvelut kärsivät maanantai-illalla ja tiistaina vakavista ongelmista ja hitaudesta ulkopuolisen häirinnän takia.

Häiriöt olivat vakavia, sillä kaikki asiakkaat eivät päässeet kirjautumaan verkkopankkitunnuksilla lainkaan.

”Tilapäisen häiriön vuoksi Nordean pankkitunnuksilla tai tunnuslukusovelluksella ei voi tunnistautua verkko- tai mobiilipankkiin tai muiden palveluntarjoajien palveluihin”, yhtiö kertoi aamulla verkkosivuillaan.

”Häiriö vaikuttaa myös muiden pankkien tunnistusvälineillä kirjautumisessa Nordean palveluihin sekä Nordean tunnistuksen välityspalvelua käyttävien yritysten palveluihin. Korjaamme vian mahdollisimman pian. Pahoittelemme häiriöstä aiheutuvaa haittaa.”

Illalla Nordea kertoi, että sen palveluihin on kohdistunut ulkopuolista häirintää eli palvelunestohyökkäys.

Pankki oli illalla saanut varmistettua palvelunsa niin, että asiakkaat voivat kirjautua mobiili- ja verkkopankkiin.

”Palveluissamme on kuitenkin tällä hetkellä hitautta. Jatkamme palveluiden varmistamista tilanteen mukaisesti”, pankki kertoi verkkosivuillaan.

Nordea kertoo jatkavansa palvelunestohyökkäyksen selvitystyötä. Sen mukaan asiakkaiden tiedot tai varat eivät ole vaarantuneet hyökkäyksen takia.

Asiakaspalvelun mukaan palvelut toimivat tällä hetkellä, mutta niissä voi olla hitautta.

Nordea sanoi aamupäivällä Twitterissä, että jos pankin asiakas on kokenut taloudellisia menetyksiä tilanteen takia, hän voi hakea asiakaspalvelun kautta korvausta. Tällaisissa tilanteissa asiakasta pyydetään ottamaan yhteyttä verkko- tai mobiilipankin kautta.

Nordea kertoi aamupäivällä Twitterissä, että palveluiden pitäisi toimia. Yhtiön mukaan palveluissa voi kuitenkin olla yhä hitautta.

”Jos ongelma jatkuu, kannattaa yrittää kirjautumista hetken päästä uudelleen”, pankin asiakaspalvelu kirjoittaa.

Monet asiakkaat kertoivat kuitenkin kärsivänsä yhä ongelmista. Myös Nordean asiakaspalvelu pahoitteli aamupäivällä Twitterissä ongelmien jatkumista. Asiakaspalvelun mukaan ongelma oli tuolloin ”edelleen tutkinnassa”.

Aiemmat muutostyöt aiheuttivat katkoja

Nordea uudisti viime maaliskuussa tietojärjestelmiään. Suurten muutostöiden yhteydessä kaksi vanhaa it-konesalia siirrettiin muun muassa kokonaan uuteen konesaliympäristöön. Samalla Nordea uudisti tietoliikenneverkkojaan sekä asensi uusia ohjelmistoja.

Muutostyöt aiheuttivat tuolloin laajoja palvelukatkoja.

Muun muassa pankkeja valvova viranomainen Finanssivalvonta (Fiva) luonnehti palvelukatkon venyneen poikkeuksellisen pitkäksi.

”Tämä on tietenkin pankin asiakkaiden kannalta todella valitettava tilanne. Palvelukatko on venynyt poikkeuksellisen pitkään”, sanoi Fivan toimistopäällikkö Markku Koponen.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut