Tästä syystä bensiinin litrahinta on jo monin paikoin yli kaksi euroa - Talous - Aamulehti

Polttoaineiden hinnat hipovat pilviä – Näistä syistä bensiinin litrahinta on jo monin paikoin yli kaksi euroa

Vuonna 2020 koronapandemian alussa tilastokeskuksen mukaan dieseliä sai hintaan 1,16 euroa litra, 95-bensiini maksoi 1,28 ja 98-bensiini 1,36 euroa litra.

Kahden euron raja on ylittynyt polttoaineiden hinnoissa tammikuussa 2022. Hinnat olivat yhtä korkealla viimeksi lokakuussa 2021. Näin kallista polttoaine oli tiistai-iltana Tampereen Ruotulan Neste-asemalla.

12.1. 8:21

Aamulehti

Polttoaineiden hinnat hipovat taas hintaennätyksiä. Viime vuoden lokakuussa rikkoutui kahden euron raja. Polttoaine.net sivuston mukaan 98-oktaanisen bensiinin hinta oli 11. tammikuuta Kangasalan Suoraman St1-asemalla 2,019 euroa litra. Lielahden Nesteellä hinta oli 7. tammikuuta 2,039 euroa litralta. Polttoaine.net sivuilla olevat hinnat ovat kuluttajien keräämiä, eikä kyseessä ole virallinen hintaseuranta.

Bensiini 95E

ABC Kaleva 1,930

Neste Ruotula 1,929

St1 Ruotula 1,924

Teboil Linnainmaa 1,929

ABC Lahdesjärvi 1,939

Teboil Lahdesjärvi 1,931

St1 Lakalaiva 1,929

ABC Koiivistonkylä 1,929

ABC Viinikka 1,929

Teboil Viinikka 1,924

Teboil Lielahti 1,924

ABC Lielahti 1,934

Shell Express Lielahti 1,924

ABC Teivo Ylöjärvi 1,942

Neste Teivo Ylöjärvi 1,924

Teboil Ylöjärvi 1,947

ABC Ylöjärvi 1,942

Tiedot on kerätty tiistai-iltana 11.1.2022.

Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksiin perustuvassa kahden vuoden tilastossa nousu näkyy selkeästi. Alimmillaan hinnat olivat vuonna 2020 koronapandemian alussa toukokuussa. Tuolloin Tilastokeskuksen mukaan dieselin hinta oli 1,16 euroa litra, 95-bensiini maksoi 1,28 ja 98-bensiini 1,36 euroa litra.

Raakaöljyn hinta korkealla

Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo, että iso hintaan vaikuttava tekijä on öljyn maailmanmarkkinahinta. Talvisin polttoaineiden hinnat ovat ylipäätään korkeampia kuin kesällä, mihin vaikuttaa pohjoisen pallonpuoliskon lämmityskausi.

Neste oy:n Thomson Reutersin dataan perustuvan päivittäisen arvon mukaan raakaöljyn hinta oli 11. tammikuuta noin 82 yhdysvaltain dollaria barrelilta. 25. lokakuuta 2021 raakaöljyn hinta oli saman tilaston mukaan noin 85 yhdysvaltain dollaria barrelilta. Koronapandemian alussa huhtikuussa 2020 hinta painui noin 16 dollariin.

Vuonna 2011 huhtikuussa raakaöljyn hinta oli Tilastokeskuksen vuonna 2012 julkaistun artikkelin mukaan 125 dollaria. Tilastokeskuksen kuluttajahintaindeksin mukaan saman vuoden toukokuussa polttoaineen hinnat olivat alempia kuin nyt. Tilastokeskuksen mukaan toukokuussa 2011 diesel maksoi 1,38 euroa, 95-bensiini 1,59 euroa ja 98-bensiini 1,65 euroa.

Selitys löytyy verotuksesta. Kallio sanoo, että pidemmällä aikavälillä, eli viimeisen 10–12 vuoden aikana polttoaineveron korotukset ovat iso polttoaineen hintoihin vaikuttava tekijä. Niitä on tehty yhteensä seitsemän kappaletta.

”Veronkorotukset ovat olleet kahdesta kahdeksaan senttiä, keskimäärin neljän sentin paikkeilla”, Kallio laskee.

Hinnasta verojen osuus on noin dieselissä noin 60 ja bensiinissä noin 70 prosenttia.

Uusiutuvien tuotanto kallista

Yksi hintaan korottavasti vaikuttava tekijä on jakeluvelvoitteen nousu. Vuoden 2022 alusta kulutukseen toimitetuista liikenteen polttoaineista on oltava uusiutuvia 19,5 prosenttia. Vuoteen 2030 mennessä prosenttiosuus nousee 30 prosenttiin.

Kallio sanoo, että jakeluvelvoite nostaa hintaa, koska uusiutuvien polttoaineiden tuotanto on kalliimpaa kuin muiden polttoaineiden. Hän selventää, että käytännössä biokomponenttia voidaan lisätä liikennekaasuun ja dieseliin, mikä nostaa niiden hintaa. ”Bensiiniinkin voidaan lisätä biokomponentti eli etanolia, mutta käytännössä se ei ole mahdollista, koska autokannastamme 95 prosenttia ei voi käyttää yli 10 prosenttista bensiini-etanoliseosta.”

Korkea hinta ei Kallion mukaan ainakaan lyhyellä aikavälillä vaikuta merkittävästi kulutukseen. Hän kuitenkin arvioi, että korkea polttoaineen hinta ohjaa ihmisiä sähköautojen hankkimiseen.

Hintojen korotuksella on kuitenkin iso merkitys ammattiliikenteelle.

Kuljetusyrittäjien edunvalvoja, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ärähti tiedotteessaan 3. tammikuuta, että sietokyky on ylittymässä.

”Vaikutukset kuljetusalalle alkavat olla dramaattisia. Nyt puhutaan jopa 500 miljoonan euron lisäkustannuksista. Yksittäiselle ajoneuvoyhdistelmällä viimeisen vuoden aikana tapahtunut dieselin hinnannousu on voinut tarkoittaa kymmenien tuhansien eurojen lisälaskua”, SKALin puheenjohtaja Jani Ylälehto sanoo tiedotteessa.

Kallio uskoo, että polttonesteiden hinnat laskevat keväällä jonkin verran, mutta lisää, että muiden tekijöiden vaikutuksesta polttoaineiden hinnat pysynevät tulevaisuudessakin korkealla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut