Hävittäjäkauppa tuomassa työtä Jämsään ja Nokialle - Talous - Aamulehti

Hävittäjäkauppa on tuomassa Jämsään ja Nokialle suuren määrän työpaikkoja – Tällainen on F-35-koneen ”Suomi-runko”

Pian Jämsään tarvitaan lentokone-asentajia ja -insinöörejä. Hävittäjän eturungon valmistamista varten on tulossa noin sata työpaikkaa.

Lockheed Martinin välittämässä kuvassa sen valmistama F-35:n eturunko kokoonpanolinjalla tehtaalla Fort Worthissä Texasissa viime elokuussa.

5.1. 6:30

Ensin pitää rakentaa uusi tehdashalli ja samalla löytää osaavat tekijät.

Jämsässä on iloittu joulukuussa sovitusta F-35-hävittäjäkaupasta. Kauppa on tuomassa Jämsän seudulle ja varsinkin sen pienempään Hallin ilmailupitäjään suuren määrän uusia työpaikkoja hävittäjien kokoonpanoon.

Se on hyvä uutinen, sillä edellisen kerran Jämsä oli isoissa otsikoissa, kun UPM lopetti siellä Kaipolan-tehtaansa. Yli 400 ihmistä menetti työpaikkansa.

Lue lisää: UPM:n ilmoitus Kaipolan paperitehtaan lakkauttamisesta murskasi monen unelmat – Näin Jämsä on selvinnyt iskusta

”Jokainen teollinen työpaikka tuo kerrannaisvaikutuksia eli töitä muun muassa alihankkijoille. Arvioni mukaan uusia työpaikkoja tulisi yli sata”, Jämsän elinvoimajohtaja Anna-Liisa Juurinen sanoo.

Myös Kaipolan tehtaalle on syntynyt uutta kiertotalouteen liittyvää liiketoimintaa ja joitakin kymmeniä työpaikkoja.

Lue lisää: Kaipolan paperitehdaskiinteistö sai uuden omistajan Jämsässä – Katso tallenne: Näin uusi omistaja kertoi suunnitelmistaan

Patrian F-35-kokoonpano tuo työpaikkoja paljon lisää.

”On myös kyse todella pitkäaikaisista työpaikoista, kymmenistä vuosista”, Juurinen huomauttaa.

Puolustusvälineyhtiö Patrialle parin vuoden päästä alkava F-35-hävittäjien eturunkojen valmistus on jopa kaksikymmentä vuotta kestävä hanke. Niitä on määrä rakentaa 400 kappaletta, joista ensimmäiset tulevat Suomen ostamiin koneisiin.

Siinä Patrian Aerostructures-hallin seinät Hallissa tulevat pian vastaan.

Nyt tehdassaleissa näyttää niin kuin lentokonetehtaassa voi olettaakin näyttävän: lattiassa on keltaiset nauhat osoittamassa, missä saa kulkea. Oikein mihinkään ei saa koskea.

Jämsän Hallissa on viime vuosina valmistettu osia Airbusin siviili- ja sotilaskoneisiin ja koottu Suomen yksipaikkaiset Hornetit. Nyt edessä on kuitenkin ihan uusi kausi.

”Tavoite on, että vuonna 2025 alkaisi tuotanto, mutta sitä ennen tehdään monenlaisia muutoksia ja valmistaudutaan hankkeen teollistamiseen. Koko tontti pitää järjestellä uudestaan”, sanoo liiketoimintajohtaja Petri Hepola.

Lue lisää: Tällainen on Suomen uusi hävittäjä F-35A – Lue kaikki oleellinen maailman edistyneimmästä hävittäjästä, jota on erittäin vaikea saada tutkalle

Petri Hepola taustallaan halli, jossa Patria valmistaa nykyisin osia Airbus-koneisiin.

Pian tarvitaan myös lentokone-asentajia ja -insinöörejä. Eturungon valmistamista varten on tulossa noin sata työpaikkaa.

”Oppilaitosten kanssa on keskusteltu jo, millaiset tarpeet tulee olemaan. Oppilaitoksia ovat Pirkanmaan ja Keski-Suomen ammattiopistot, ammattikorkeakoulut ja Tampereen yliopisto, joissa varmasti on alasta kiinnostuneita ihmisiä. Meidän mielestämme siinä voi olla monelle erittäin kiinnostavia mahdollisuuksia.”

Lue lisää: Hävittäjähankinta tuo Pirkanmaalle lisätyöpaikkoja ja uusia mahdollisuuksia – näin Patria ja Insta Group kommentoivat

Suomessa valmistetut eturungot liitetään Texasissa Lockheed Martinin tehtaalla koneen keskirunkoon. Siellä koneet siis myös valmistuvat lentokuntoon asti.

Tarkoitus on Hepolan mukaan valmistaa Hallissa myös koneen luukkuja ja ovia sekä komponentteja, jotka liittyvät kansalliseen huoltovarmuuteen. Samoin tarkoitus on oppia käytössä vaurioituvien osien korjausta ja huoltoa.

”Suomi-rungot” valmistuvat 2020-luvun aikana. 2030-luvulta lähtien eturunkoja valmistuisi noin 30 vuodessa, ja ne menisivät myöhemmissä kaupoissa myytäviin koneisiin ulkomaille.

Eturungot tehdään niin valmiiksi Hallissa, että niihin voi suoraan asentaa esimerkiksi näytöt ja penkin. Plug and play, Hepola kuvailee.

Lockheed Martinin välittämässä kuvassa on ensimmäisen Tanskan ilmavoimille valmistuneen F-35:n eturunko viime vuonna.

”Mikä ettei”, sanoo Patrian työntekijä Sari Vähämäki mahdollisesta F-35-työstä. Hän viimeistelee juuri Airbus A400M -sotilaskuljetuskoneen sivuvakaimien kärkiosia.

”Vähän tiedän vielä, mutta kiinnostusta on. Eikö sekin lentävä kone ole”, hän naurahtaa.

”Sellainen aavistus meillä täällä oli, että on se hävittäjäratkaisu mikä hyvänsä, niin tänne tulee todennäköisesti töitä”, hän sanoo.

Sari Vähämäki ja Jouko Nyyssönen kiinnittävät sotilaskuljetuskoneen sivuvakaimen osaa telineeseen.

Suosikkia ei kuulemma ollut, mutta se työntekijöitä ilahduttaa, että tehtaalla on taas tiedoksi vuosiksi töitä.

Valtavan teipinlevityskoneen ääreltä löytyy toinen pitkän linjan tekijä, operaattori Marko Mäkynen. Hän tekee parhaillaan Airbus A320:n pyrstön sisään tulevia kaaria, joissa Mäkysen levittämä hiilikuituepoksinauha tuo rakenteeseen vahvuutta. Hänkin sanoo ”kyllä” mahdolliselle tulevalle F-35-työlle.

Marko Mäkynen viimeistelee teipinlevityskoneen kiinnitysjälkeä Airbus-matkustajakoneen osaan.

”Mielenkiintoista ja varmasti haastavaa se olisi. Minulla on lentokoneasentajan paperit taskussa, niin uskon, että taidot riittävät. Ohjeistukset ja koulutus olisivat varmasti hyvät ja pitkät”, Mäkynen sanoo.

”Täällä pelataan pitkälti ohjeistuksen mukaan, ei tarvitse muistin varassa liikkua”, hän sanoo.

F-35-kauppa näkyy ja tuntuu myös toisessa Patrian yksikössä, sillä koneen valtavia Pratt & Whitney F135 -moottoreita aletaan parin vuoden päästä koota Nokian Linnavuoressa.

Samassa paikassa koottiin 1990-luvulla myös Hornetien General Electric -moottorit. Linnavuoreen on tarkoitus saada aikaan myös riittävä huoltokyky moottoreille.

Moottorien valmistaja siis vaihtuu, mutta osaamista on Hepolan mukaan jo entuudestaan. Kokoonpano tuo useita kymmeniä uusia työpaikkoja, joiden osaajista osa tulee saamaan vielä lisäoppia Yhdysvalloissa.

Ensimmäiset suomalaiset F-35:t lentävät Yhdysvalloissa vuonna 2025 ja Suomessa sitä seuraavana vuonna.

Neljälle hävinneelle hävittäjäehdokkaalle Suomen HX-hanke tarjoaa alkuvuodesta vielä palautetilaisuuden, jossa käydään läpi ehdokkaiden heikkoudet ja vahvuudet.

Suomen Ilmavoimilla on nyt valtava määrä kriittistä tietoa länsimaiden parhaista hävittäjistä, sillä Hornetien seuraajaa etsinyt HX-hanke kävi tarkkaan läpi niiden ominaisuudet.

”He voivat tilaisuudessa esittää kysymyksiä ja saada meiltä palautetta. Esimerkiksi siitä, miltä kokonaisuus näytti ja mitkä olivat niiden vahvuudet”, sanoo insinöörikenraalimajuri Kari Renko logistiikkalaitokselta.

Suomen ja Yhdysvaltain hallinnot allekirjoittavat lopullisen F-35-sopimuksen todennäköisesti vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana.

”Tällaiset valtioiden välisten asekauppojen allekirjoitustilaisuudet ovat yleensä koruttomia tilaisuuksia tai niitä ei ole ollenkaan. Nyt varmaan pitää jonkinlainen tilaisuus järjestää”, Renko sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut