Tamperelainen Koti puhtaaksi kymmenkertaisti liikevaihtonsa viidessä vuodessa - Talous - Aamulehti

Palkittu tamperelainen siivousfirma kymmenkertaisti liikevaihtonsa poikkeuksellisella yritysfilosofiallaan – ”Soisin tällaista mallia muuallekin”

Kohti puhtaaksi -yritys on viidessä vuodessa kymmenkertaistunut liikevaihtonsa. Yhtiö tarjoaa osakkuutta kaikille työntekijöilleen. Pienin summa, jolla pääsee omistajaksi, on 56 euroa.

Saana Tyni ja Henri Haho päättivät jo tutustuessaan, että he perustavat joku päivä yhteisen yrityksen. Vuonna 2011 perustettu Koti puhtaaksi -siivousyritys on kasvanut vauhdikkaasti ja työllistää nykyisin 250 henkeä.

27.11.2021 7:00

Kotisiivoukseen erikoistunut Sahera eli tunnetummin Koti puhtaaksi oy on päässyt hurjaan lentoon omanlaisellaan yritysfilosofialla.

Tamperelaisyhtiö aikoo kirjata tänä vuonna 8,4 miljoonan euron liikevaihdon ja 0,55 miljoonan euron liikevoiton, ja ensi vuoden tavoite on jo 13 miljoonan liikevaihto. Luvuillaan yhtiö haastaisi jo tosissaan markkinajohtajan Frescan.

Viime vuonna yhtiö teki 4,9 miljoonan euron liikevaihdon ja 357 000 euron liiketulokseen. Työntekijöitä oli tuolloin 170. Nyt heitä on 250 eri puolilla Suomea.

Koti puhtaaksi on pariskunta Saana Tynin ja Henri Hahon vuonna 2011 perustama yritys. Tyni on kotoisin Taivalkoskelta ja Haho puolestaan Tampereelta. Myös Tynin viisi sisarusta ovat yrityksessä mukana.

Tyni on yhtiön toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja. Haho vastaa liiketoiminnan kehittämisestä, strategiasta ja IT-asioista.

Koti puhtaaksi

Mikä: Tamperelainen vuonna 2011 perustettu kotisiivousalan yritys.

Koko nimi: Sahera Koti puhtaaksi oy. Sahera tulee sanoista Saana rakastaa Henriä.

Koti puhtaaksi on tuomassa markkinoille alan liiketoiminnan ohjaukseen tarkoitetun softapaketin.

Luvut: Liikevaihdon odotetaan nousevan tänä vuonna 8,4 miljoonaan euroon ja liikevoiton 0,55 miljoonaan euroon.

Työllistää: 250 henkeä Suomessa. Tampereen-pääkonttorillaan työllistää 60 henkeä.

Omistus: Saana Tyni ja Henri Haho yhteensä 82,87 prosenttia ja muut omistajat yhteensä 17,13 prosenttia.

Orgaaninen kasvu

Yritys on kasvanut orgaanisesti eli yrityskauppoja ei ole tehty – tai oikeastaan kerran on yritetty.

”Vuonna 2018 päätimme yhdistää alalla Stellan kanssa liiketoimintamme. Meidän Saanan kanssa piti vetää yhdistynyttä yritystä, mutta muutamassa viikossa huomasimme, että emme olisi voineet jatkaa molempien yritysten asiakkuuksia ja työsuhteita palvelevalla johtamisfilosofialla. Purimme hyvässä hengessä sopimuksen”, Haho sanoo.

Stella-kauppa ei säikäyttänyt Tyniä. Yhtiön on tarkoitus kasvaa orgaanisesti, mutta hän ei poissulje yritysostoja, jos sopiva ostettava tupsahtaa tielle.

Haho muistuttaa, että yrityskaupoista tutkimusten mukaan 70 prosenttia epäonnistuu.

Yrityksen liikefilosofia korostaa yhteisöllisyyttä, työhyvinvointia ja siivoustyön arvostusta. Yhtiön osakkuutta tarjotaan kaikille työntekijöille. Pienin summa, jolla pääsee omistajaksi, on 56 euroa. Osakkuuteen on tarttunut 29 työntekijää.

”Kaikki eivät halua jäädä alalle vakinaisesti työhön ja osa ihmisistä ei ole sijoitusorientoituneita. Olemme kertoneet osakkuusinfoissa sijoittamisesta yleisemminkin, sillä monelle se on ihan vierasta”, hän pohtii.

“Tuntuu hyvältä, että yhtiössä omistaminen on kaikkien tasavertainen etu. Soisin tällaista mallia muuallekin”.

Kohti puhtaaksi -yrityksen toimitusjohtaja Saana Tyni ja kehityspäällikkö Henri Haho ovat pariskunta. Heillä on tarkka kuva myös siistijän käytännön työstä, ja yrityksen nettisivuilla heidän nimikkeinään lukee toimitusjohtajan ja kehityspäällikön lisäksi myös siistijä.

Palkittu työpaikka

Yhtiö valittiin vuonna 2018 Suomen kuudenneksi parhaaksi työpaikaksi. Jättipotti odotti vuonna 2019, jolloin Koti puhtaaksi nousi Suomen parhaaksi työpaikaksi pienten yritysten sarjassa ja Euroopan yhdeksänneksi parhaaksi työpaikaksi.

Yritys ei ole silti selvinnyt kritiikittä siivousalaa koskeneesta keskustelusta.

Somekeskustelussa sitä on moitittu työntekijöiden kireistä aikatauluista, henkilökunnan vaihtumisesta ja jopa laittomista irtisanomisista sekä julkisuuskuvan kiillottamisesta.

“On se selvää, että vahva ja omaleimainen yrityskulttuuri ja toimintatavat eivät sovi kaikille. Vaikka harmittaakin julmetusti, että joku on pettynyt. Mutta koetan muistuttaa itseäni, että kaikkia ei voi miellyttää ja paljon on äärimmäisen tyytyväisiä. Meiltä ei ole laittomasti ketään irtisanottu, ja luulen että tietäisin, jos näin olisi”.

”Olemme tarkkoja asiakkaiden edusta, oikeuksista ja laadusta, ja olemme siksi joutuneet päättämään muutamia työsuhteita. Huvikseen ei työvoimapulasta kärsivällä alalla työsuhteita irtisanota”.

Tyni korostaa, että Suomen paraskaan ei tarkoita täydellistä. ”Ehkä erotuksena hyvässä ja keskinkertaisessa on se, että paremmassa työpaikassa tartutaan ongelmiin ja niitä ratkaistaan ja otetaan ihmiset mukaan päätöksentekoon”, hän sanoo.

Henri Haho ja Saana Tyni aloittivat yritystoiminnan aikoinaan myymällä imureja ovelta ovelle. Todella moni asiakas oli heidän mukaansa kuitenkin enemmän siivouspalveluiden perään. Siivouspalvelut osoittautuivat kannattavammaksi liiketoiminnaksi.

Kova työkulttuuri

Saana Tynin mielestä heidän yrityksessään on ”kova työkulttuuri” eli työtä tehdään tosissaan ja korkealla moraalilla.

”Seuraamme asiakastyytyväisyyttä reaaliajassa ja kehitämme parhaillamme palkitsemismenetelmää erityisestä onnistumisesta. Tavoite asiakastyytyväisyydelle on pyöreät 100 prosenttia,” hän sanoo.

Tynin mukaan yrityksellä on ollut koko ajan halu nostaa siivousalan ja alalla työskentelevien arvostusta. Kiinnostus alaa kohtaan onkin noussut viime vuosina, mutta vielä on tekemistä.

”Koulutus nostaa ammatillista arvostusta. Siistijöitämme koulutetaan esimerkiksi Tampereen aikuiskoulutuskeskuksessa. Kouluttautumalla ja osoittamalla osaamisensa meillä saa palkankorotuksen”, hän sanoo.

Tyni puhuu alan työehtosopimusten palkankorotusten puolesta, koska korkeampi palkkataso parantaisi alan työntekijöiden arvostusta ja lisäisi vetovoimaa. Nyt esimerkiksi harjoittelijan palkka on vielä himpun verran alle 10 euron.

Kotisiivousta 500 miljoonalla eurolla

Kiinteistöjen siivouksen arvoksi Suomessa on laskettu 1,7 miljardia euroa. Isoja alan yrityksiä ovat Sol-palvelut yli 150 miljoonan euron liikevaihdollaan ja Rtk-palvelu yli 100 miljoonan liikevaihdolla. Saimaan tukipalvelu kirjaa vajaan 50 miljoonan ja N-Clean 30 miljoonan euron liikevaihdon.

Suomen kotisiivousalan markkinan koko on Henri Hahon mukaan noin 500 miljoonaa euroa.

Tynin mukaan yritys tunnistaa kotisiivouksessa kilpailijoikseen esimerkiksi Freska Finlandin, Kotileenan ja Sivinan.

Koti puhtaaksi on laajentanut toimintaansa Tampereen lisäksi seitsemään kaupunkiin: Helsinkiin, Espooseen, Vantaalle, Turkuun, Jyväskylään, Keravalle ja Ouluun, joka on yrityksen pohjoisin toimipiste.

”Uusiakin olemme harkinneet. Lahti, Kuopio, Joensuu ja Pori voisivat olla joskus seuraavia”, Haho sanoo.

Hänen mukaansa Sahera on ollut it-ratkaisujen hyödyntämisessä selvästi jäljessä suurimmasta kilpailijastaan, mutta nyt etumatkaa kurotaan kiinni.

Yhtiö on rakentanut pitkään omaa alalle sopivaa ”toimialastandardia” eli softapakettia, jolla liiketoimintaa voidaan ohjata.

Softapaketistaan Koti puhtaaksi aikoo tehdä välineen kansainvälistymiseensä. Ajatuksena on myydä softapakettia ja yrityksen kehittämää liiketoimintakonseptia ulkomaille.

Yhtiö haluaa etabloitua tulevaisuudessa Ruotsiin ja Norjaan ja kokeilla oman softapaketin liiketoimintakonseptin avulla siipiä ulkomailla.

”Ruotsi ja Norja ovat toimintakulttuuriltaan meitä lähinnä, ja ne kiinnostavat”, Tyni sanoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut