Facebookin emoyhtiö vaihtaa nimensä Metaksi - Talous - Aamulehti

Facebookin emoyhtiö vaihtaa nimensä Metaksi

Nimenmuutoksesta kerrottiin yhtiön Connect-tapahtumassa.

Facebookin toimitusjohtaja Mark Zuckerberg oli kuultavana Washingtonissa lokakuussa 2019.

28.10. 21:30

Facebook vaihtaa emoyhtiönsä nimen Metaksi.

Nimenmuutoksesta kertoi yhtiön toimitusjohtaja Mark Zuckerberg yrityksen järjestämässä Connect-virtuaalitapahtumassa.

Zuckerberg kertoi tapahtuman avauspuheessaan, että yksityisyys ja turvallisuus ovat metaversumin pohjana.

Yhtiö kertoi päivittävänsä Oculus-virtuaalilasituotteitaan uusilla keino- ja lisätyn todellisuuden Horizon-nimisillä ominaisuuksilla tämän vuoden aikana.

Vastaavanlaisen muutoksen teki muun muassa Google vuonna 2015, kun sen emoyhtiöksi nimettiin Alphabet.

Oikeustieteen tohtori, asianajotoimisto Hannes Snellmanin osakas Maria Wasastjerna arvioi tällä viikolla Helsingin Sanomien haastattelussa, että liikkeellä yhtiö aikoo todennäköisesti laajentaa liiketoimintaansa sosiaalisen median ulkopuolelle. Tässä yhtiö peesaa Googlea.

Facebook ilmoitti aiemmin tällä viikolla, että sen keinotekoisen- ja lisätyn todellisuuden laitteista vastaava liiketoimintayksikkö Facebook Reality Labs muuttuu erilliseksi raportointiyksiköksi.

Ennen tapahtuman alkua Facebookin tunnettu tykkää-kyltti yhtiön pääkonttorin edustalla Kaliforniassa peitettiin väliaikaisesti kankaalla.

Nimiuutisesta saatiin vihiä viime viikolla. Zuckerberg kertoi uutissivusto The Vergen haastattelussa paljastavansa nimimuutoksesta enemmän yhtiön vuotuisessa Connect-tapahtumassa 28. lokakuuta.

Zuckerbergin visiona on muuttaa Facebook metaversumiksi. Korkealentoisella termillä viitataan todellisuuteen, jossa yhdistyvät reaalimaailma sekä virtuaalinen ja lisätty todellisuus.

Facebook kertoi tällä viikolla tiistaina myös tehneensä vuoden kolmannella neljänneksellä liki kymmenen miljardin dollarin liikevoiton. Vuoden takaiseen verrattuna kasvua on 17 prosenttia.

Yhtiö kertoi myös käyttäjämääriensä kasvaneen kuusi prosenttia, ja nyt Facebook kertoo palveluillaan olevan lähes kolme miljardia käyttäjää.

Viime viikkoina Facebook on kuitenkin ollut mittavassa ryöpytyksessä. Viimeisimpänä kuohuntaa aiheuttivat tämän viikon tiedot, joiden mukaan Facebook taipui viime vuonna Vietnamin kommunistihallinnon painostukseen ja suostuneen sensuroimaan Facebookista vietnamilaisten toisinajattelijoiden kirjoituksia.

Lokakuun alussa sen palvelut kärsivät useiden tuntien käyttökatkoksesta, mikä herätti monet käyttäjät pohtimaan somejätin kaikkialle viestintään ulottuvaa vaikutusvaltaa.

Samalla viikolla yhtiön entinen työntekijä Frances Haugen oli kuultavana Yhdysvaltojen senaatin valiokunnassa. Haugen vuoti aiemmin The Wall Street Journal -lehdelle runsaasti Facebookin sisäisiä dokumentteja, jotka paljastavat yhtiön tietävän, että sen tuotteet aiheuttavat muun muassa nuorille käyttäjille itsetunto-ongelmia. Facebook ei kuitenkaan aktiivisesti pyri korjaamaan sovellustensa ongelmia.

Kuulemisessa Haugen vertasi Facebookia tupakkayhtiöihin ja totesi, että uskoo Facebookin tuotteiden vahingoittavan lapsia, lietsovan vastakkainasettelua ja heikentävän demokratiaa. Haugenin mukaan yhtiö arvostaa liikevoittoja ja jatkuvaa kasvua käyttäjiensä turvallisuutta ja hyvinvointia enemmän.

Toimitusjohtaja Zuckerberg kommentoi paljastuksia maanantaisen tulosjulkistuksen yhteydessä pitämässään puheessa, jonka hän julkaisi myös Facebookissa.

Hän muun muassa totesi, että kritiikki on hyvä asia, mutta paljastuksissa on kyse koordinoidusta yrityksestä, jolla pyritään luomaan valheellista kuvaa yhtiöstä.

Haugenin alleviivaaman vastakkainasetteluongelman Zuckerberg sivuutti toteamalla, ettei tällaisten kysymysten ratkaiseminen kuulu Facebookille. Se tulisi ratkaista Zuckerbergin mukaan ulkopuolisella sääntelyllä, mitä hän kertoo jo pitkään vaatineensa.

Puheessaan toimitusjohtaja totesi myös, että Facebook kehittää tästedes palvelujaan nuoria aikuisia silmällä pitäen, eikä tuotteita enää aiota optimoida varttuneemmalle käyttäjäkunnalle. Yhtiön sovellusten tähtäimessä on olla paras palvelu 18–29-vuotiaille, ei enää jokaiselle jotakin tarjoava alusta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut