Netflixin käyttäjämäärä kasvoi ennakoitua enemmän - Talous - Aamulehti

Netflixin käyttäjämäärä kasvoi ennakoitua enemmän – yhtenä tekijänä korealaissarja Squid Gamen suosio

Kuluneen neljänneksen lopulla suoratoistojätillä oli yhteensä noin 214 miljoonaa tilaajaa, joista 4,4 miljoonaa oli haalittu heinä-syyskuussa.

Eteläkorealainen Squid Game nousi suoratoistopalvelu Netflixin kaikkien aikojen suosituimmaksi sarjaksi, mikä oli osin syynä myös Netflixin tilaajamäärien kasvuun. Kuva on otettu lokakuun alussa Etelä-Korean pääkaupungissa Soulissa.

20.10. 8:20

San Francisco/Helsinki

Suoratoistopalvelu Netflixin käyttäjämäärän kasvu ylitti vuoden kolmannella neljänneksellä ennusteet. Heinä–syyskuussa palvelu sai lähes 4,4 miljoonaa uutta tilaajaa, Netflix kertoi tiistaina julkaistussa osavuosikatsauksessaan.

Neljänneksen lopulla suoratoistojätillä oli yhteensä noin 214 miljoonaa tilaajaa.

Osansa Netflixin tilaajamäärän kasvussa on eteläkorealaisella Squid Game-hittisarjalla, arvioi muun muassa talousuutistoimisto Bloomberg. Netflix kutsuu syyskuussa julkaistua sarjaa sijoittajakirjeessään suurimmaksi tv-sarjakseen koskaan.

Väkivaltaista ja synkkää korealaista selviytymisdraamaa on yhtiön mukaan katsonut ensimmäisten neljän viikon aikana 142 miljoonaa kotitaloutta. Lisäksi yhtiö suitsuttaa sarjan olleen palvelun katsotuimpana jopa 94 maassa.

Netflixin heinä–syyskuun tulos oli noin 1,45 miljardia dollaria. Liikevaihto kasvoi viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna 16 prosenttia ollen 7,5 miljardia dollaria.

Tarjonta kohentunut laihan alkuvuoden jälkeen

Vuoden ensimmäisen puoliskon aikana Netflixin tarjonta oli tavallista kitsaampaa koronapandemiaan liittyvien tuotantojen viivästymisten vuoksi.

Nyt yhtiö kertoo edellisen neljänneksen aikana julkaistuilla uusilla sarjoilla olleen myönteistä vaikutusta yhtiön tilanteeseen. Lisäksi Netflix odottaa vuoden viimeisen neljänneksen olevan tarjonnan osalta yhtiön paras tähän mennessä.

Tauolta palanneista Netflixin alkuperäissarjoista suurimpia katsojalukuja keräsivät espanjalaishitti Rahapajan ja yhdysvaltalaisen draamakomedia Sex Educationin uudet kaudet. Rahapajaa katsoi 69 miljoonaa ja Sex Educationia 55 miljoonaa kotitaloutta.

Hyvistä uutisista huolimatta Netflix on saanut viime aikoina osakseen myös kritiikkiä. Yhtiön tässä kuussa julkaisema yhdysvaltalaiskoomikko Dave Chappellen ohjelma on herättänyt yhtäältä huolta sananvapaudesta ja sensuurista, kun taas yhtiön omat työntekijät ovat leimanneet ohjelman transfobiseksi.

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ovat tuominneet ohjelman, mutta Netflix on tähän saakka pysynyt päätöstensä takana, eikä aio poistaa ohjelmaa palvelusta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut