Finlaysonilta vaatemallisto kauppoihin – mallistossa mukana muun muassa kiltti - Talous - Aamulehti

Finlaysonilta vaatemallisto kauppoihin – mallistossa mukana muun muassa kiltti

Finlayson valmisti vaatteita vientiin viimeksi 1970-luvulla.

Finlaysonin design- ja brändijohtaja Maiju Laurénin mukaan yhtiössä suhtaudutaan nöyrästi siihen, että uutta kasvua lähdetään hakemaan pukeutumisen kautta. Yhtiön pääkonttorilla Helsingissä kuvattiin huhtikuussa 2017.

13.10. 9:28

Tekstiilialan yritys Finlayson laajentaa toimintaansa vaatealalle lanseeraamalla vaatemalliston yhteistyössä S-ryhmän kanssa. Arkismi-nimeä kantava mallisto tulee myyntiin Prismoihin, Finlaysonin liikkeisiin sekä niiden verkkokauppoihin.

”Meille on iso juttu, että pääsemme samantien Suomen suurimpaan muotikauppaan tällä mallistolla. Prisma on kuitenkin Suomessa suosituin vaatemyyjä”, kertoo Finlaysonin design- ja brändijohtaja Maiju Laurén.

Vaatteiden suunnittelun takana ovat Tiia Vanhatapio, Finlaysonin suunnittelijat ja S-ryhmän asiantuntijat. Laurénin mukaan tavoitteena on ollut luoda mukavia ja kestäviä vaatteita.

”Koronapandemian jälkeen mukavuus on uusi musta. Ideana on vaihtaa pieruverkkarit salonkikelpoisempiin vaatteisiin, jotka tarjoavat sekä mukavaa arkipukeutumista mutta joissa pystyy lähtemään myös turuille ja toreille”, Laurén kertoo.

Lue lisää: Suosittu suomalainen vaatefirma aloittaa Ratinassa uudenlaisen kokeilun Finlaysonin kanssa – Tämä on tyhjien tilojen tilanne kauppakeskuksessa

Kuosit peräisin historiasta

Laurén sanoo, että kyse on oikeastaan paluusta vaatemarkkinoille, sillä Finlayson valmisti vaatteita vientiin viimeksi 1970-luvulla. Silloin mekkoja kuljetettiin Ruotsiin, Britanniaan ja Neuvostoliittoon.

Malliston kuosit ovat kaikki peräisin Finlaysonin historiasta. Kankaisiin on valittu muun muassa 1960- ja 1970-luvuilta tuttuja kuoseja, kuten Aini Vaarin suunnittelema Taimi-kuosi.

Lue lisää: Finlayson oli ennen oma suljettu kaupunkinsa Tampereen ytimessä – Yli 3 000 ihmisen työpaikka on yhä täynnä salaperäisiä tunneleita, mystisiä ovia ja kiehtovia tarinoita

Finlaysonin vaatemallistossa on mukana kiltti kunnianosoituksena James Finlaysonia kohtaan.

Muotoilun puolesta samaa aikakautta edustaa mallistoon nostettu kotimekko. 200-vuotiaan yhtiön alkuajoista muistuttavat tartaaniruudut, jotka toistuvat niin paidoissa kuin housuissakin.

”Tartaanikuosi on se, mistä Finlayson aikoinaan oli eniten tunnettu” Laurén kertoo.

Yhtiön skotlantilaisista juurista kumpuaa myös malliston erikoisuus, eli kierrätysfarkusta valmistettu kiltti.

James Finlayson oli kuitenkin skottikaveri. Kiltti on kunnianosoitus hänelle.”

Lue lisää James Finlaysonista: Mies, jonka nimi jäi

Kymmenessä tehtaassa

Vaatebisnes on kymmenen kertaa suurempi markkina kuin kodintekstiilipuoli. Laurénin mukaan yhtiössä suhtaudutaan nöyrästi siihen, että uutta kasvua lähdetään hakemaan pukeutumisen kautta.

Pandemia ei juuri Finlaysonin toimintaa haitannut. Viime vuonna Finlaysonin liikevaihto oli 43,3 miljoonaa euroa, ja tulos oli kannattava.

Vaatteiden mukavuuden lisäksi Finlayson korostaa tuotteiden vastuullisuutta. ”Erityisesti lähdemme haastamaan vaatebisneksessä vallitsevaa kertakäyttökulttuuria”, Laurén sanoo.

Lue lisää: Suomalaiset design-brändit yhdistyivät: Finlayson, Vallila ja Makia samalle omistajalle

Malliston valmistuksessa on mukana yli 10 tuotantokumppania, jotka tulevat S-ryhmän kautta.

Vaatteita valmistetaan kymmenessä tehtaassa. Valmistusmaiden joukossa on muun muassa Kiina, Turkki ja Viro. Suomessa valmistetaan malliston sukat. Laurénin mukaan kaikki tehtaat ovat kolmannen osapuolen valvomia.

Vastuullisten materiaalien osuus vaatteista on Laurénin mukaan 30 prosenttia, joka tarkoittaa luomupuuvillaa sekä kierrätysfarkkua. Kodintekstiileissä Finlayson käyttää GOTS-sertifioitua puuvillaa, jota ei kuitenkaan vaatemallistoon ollut saatavilla.

”Pandemian myötä saatavuus on vaikeutunut ja hinnat ovat nousseet 60 prosenttia vuodentakaisesta, mikä näkyy erityisesti luomupuuvillassa”, Laurén kertoo.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos