Erikoiskaupan myynti on romahtanut - Talous - Aamulehti

Erikoiskaupan myynti on romahtanut – Neljäsosa yrityksistä uskoo lopun olevan lähellä

Koronakriisin rajoitustoimet ovat lopettamassa monen erikoiskaupan toiminnan kokonaan. Hallituksen tukitoimet eivät auta.

Stockmann ilmoitti maanantaina hakevansa yrityssaneerausta.

7.4.2020 11:24

Kaupan liitto on tehnyt jäsenyrityksilleen kyselyn, joka kertoo karua kieltään tavaratalo- ja erikoiskaupan tilanteesta.

Lähes kahdella viidesosalla kaupan yrityksistä liikevaihdosta on kadonnut yli puolet ja yli neljäsosalla yli 70 prosenttia.

Lähes neljäsosa kaupan yrityksistä on epävarmoja toimintansa jatkumisesta. Suurinta epävarmuus on erikois- ja tavaratalokaupoissa.

Yli puolet kaupan yrityksistä on vähentänyt henkilöstönsä määrää, yleensä lomauttamalla.

Suurin osa kaupan yrityksistä ei ole saanut apua hallituksen tukitoimista, kuten Finnveran, Business Finlandin, ely-keskusten ja kuntien rahoituksesta tai verohallinnon maksujärjestelyistä.

Jopa 65 prosenttia vastaajista arvioi, ettei tukitoimilla ole ollut heidän yrityksensä taloudelliseen tilanteeseen juurikaan vaikutusta.

–  Todennäköisenä syynä tähän on se, että hallituksen tekemät toimenpiteet eivät auta koronakriisin kaupalle aiheuttamiin ongelmiin, joita ovat erityisesti kysynnän määrän putoaminen sekä liian suuret kiinteät kulut, kuten henkilöstö- ja vuokrakustannukset, sanoo Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi tiedotteessa.

Yli puolet yrityksistä aikoo vähentää henkilöstöään lisää tai jatkaa jo tehtyjä vähennyksiä seuraavan kuukauden aikana.

Henkilöstön vähentäminen painottuu erityisesti erikois- ja tukkukauppaan, mutta myös tekninen kauppa varautuu lomautuksiin.

Ruokaa myyvä päivittäistavarakauppa on pärjännyt paremmin, sillä yli puolet kyselyyn vastanneista pt- ja marketkaupan yrityksistä sanoo lisänneensä myyntiään.

Myyntiään on menettänyt 40 prosenttia vastanneista pt-kaupan yrityksistä.

Koronavirus ajoi Stockmannin yrityssaneeraukseen, tätä se nyt tarkoittaa kuluttajille – ”Haluamme pelastaa ikonisen yhtiön ja sen työpaikat”

–  Vaikka koronakriisi runteleekin erityisesti erikoiskauppaa, näkyvät sen vaikutukset myös sellaisilla päivittäistavarakaupoilla, jotka sijaitsevat esimerkiksi hiljentyneissä Pohjois-Suomen lomakeskuksissa, pääteiden liikenneasemilla, rajakauppa-asemilla tai aiemmin vilkkaiden työmatkareittien varrella ja joukkoliikenteen pysähdyspaikoilla, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja toteaa tiedotteessa.

Osa kaupan yrityksistä on voinut siirtää myyntiään verkkoon.

Ne kaupat, joilla digitaaliset myyntikanavat ovat käytössä, kertovat verkkomyyntinsä lisääntyneen koronakriisin seurauksena. Varsinkin päivittäistavarakaupan verkkomyynti on kasvanut.

Vastausten perusteella kuitenkin puolet yrityksistä toimii edelleen ilman digitaalisia myyntikanavia.

Kaupan liitto haluaa suoraa tukea romahtaneen liikevaihdon kanssa kamppaileville yrityksille. Vuokrien lisäksi kiinteitä kustannuksia on sitoutunut myös varastoihin, jotka eivät tyhjene, kun kauppa ei käy.

Yksikään kaupan toimiala ei ole selvinnyt ilman vahinkoa koronakriisistä.

Puolet tukkukaupoista kertoo liikevaihtonsa laskeneen vähintään 50 prosenttia.

Food service -tukkukaupoissa näkyy ravintoloiden, hotellien ja koulujen sulkemiset ja käyttötavaratukkukaupassa kuluttajien vähentyneet ostokset.

Lue lisää:

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Lue myös: