Sanoman tulos tammi–kesäkuussa 2020 - Talous - Aamulehti

Sanoman liiketulos heikkeni alkuvuonna – mainosmyynti laski, mutta tilausten määrä kasvoi koronakeväänä

Sanoman medialiiketoiminnassa vuoden ensimmäinen puolikas oli hyvä tilausten näkökulmasta. Aamulehden digitilausten määrä kasvoi tammi–kesäkuussa 46 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan viime vuonna.

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven ja Sanoma Media Finlandin liiketoimintajohtaja Petteri Putkiranta kertoivat yrityskaupasta tiistaina aamulla Tampereella Aamulehden auditoriossa järjestetyssä infossa.­

24.7.2020 8:54

Aamulehti

Mediakonserni Sanoman liikevaihto ja tulos heikkenivät koronaviruskeväänä.

Sanoman toimitusjohtaja Susan Duinhoven sanoo koronaviruksen iskeneen hyvän alkuvuoden jälkeen.

Kovimman kolauksen pandemiasta otti keväällä mediakonsernin mainosmyynti. Media Finlandin vertailukelpoinen mainosmyynti laski 18 prosenttia vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Toiseksi eniten koronavirus on vaikuttanut tapahtumatuotantoon, joka pysähtyi keväällä täysin.

Medialiiketoiminnassa vuoden ensimmäinen puolikas oli kuitenkin hyvä tilausten näkökulmasta. Duinhoven sanoo, että uutiset ja viihde kiinnostavat selvästi koronavirusaikana.

Sanoman avainlukuja

Liikevaihto oli huhti–kesäkuussa 246 ja liikevoitto 54 miljoonaa euroa. Viime vuonna liikevaihto oli samana aikana 260 ja liikevoitto 60 miljoonaa euroa.

Liikevaihto oli tammi–kesäkuussa 434 ja liikevoitto 45 miljoonaa euroa. Viime vuonna liikevoitto oli samana aikana 56 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevaihto laski 8 prosenttia vuoden takaisesta.

Digitilaukset kasvussa

Aamulehden digitilausten määrä kasvoi tammi–kesäkuussa 46 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan viime vuonna.

Koronavirusaikana kiinnostus printtilehden tilausta kohtaan on kasvanut. Aamulehden maksullinen kokonaistilaajamäärä on nyt 1,3 prosenttia plussalla.

Oppimateriaalien liiketoiminta-alueeseen koronavirus ei Duinhovenin mukaan ole vaikuttanut. Hän odottaa, että loppuvuosi on Learningin osalta alkuvuotta parempi, sillä oppimateriaalien kysyntä on tyypillisesti kovinta syksyllä, kun lukuvuosi käynnistyy.

Yhteinen kulttuuri

Sanoma on toteuttanut pandemiasta huolimatta pitkän aikavälin strategiaansa.

Konserni kertoi helmikuussa ostavansa Alma Medialta Aamulehden, Satakunnan Kansan ja 13 paikallismediaa sekä painotoimintaa harjoittavan Alma Manun. 115 miljoonan euron yrityskauppa toteutui huhti–toukokuun vaihteessa.

Sanoman ja aluemedioiden integraatio on Duinhovenin mukaan sujunut hyvin. Merkittävää on toimitusjohtajan mukaan ollut se, että yhteinen kulttuuri on löytynyt nopeasti.

Viime viikolla Sanoma kertoi myyvänsä luokiteltujen ilmoitusten liiketoimintansa Oikotie oy:n norjalaiselle Schibstedille.

Varovaista nousua

Sanoma kertoi 24. maaliskuuta peruvansa väliaikaisesti alkuvuonna antamansa näkymät vuodelle 2020 koronaviruspandemian vuoksi. Perjantaina julkaistussa puolivuosikatsauksessa yhtiö arvioi, että päivitetyt näkymät annetaan myöhemmin loppuvuonna.

Duinhoven sanoi perjantaina, että toiveissa on hidas palautuminen normaaliin. Mainosmyynnissä on hänen mukaansa jo nähtävissä varovaista nousua. Iso vaikutus on talouden tilanteella sekä mahdollisella toisella aallolla. Duinhoven sanoo, että pandemian vaikutukset tulevat näkymään myös tulevina vuosina.

Aamulehti on osa Sanoma-konsernia.

Oikaisu 24.7.2020 kello 14.22: Korjattu tieto Aamulehden digitilausten määrän kasvusta. Digitilausten määrä ei kasvanut 46 prosenttia tammi-kesäkuussa, kuten jutussa ensin virheellisesti luki. Digitilausten määrä kasvoi tammi-kesäkuussa 46 prosenttia verrattuna vastaavaan ajankohtaan viime vuonna.

Päivitys 24.7.2020 kello 16.49: Juttu päivitetty kauttaaltaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?