Liikennemerkkivalmistaja Normiopas kasvaa ja laajenee - Talous - Aamulehti

Tamperelainen liikennemerkkien valmistaja sai bisneksensä nousuun näppärällä keinolla – toimitusjohtaja paljastaa, mikä on Suomen varastetuin liikennemerkki

Tulostamalla suureksi. ”Tulostintekniikkamme mullisti liikennemerkit”, Normiopasteen toimitusjohtaja Tommi Saarni sanoo. Hänen mukaansa yrityksen tulostimella voisi teettää kaikki Suomen liikennemerkit.

21.2.2018 6:19

Liikennetuotteita myyvä, valmistava ja urakoiva Normiopaste Oy kertoo olevansa Suomen suurin liikennemerkkitoimittaja. Tällä hetkellä yksi Normi-konsernin suurimmista projekteista on sen kotikaupungin Tampereen raitiotiehanke. Toimitusjohtaja Tommi Saarni kertoo, että Normiopaste on toimittanut lähes kaikki hankkeen liikennetuotteet ja -aidat.

Saarnin mukaan yritys on saavuttanut nykyisen asemansa markkinoilla pitkälti tulostintekniikkansa ansiosta. Liikennemerkkitulostimella taataan tuotannon nopeus ja tuotteiden laatu.

Aikoinaan tien yläpuoliset opasteet valaistiin, mikä söi sekä sähköä että huoltokustannuksia. Lisäksi liikennemerkkien heijasteita tehtiin pienistä palasista, jotka kiinnitettiin merkin päälle. Normiopaste alkoi taipaleensa alussa vuonna 2008 tulostaa opasteita, joiden koko materiaali heijasti auton valoista ja näin valaisi itse itseään. Tämä säästi sekä aikaa että rahaa.

Saarni arvioi, että yksi liikennemerkki on arvoltaan keskimäärin 200 euroa. Hänen mukaansa Suomen varastetuin liikennemerkki lienee hirvivaaramerkki.

–Esimerkiksi saksalaiset turistit saattavat ottaa hirvivaaramerkin kotiin vietäväksi. Niitä löytyy sitten tullissa, Saarni sanoo.

Tommi Saarni seuraa kiinnostuneena uuden tieliikennelain etenemistä.

Suurin kilpailija raivattiin tieltä

Normiopaste osti tämän vuoden alussa Elfving Signumin liikennemerkkiliiketoiminnan.

–Ostimme suurimman kilpailijamme pois markkinoilta. Kaupan jälkeen koko konsernin liikevaihto nousee lähelle 20 miljoonaa euroa, Saarni kertoo.

Myös konsernin henkilöstö kasvaa 25 ihmisellä. Kauppa tuo valikoimaan turvakilvet ja sisäopasteet, joita Elfving Signum on aiemmin valmistanut.

–On järkevää alkaa kehittää niitä tuotteita, joista löytyy jo valmiiksi osaamista uudelta henkilökunnalta, Saarni sanoo.

Normiopaste on emoyhtiö konsernissa, johon kuuluu liikennetuotteisiin keskittyneen emon lisäksi liikennemerkkien asennuksiin, asutuskeskuslouhintoihin ja tievaloihin erikoistuneet Normikilpi, Normilouhinta ja Normivalaistus. Konsernin asiakkaita ovat ELY-keskukset, kunnat ja kaupungit sekä maanrakennusyritykset.

Tavoitteena 30 miljoonan liikevaihto

Parhaillaan eduskunnan käsittelyssä oleva tieliikennelaki avaisi yrityksen kasvulle lisää mahdollisuuksia. Lakiuudistuksen myötä Suomen tieliikenteen opastustaulujen nuolet vaihdettaisiin lähemmäs eurooppalaista standardia, Saarni kertoo.

Yksi Normiopasteen vahvuuksista on Saarnin mukaan kokonaisuuden hallinta.

–Toimitamme asiakkaalle niin sanotusti avaimet käteen. Huolehdimme siis kaikesta – asiakas saa rahalleen vastineeksi valmiin urakan, Saarni sanoo.

Normiopasteen tavoitteena on yltää yli 30 miljoonan euron liikevaihtoon seuraavan kolmen vuoden aikana. Tämän se aikoo saavuttaa muun muassa viennillä.

Normiopaste toimittaa tällä hetkellä liikennetuotteita koko Suomeen. Saarni kertoo, että tulevaisuudessa konsernin suunnitelmana on toimittaa palveluita myös muualle Pohjoismaihin.

–Moottoritiet ovat suuria hankkeita meille, mutta Suomeen tuskin tulee lähivuosina suuria moottoriteitä. Meitä kiinnostavat erityisesti Ruotsi ja Norja, joissa on noin 15–20 prosenttia parempi hintataso kuin Suomessa, Saarni sanoo.

Tilinpäätösinformaatioon erikoistunut analyysiyksikkö Balance Consulting analysoi vuosittain suomalaisten yritysten menestystä oikaistujen tilinpäätöstietojen avulla. Luokituksessa yrityksen taloudellinen suorituskyky pisteytetään kasvun, kannattavuuden, tuloksen, maksuvalmiuden, omavaraisuuden ja riskinsietokyvyn perusteella. Balance Consulting kuuluu Alma Mediaan.

Normiopaste Oy

Tekee: Myy, valmistaa ja urakoi liikennetuotteita. Emoyhtiö suuremmassa Normi-konsernissa.

Perustettu: 2008

Kotipaikka: Tampere

Toimitusjohtaja: Tommi Saarni

Henkilöstö: 10–19

Liikevaihto: 6,0 milj. euroa (2/2017)

Nettotulos: 1,0 milj. euroa (2/2017)

Omistus: Korona Invest, 4 yksityishenkilöä

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut