Kesän päällystystyöt alkavat: nämä kohteet saavat uuden päällysteen Pirkanmaalla

Pirkanmaalla päällystetään tänä kesänä maanteitä noin 130 kilometriä. Nykyiset päällystysmäärät eivät enää riitä edes pääteiden kunnon ylläpitämiseen.

Korjausvelka kasvaa, koska päällysteiden korjausmäärät eivät ole vuoden 2010 jälkeen vastanneet tieverkon ikääntymisvauhtia.

Aamulehti

Päällystystyöt ovat alkamassa Pirkanmaan keskeisillä tieosuuksilla. Uutta päällystettä tulee lähinnä pitkänmatkan liikenteen käyttämille valtateille, jotka vilkkaasti liikennöityinä myös kuluvat nopeimmin.

Pirkanmaalla toteutetaan tänä vuonna neljä eri päällystysurakkaa. Työt käynnistyvät maanantaina 8. toukokuuta massapintaus­töillä kantatie 65:n Kallio–Vuorela-tieosuudella ja valtatie 24:n Kuivajärvi–Rekola-osuudella remixer-uusiopäällystys­menetelmällä. Remix-asvaltti koostuu sekä vanhasta asvaltista että sen sekaan tuodusta uudesta bitumista ja kiviaineksesta.

Mitä?

Tärkeimmät kohteet

Päällystystyöt:

  • Valtatie 12, Rantaväylän tunnelin pääkaistat.

  • Valtatie 3 ja 9, useat eri kohteet.

  • Kantatie 65, Kallio–Vuorela-tieosuus.

  • Valtatie 24, Kuivajärvi–Rekola-tieosuus.

Rakenteen parantaminen:

  • Maantie 2624 Miharintie.

  • Maantie 3493 Itämerentie.

  • Maantie 14011 Isoniementie.

Näiden lisäksi kilpailutetaan vielä kaksi muuta urakkaa. Ensimmäisessä keskitytään kävely- ja pyöräilyväylien korjaamiseen sekä toisessa kolmen kohteen perusteellisempaan rakenteen parantamiseen noin 11 kilometrin matkalta, mihin saatiin eduskunnan erillistä jakovararahaa. Tämä urakka kilpailutetaan, kun viimeistelyä vaille valmiit suunnitelmat valmistuvat.

Neljännessä urakassa keskitytään päällystämään Pirkanmaan vilkkaimmin liikennöityä maantieverkkoa osuuksilla, jotka tarkentuvat kevään mittausten perusteella.

130 kilometriä

Jos viimeistenkin kilpailutusten hintataso säilyy ennallaan, Pirkanmaalla päällystetään tänä kesänä maanteitä noin 130 kilometriä. Jos kustannustaso nousee yhä, määrä vähenee entisestään.

Valtatie 3:lla, 11:llä ja 24:llä sekä kantatie 65:lla huonon kunnon vuoksi voimaan jätetyt alhaisemmat talvinopeus­rajoitukset palautetaan normaaliksi päällystämisen jälkeen. Sen sijaan kantatie 66 jää korjaamatta, ja alhaisempi nopeusrajoitus säilyy ainakin seuraavan talven ajan.

Korjausvelka kasvaa

Kevät paljastaa karulla tavalla teiden surkean kunnon. Huonokuntoisia tiejaksoja on vuosi vuodelta yhä enemmän. Korjausvelka kasvaa, koska päällysteiden korjausmäärät eivät ole vuoden 2010 jälkeen vastanneet tieverkon ikääntymisvauhtia. Korjausmäärät ovat jo pitkän aikaa olleet vain noin puolet tarpeesta, mikä näkyy talven rasituksen jäljiltä tiestön pahoina vaurioina.

Päällystysmäärät eivät enää riitä edes pääteiden kunnon ylläpitämiseen. Samalla muun tieverkon kunto heikkenee entisestään. Vuosittaisten päällystysmäärien tulisi Pirkanmaalla pysyä reilussa 350 kilometrissä, jotta päällysteitä voitaisiin korjata edes sen verran, kuin niitä vuosittain rappeutuu.

Viime vuoden päällystystöiden jälkeen huonokuntoisia päällystettyjä osuuksia jäi 648 kilometriä, eli noin 15 prosenttia kaikista päällystetyistä teistä. Korjausvelan poistaminen edellyttäisi yli tuhannen kilometrin päällystämistä sen lisäksi, että korjataan normaalin rappeutumisen edellyttämä vuotuinen 350 kilometriä.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut