Aamulehti
Pirkanmaan hyvinvointialue tiedotti perjantaina, että tammi- ja helmikuun asiakasmaksujen laskutuksessa on viivästyksiä.
Laskujen viivästykset koskettavat Hämeenkyrön ja Nokian kotihoidon ja asumispalveluiden asiakkaita. Kyseisten palveluiden käyttäjien laskutukset tammi- ja helmikuussa käytetyistä palveluista ovat vasta käynnistymässä. Laskutus pyritään saamaan ajan tasalle viimeistään maaliskuun loppuun mennessä.
Pirkanmaan hyvinvointialueen kehittämispäällikön Else-Mari Vuosjoen mukaan viivästykset laskutuksessa johtuivat suunnitelluista järjestelmämuutoksista. Lähes jokaisella kunnalla on ollut aikaisemmin käytössä oma asiakas- ja potilastietojärjestelmä, jotka on siirretty Pirkanmaan hyvinvointialueen käyttöön tammikuun puolivälin jälkeen.
Siirtoja on päästy tekemään sen jälkeen, kun kunnat ovat saaneet viime vuoden laskutuksensa valmiiksi. Vuosjoen mukaan laskujen viivästymisestä ei aiheudu asiakkaille ylimääräisiä kuluja tai muuta haittaa.
”Laskuun ei tietenkään lisätä viivästyskorkoja. Eräpäivä lasketaan siitä hetkestä, kun lasku saadaan lähtemään asiakkaalle.”
Vuosjoki kertoo, että Nokian järjestelmiä päästiin muuttamaan hyvinvointialueen alle viimeisenä, ja tämä tapahtui 17. helmikuuta. Hämeenkyrön ja Nokian palveluiden osalta laskuttamista ollaan vasta aloittamassa.
Suuri laskumassa
Tällä hetkellä Pirkanmaan hyvinvointialueen laskutus on ruuhkautunut laskutusaineiston sisäänajon vuoksi. Aikaisemmin Pirkanmaan hyvinvointialueen talousjohtaja Pasi Virtanen kommentoi, että laskuissa on ollut viivästyksiä myös henkilöstöpulan vuoksi.
”Sillä tavalla tämä ei ole mikään hallitsematon asia. Siirtymän aikataulu on täysin suunniteltu”, Vuosjoki avaa.
Hyvinvointialueelle siirrosta aiheutuvat maksuviivästykset on Vuosjoen mukaan huomioitu suunnitteluvaiheessa.
”Sitten kun saamme tämän normaaliin aikatauluun, rahavirta alkaa juoksemaan taas suunnitelmallisesti.”
Vuosjoki toteaa, että siirrossa ei ole toistaiseksi ilmennyt mitään yllättäviä elementtejä, joihin ei oltaisi etukäteen osattu varautua. Järjestelmän kuormitusta on haluttu lisätä asteittain mahdollisten ongelmien välttämiseksi.
”Laskumassa on kuitenkin niin suuri. Vuositasolla puhutaan puolestatoista miljoonasta laskusta hyvinvointialueella.”
Mikäli laskun viivästyminen aiheuttaa asiakkaalle maksuhaasteita, laskulle voi saada lisää maksuaikaa tai niille voidaan tehdä maksusuunnitelma.