”Asiakaslaskutuksessamme on ollut alkuvuoden aikana ongelmaa. Pääsyy on henkilöstöpula eli laskuttajia ei siirtynytkään kunnista niin paljoa kuin ennakkoselvitysten mukaan luultiin. Henkilöstöpulaan etsitään parhaillaan useita erilaisia ratkaisuja”, kertoo Pirkanmaan hyvinvointialueen talousjohtaja Pasi Virtanen.
Hän kertoo, että asiakaslaskutusta on kuitenkin tehty, eikä laskutus pääosin ole paljoa viivästynyt.
Mänttä-Vilppulassa on esimerkkejä viivästyneestä laskutuksesta. Virtanen ei osaa vastata, kuinka suurista euromääristä viivästyksistä on kyse tai kohdistuvatko laskutusongelmat osastohoidon tai vanhusten ruokapalvelujen laskutukseen.
”Viive on pääasiassa viikkoja, mutta paikallisesti voi olla enemmän. Viivästyksiä on etenkin pienemmissä kunnissa, joissa on ollut erilaiset laskutusjärjestelmät ja joista asiakaslaskutusta tekevää henkilöstöä ei olekaan siirtynyt riittävästi”, kertoo Virtanen.
Hän neuvoo, että jokaisessa lähetetyssä laskussa tulee olla mukana yhteystiedot eli sähköposti ja puhelinnumero, joista voi kysyä laskuun liittyvistä asioista. Valitettavasti myös asiakaspalvelu on ollut välillä ruuhkautunut.
Tarvittaessa asiakkaille tehdään maksuohjelmia
Pirhan tai sen yksiköiden tilanteelle tai taloudelle tästä ei ole välittömiä seuraamuksia. Asiakasmaksujen osuus kokonaisuudesta on varsin pieni ja pääosa laskutuksesta toimii.
Asiakkaat voivat ottaa halutessaan yhteyttä laskussa oleviin yhteystietoihin. Maksuohjelmia tehdään tarvittaessa.
”Tilannetta korjataan koko ajan. Muutos on ollut massiivinen. Laskutussovelluksia on ollut kunnissa käytössä erilaisia, joten osaajia on hankala löytää”, toteaa Virtanen.