Aamulehti
Osa Tampereen seudun joukkoliikenteen eli Nyssen läntisten linjojen reiteistä muuttuu merkittävästi ensi vuonna. Vuosien 2024–2025 läntinen linjastosuunnitelma hyväksyttiin Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa keskiviikkona. Linjaston suunnittelua edelsi noin vuoden mittainen vuorovaikutusprosessi Länsi-Tampereen ja Ylöjärven asukkaiden kanssa.
Nyssen suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen kertoo, että linjauudistukset kiinnostivat alueiden asukkaita ja vastauksia tuli kolmessa vaiheessa yhteensä yli 3 000.
Uusi linjasto otetaan vaiheittain käyttöön. Ensimmäiset muutokset astuvat voimaan todennäköisesti kesän 2024 alussa, osa saman vuoden elokuussa ja viimeiset tammikuussa 2025 sen jälkeen, kun ratikkaliikenne käynnistyy Lentävänniemeen.
Uusien linjojen tarkemmat aikataulut ja vuorovälit suunnitellaan myöhemmin ja vahvistetaan joukkoliikennelautakunnassa loppuvuodesta 2023.
Isoja muutoksia Ylöjärven linjoissa
Linjamuutoksia sekä tiheämpiä vuorovälejä nähdään monella reitillä. Osa linjoista kokee kuitenkin suurempia muutoksia kuin toiset. Näistä yksi on esimerkiksi linjan 81 bussi Ylöjärven Asuntilan ja Tampereen Sorin aukion välillä. Linjamuutoksen astuessa voimaan päätepysäkki sijaitsee Hiedanrannassa, jossa matkustajat vaihtavat ratikkaan.
Reittimuutoksen lisäksi linjan vuoroväli tihenee. Nyt pääosin puolen tunnin tai tunnin välein kulkevan linjan vuorotarjontatavoite on maanantaista sunnuntaihin 15 minuutin välein joka toiselle Hiedanrannasta lähtevälle ja saapuvalle ratikalle.
Myös linjan 82 päätepysäkki tulee olemaan Hiedanrannassa. Samalla sen vuoroväliä tihennetään maanantaista sunnuntaihin 15 minuuttiin.
Häyrynen sanoo, että myös linjan 7 reitti muutetaan niin, että runkolinjayhteys saadaan Raholaan ja Villilään saakka. Linjan vuorotarjontatavoite on arkiruuhkassa 7,5 minuuttia.
Katso kaikki linjamuutokset Nyssen sivulta.
Hiedanrantaan vaihtopysäkki
Linjastomuutosten myötä Hiedanrantaan rakennetaan uusi vaihtopysäkki, jossa kulkuvälinettä on mahdollista vaihtaa ilman, että ajorataa tarvitsee ylittää. Vaihtopysäkki palvelee ainakin alkuvaiheessa neljän bussilinjan matkustajia.
Vaihtopysäkki rakennetaan Paasikiventien varrelle, parhaillaan rakenteilla olevan Näsisaaren länsipuolelle. Vaihtopysäkille tulee myös väliaikainen liityntäpysäköinti, jossa on paikka noin 120 autolle. Juha-Pekka Häyrynen Nysseltä sanoo, että kyseessä on vastaavanlainen vaihtopysäkki kuin Tampereen Kaupissa.
Nyt rakennettava vaihtopysäkki ei kuitenkaan ole lopullinen ratkaisu, sillä Hiedanrannan keskustan valmistuessa vaihtoterminaalin paikka siirtyy.