Aamulehti
Kuorma-auto ajoi viime viikon tiistaina ojaan Kangasalla Kivisalmentiellä. Pelastuslaitos arvioi onnettomuuden syyksi huonot keliolosuhteet.
”Siellä on ihan peilikirkkaat tiet ja onnettomuuspaikan kohdalla on vielä ylämäkialue”, kertoi päivystävä palomestari Jari Hiltunen Aamulehdelle.
Tietä ei ollut kyseisenä päivänä hiekoitettu.
Loppuviikosta aamun koulukyytivuoro jouduttiin perumaan, koska liikennöitsijä ei suostunut huonojen ajo-olosuhteiden vuoksi ajamaan tiellä. Liikennöitsijä Väinö Paunu oy:n talous- ja hallintojohtaja Juha Mustonen kertoo tilanteen ratkenneen sillä, että tielle saatiin hiekoitus.
Maantien hoidon projektipäällikkö Juho Peltomäki Pirkanmaan ely-keskuksesta, onko Kivisalmentien talvikunnossapito hoidettu asianmukaisesti?
”Kyseessä on ihan tavallinen kolmosluokan tie. Liukkaiden torjunnassa se tarkoittaa sitä, ettei tielle ole tilattu jatkuvaa hiekoitusta. Kyseessä on karhennettu polannepintainen tie, joka hiekoitetaan tarvittaessa.”
Tarpeen havainnoi urakoitsijan työnjohto. Kyseisen tien kunnossapidon urakoitsija on Destia. Ely-keskuksen rooli on tilaajan ja valvojan rooli. Destialta ei haluttu kommentoida Aamulehdelle kyseisen tien tilannetta.
Tiistain liikenneonnettomuuden yhteydessä käytiin hiekoittamassa onnettomuuspaikka, mutta ei muuta tietä. Miksi toimittiin näin Juho Peltomäki?
”On ihan tyypillistä, että pelastuslaitos ilmoittaa onnettomuuspaikan hiekoitustarpeesta, jolloin pelastuslaitosta käydään avustamassa hiekoittamalla. Tuolloin on ilmeisesti todettu, ettei tiellä ole muuten tarvetta hiekoitukselle.”
Olisiko koko tie pitänyt tuolloin hiekoittaa?
”Meiltä kävi sattumoisin samana aamuna samalla tiellä laadunseurannan pilottihankkeemme auto mittaamassa kitkan. Mittauksen mukaan tiellä oli 0,3 kitkaa, joka taas on moottoritievaatimuksen mukainen tulos.”
”Tämä tukee sitä, ettei urakoitsija ole laiminlyönyt tien kunnossapitoa, vaikka yksittäinen mäki on selvästi ollut liukas.”