Traficomin selvitys: Lähijunien lisääminen vaatisi paljon rahallista tukea – yksi kustannus­tehokkaimmista uusista yhteyksistä Pirkanmaalla

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tekemän selvityksen mukaan uudet lähijunayhteydet edellyttäisivät suurta julkista tukea.

Traficomin tekemässä selvityksessä arvioitiin tasapuolisesti liikennöintikustannuksia ja matkustajapotentiaalia.

18.1. 13:10

Aamulehti

Lähivuosina mahdollisesti toteutettava uusi lähijunaliikenne edellyttäisi hyvin suurta julkista tukea, selviää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin selvityksestä, jossa tarkasteltiin alueellisen junaliikenteen potentiaalia eri alueilla.

Mukana tarkastelussa oli 13 yhteysväliä, joista yksi oli Tampere–Sastamala. Selvityksessä tarkasteltiin lähijunaliikenteen liikennöinti­kustannuksia, matkustaja­potentiaalia ja liikennöinnin kustannustehokkuutta.

Tehdyn selvityksen mukaan lähijunaliikenne edellyttäisi hyvin suurta julkista tukea jokaisella tarkastellulla yhteysvälillä. Matkustajamäärien ja lipputulojen arviot ovat huomattavasti alhaisempia kuin arvioidut liikennöintikustannukset. Yhteysvälit Tampere–Sastamala, Salo–Turku–Naantali ja Hanko–Karjaa–Helsinki tunnistettiin kustannustehokkaimmiksi yhteysväleiksi.

Projektipäällikkö Simo Airaksinen suunnittelu- ja konsulttiyhtiö WSP Finland oy:stä kertoo tiedotteessa, että alueellisen junaliikenteen kustannustehokkuutta parantaa, jos liikennöinti voidaan keskittää matkustaja­määriltään suurimmille osuuksille.

”Toisaalta mitä isompi liikennöinti­kokonaisuus on, sitä kustannus­tehokkaampi järjestelmä on. Osalla yhteysväleistä joukkoliikennettä voisi olla kannattavampaa kehittää panostamalla linja-autoliikenteeseen tai kaukojunaliikenteeseen”, Airaksinen kertoo.

Erityisasiantuntija Anna Pätynen Traficomista sanoo tiedotteessa, että alueiden luonne ja sijainti esimerkiksi suhteessa muihin alueisiin vaikuttavat liikennöinti­kustannuksiin. ”Samoin matkustaja­potentiaaliin vaikuttavat monet tekijät, kuten kytkeytyminen seudun muuhun joukkoliikennejärjestelmään ja maankäytön kehittyminen.”

Pätynen lisää, että tehdyt selvitykset vaativat tarkennuksia ja jatkoselvittelyä.

Mikä?

Lähijuna­liikenteen kehittämis­tarpeiden ja -mahdollisuuksien selvitys

Osa valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa (2021–2032).

Traficomin selvityksen lähtökohtina toimivat Väyläviraston vuonna 2021 tekemät selvitykset ratakapasiteetista, kalustosta ja infrastruktuurista sekä maankäytöstä.

Mukana tarkasteluissa oli seuraavat yhteysvälit:

Oulun seutu: Liminka–Kempele–Oulu–Ii.

Kuopion seutu: Iisalmi–Kuopio–Suonenjoki.

Vaasan ja Seinäjoen seutu: Vaasa–Seinäjoki.

Jyväskylän seutu: Äänekoski–Jyväskylä–Muurame.

Lahden seutu: Heinola–Lahti–Orimattila.

Lappeenranta–Imatra: Lappeenranta–Imatra.

Varsinais-Suomi: Turku–Uusikaupunki.

Meri-Lappi: Kemi–Tornio–Haaparanta.

Pirkanmaa: Tampere–Sastamala.

Satakunta: Rauma–Kokemäki.

Varsinais-Suomi: Turku–Loimaa–Toijala.

Varsinais-Suomi: Salo–Turku–Naantali.

Länsi-Uusimaa: Hanko–Karjaa(–Helsinki).

Lähde: Traficom

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut