Aamulehti
Lähivuosina mahdollisesti toteutettava uusi lähijunaliikenne edellyttäisi hyvin suurta julkista tukea, selviää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin selvityksestä, jossa tarkasteltiin alueellisen junaliikenteen potentiaalia eri alueilla.
Mukana tarkastelussa oli 13 yhteysväliä, joista yksi oli Tampere–Sastamala. Selvityksessä tarkasteltiin lähijunaliikenteen liikennöintikustannuksia, matkustajapotentiaalia ja liikennöinnin kustannustehokkuutta.
Tehdyn selvityksen mukaan lähijunaliikenne edellyttäisi hyvin suurta julkista tukea jokaisella tarkastellulla yhteysvälillä. Matkustajamäärien ja lipputulojen arviot ovat huomattavasti alhaisempia kuin arvioidut liikennöintikustannukset. Yhteysvälit Tampere–Sastamala, Salo–Turku–Naantali ja Hanko–Karjaa–Helsinki tunnistettiin kustannustehokkaimmiksi yhteysväleiksi.
Projektipäällikkö Simo Airaksinen suunnittelu- ja konsulttiyhtiö WSP Finland oy:stä kertoo tiedotteessa, että alueellisen junaliikenteen kustannustehokkuutta parantaa, jos liikennöinti voidaan keskittää matkustajamääriltään suurimmille osuuksille.
”Toisaalta mitä isompi liikennöintikokonaisuus on, sitä kustannustehokkaampi järjestelmä on. Osalla yhteysväleistä joukkoliikennettä voisi olla kannattavampaa kehittää panostamalla linja-autoliikenteeseen tai kaukojunaliikenteeseen”, Airaksinen kertoo.
Erityisasiantuntija Anna Pätynen Traficomista sanoo tiedotteessa, että alueiden luonne ja sijainti esimerkiksi suhteessa muihin alueisiin vaikuttavat liikennöintikustannuksiin. ”Samoin matkustajapotentiaaliin vaikuttavat monet tekijät, kuten kytkeytyminen seudun muuhun joukkoliikennejärjestelmään ja maankäytön kehittyminen.”
Pätynen lisää, että tehdyt selvitykset vaativat tarkennuksia ja jatkoselvittelyä.
Mikä?
Lähijunaliikenteen kehittämistarpeiden ja -mahdollisuuksien selvitys
Osa valtakunnallista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa (2021–2032).
Traficomin selvityksen lähtökohtina toimivat Väyläviraston vuonna 2021 tekemät selvitykset ratakapasiteetista, kalustosta ja infrastruktuurista sekä maankäytöstä.
Mukana tarkasteluissa oli seuraavat yhteysvälit:
Oulun seutu: Liminka–Kempele–Oulu–Ii.
Kuopion seutu: Iisalmi–Kuopio–Suonenjoki.
Vaasan ja Seinäjoen seutu: Vaasa–Seinäjoki.
Jyväskylän seutu: Äänekoski–Jyväskylä–Muurame.
Lahden seutu: Heinola–Lahti–Orimattila.
Lappeenranta–Imatra: Lappeenranta–Imatra.
Varsinais-Suomi: Turku–Uusikaupunki.
Meri-Lappi: Kemi–Tornio–Haaparanta.
Pirkanmaa: Tampere–Sastamala.
Satakunta: Rauma–Kokemäki.
Varsinais-Suomi: Turku–Loimaa–Toijala.
Varsinais-Suomi: Salo–Turku–Naantali.
Länsi-Uusimaa: Hanko–Karjaa(–Helsinki).
Lähde: Traficom