Ylöjärvi ei tarvitse ratikkaa, linjaa keskustapuolue – Näin kielteistä kantaa perustellaan

Ylöjärvellä keskustan valtuustoryhmä ei halua kaupunkiin ratikkaa. Yhdeksi syyksi nostetaan ratikasta syntyvät kustannukset. Ryhmän mukaan Ylöjärvellä tulisi kehittää lähijuna- ja bussiliikennettä.

Raitiotietä on suunniteltu laajennettavaksi Tampereen Hiedanrannasta Ylöjärven Leijapuistoon. Ratikka kuvattiin liikennöimässä Tampereen Hämeenkadulla 10. lokakuuta.

4.11. 16:03

Aamulehti

Ylöjärvellä keskusta vastustaa ratikan laajentamista Tampereelta Ylöjärvelle. Puolueen valtuustoryhmä ja kunnallisjärjestö kertoivat kannastaan ensin Ylöjärven Uutisissa julkaistussa mielipidekirjoituksessa.

Ylöjärven kaupunginvaltuuston keskustan valtuustoryhmän puheenjohtaja Riitta Koskinen kertoo Aamulehdelle, että yksi syy ryhmän kannan taustalla ovat raitiotien rakentamisesta syntyvät kustannukset.

”Meille ei ole missään vaiheessa edes ihan loppuun asti kerrottu, mitä se tulisi ylöjärveläisille maksamaan”, Koskinen sanoo ja muistuttaa, että Ylöjärvi on pinta-alaltaan suuri kaupunki:

”On sekin pelko, että kun ratikkaan laitetaan paljon rahaa, se vähentäisi joukko­liikenteeseen muuten käytettävissä olevia varoja ja heikentäisi joukkoliikenteen palveluja keskustataajaman ulkopuolella.”

Lähijuna ja linja-autoja

Keskustan valtuustoryhmän mukaan Ylöjärven joukkoliikenteen tulisi tulevaisuudessa perustua lähijunaan ja sitä täydentävään linja-autoliikenteeseen.

Koskisen mukaan ryhmä haluaa, että Teivo–Mäkkylän kaavaan lisättäisiin varaus lähijunaseisakkeelle. Luonnos alueen osayleiskaavasta oli nähtävillä lokakuussa. Lopullisen kaavaesityksen on arvioitu valmistuvan ensi vuonna.

Lue lisää: Suunnitelma uhkaa jyrätä Teivon ravikeskuksen maan tasalle, tilalle tuhansien asukkaiden alue – Palautteen määrä yllätti kaupungin täydellisesti

Koskisen mukaan valtuustoryhmän sisällä on käyty keskustelua ratikasta jo pitkään. Hän sanoo, että ratikan rakentamiseen on suhtauduttu ”aika kriittisin äänenpainoin” jo pitkään.

”Kanta ei ole muuttunut vaan vahvistunut koko ajan.”

Noin viisi kilometriä

Ratikkaa on suunniteltu laajennettavaksi Tampereen Hiedanrannasta Ylöjärven Leijapuistoon. Tällä hetkellä raitiotien laajentamisesta tehdään tarkentavaa yleissuunnitelmaa. Kokonaisuuteen kuuluu noin 8,1 kilometriä raitiotierataa, josta 5,1 kilometriä sijoittuisi Ylöjärven kaupungin alueelle.

Lue lisää: Raitiotien suunnittelu Tampereen Lielahden ja Ylöjärven välillä etenee: Katso kartalta, miten 8 pysäkkiä asettunevat reitin varrelle

Aiemmin Ylöjärven perussuomalaiset on kertonut, ettei se puolla ratikan ulottamista Tampereelta Ylöjärvelle. Runsas vuosi sitten perussuomalaiset ilmoitti, että kaupungissa tulisi järjestää ratikasta neuvoa-antava kuntalaisäänestys.

Lue lisää: Ylöjärven perussuomalaiset haluaa neuvoa antavan kuntalais­äänestyksen ratikasta

Koskisen mukaan keskustan valtuustoryhmällä ei ole kuntalaisäänestyksestä mielipidettä. ”En itse koe sitä erityisen tarpeelliseksi, mutta jos sitä kovasti alettaisiin toivoa, tuskin siinä vastaankaan laitettaisiin.”

Keskustalla on Ylöjärvellä viisi valtuustopaikkaa, perussuomalaisilla 13. Kaikkiaan valtuustossa on 51 valtuutettua.

Lue lisää: Bussi­linjoihin on tulossa isoja mullistuksia Länsi-Tampereella ja Ylöjärvellä, katso tästä tärkeimmät muutokset alueittain – Uusi luonnos saa tiukkaa kritiikkiä erityisesti yhdeltä pysäkiltä

Lue lisää: Mika Välimäki ajaa päivittäin 100 kilometrin työmatkoja, koska bussi ei ole vaihtoehto – Näin lukijat kertovat joukko­liikenteen pahimmista katvealueista Pirkanmaalla

Oikaisu 4.11. kello 16.20: Keskustan valtuustoryhmän puheenjohtajan nimi on Riitta Koskinen, ei Korhonen.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut