Raitiotien suunnittelu Tampereen Lielahden ja Ylöjärven välillä etenee: Katso kartalta, miten 8 pysäkkiä asettunevat reitin varrelle

Tampereen Lielahden ja Ylöjärven Leijapuiston välisen raitiotieosuuden tarkempaan suunnitteluun liittyvä väliraportti hyväksyttiin Ylöjärven kaupunginhallituksessa maanantaina. Tampereen kaupunginhallitus käsittelee raporttia tulevana maanantaina.

Ratikan päätepysäkki idässä on tällä hetkellä Hervantajärvi, jonne on rakentunut uusi asuinalue. Nyt suunnitellaan raitiotien jatkamista vastakkaisella puolella kaupunkia Länsi-Tampereelta Ylöjärvelle saakka.

2.9. 17:12

Aamulehti

Lielahden ja Ylöjärven välisen raitiotieyhteyden tarkempaan suunnitteluun liittyvä toinen väliraportti on valmistunut.

Raportti, jossa keskityttiin ratikkapysäkkien ja ajolinjojen tarkempaan suunnitteluun, hyväksyttiin maanantaina Ylöjärven kaupunginhallituksessa.

Tampereen kaupunginhallitus käsittelee väliraporttia tulevana maanantaina.

Ylöjärvi ja Tampere tekevät Lielahden ja Ylöjärven välisen raitiotieyhteyden suunnittelua yhdessä Tampereen raitiotie oy:n kanssa.

Väliraportissa tehdyn ehdotuksen mukaan Lielahden osuudelle tulisi tulevaisuudessa mahdollisesti kolme pysäkkiä.

Pysäkit on suunniteltu sijoitettavaksi Enqvistinkadulle ja Turvesuonkadun itäpäähän sekä varauksena Myllypuronkadun liittymän eteläpuolelle.

Kiskot kadun keskelle

Väliraportissa esitetään, että Turvesuonkadulla tarkempaa suunnittelua jatkettaisiin siten, että raitiotie kulkisi kadun keskellä.

Myös Ylöjärven puolella sekä Mikkolantiellä että Kuruntiellä raitiotien suunnitellaan kulkevan kadun keskellä.

Ylöjärven puolelle pysäkkejä on suunniteltu viisi. Niistä yhden, Soppeenmäen pysäkin yhteyteen suunnitellaan linja-autojen ja raitiotieliikenteen välistä vaihtopysäkkiä, joka mahdollistaisi myös Matkatien korttelin jatkokehittämisen joukkoliikenteen solmukohtana.

Ylöjärven kaupungin vs. kehityspäällikkö Essi Jokinen sanoo, että Ylöjärven osalta hyväksytyssä väliraportissa olevat pysäkit ovat nyt melko tarkasti niillä paikoillaan, joille ne tulevaisuudessa voisivat asettua, mikäli hanke etenee toteutusvaiheeseen.

”Suunnitteluvaiheiden edetessä tarkennuksia voidaan toki vielä tehdä, mutta isoja muutoksia ei pitäisi olla tulossa”, Jokinen tarkentaa.

Monta vaihetta

Mikäli Tampereen kaupunginhallitus hyväksyy toisen väliraportin maanantaina, hanke etenee suunnitelmien viimeistelyyn ja hyväksymiseen.

Tarkentavan yleissuunnittelun jälkeen vuorossa on hankesuunnittelu.

Jokinen sanoo, että seuraavalle tasolle eteneminen vaatii kuitenkin kaupunginvaltuustojen päätökset sen käynnistämisestä.

Mikäli raitiotielinjaus etenee hankesuunnitteluun, vie se aikaa noin vuoden verran.

Ratikkalinjaus kiinnostaa

Osa toisen väliraportin valmistumista on karttapalautekysely, joka keräsi satoja vastauksia. Kyselyssä kysyttiin ehdotuksia esimerkiksi pysäkkitoiveista.

Pysäkkejä koskevia kommentteja ja ehdotuksia jätettiin 255. Vastauksissa nousivat esille toiveet jatkaa raitiotielinjaa Moision koululle sekä Asuntilan risteykseen. Pysäkkejä toivottiin paljon myös suunnitellun raitiotielinjauksen ulkopuolelle esimerkiksi Ylöjärven Metsäkylään sekä Tampereen Lamminpäähän ja Tohloppiin.

Jokinen arvioi, että vastauksista voi päätellä, että Lielahden ja Ylöjärven välisellä osuudella asuu jo paljon henkilöitä, jotka käyttävät joukkoliikennettä tai odottavat ratikan saavuttavan oman alueensa.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut