Koulun apulaisrehtorilla tyly herätys kiireiseen aamuun: viidesosa opettajista oli yhtäkkiä pois – kouluissa akuutti pula sijaisista

Opettajien ja koulunkäynninohjaajien sijaistarve on kasvanut merkittävästi koronavuosina. Myös sijaiskustannukset ovat kohonneet huomattavasti.

Sylvään koulun apulaisrehtorin Mikko Mustanojan aamu alkaa lähes päivittäin opetushenkilöstön sijaisuuksia järjestelemällä.

19.8. 10:29

Harvassa ovat aamut, jolloin sastamalaisen Sylvään koulun apulaisrehtorin Mikko Mustanojan puhelin ei soi. Kun koulut viime viikolla alkoivat, alkoi myös henkilöstön flunssa- ja sairastelukierre, joka näkyy nyt Sastamalan perusopetuksessa kasvavana lyhytaikaisten sijaisuuksien tarpeena.

”Tarve on päivittäinen”, Sastamalan suurimman opetusyksikön sijaisrumbaa hoitava Mustanoja tiivistää.

Yli puolen sadan työntekijän sijaisuuksista vastaavana hän on valmiudessa puoli seitsemästä eteenpäin joka arkiaamu, jos soitto henkilökunnan sairaustapauksesta tulee.

”Sitten ’kilpaillaan’ muiden kanssa”, Mustanoja sanoo ja viittaa siihen, että alkaa soitella läpi sijaisten listaa – samaa, jota käyvät läpi muutkin rehtorit.

Tällä hetkellä lista on valitettavan lyhyt.

Sijaiskustannukset kasvaneet

Opettajien ja koulunkäynninohjaajien sijaistarve on kasvanut Sastamalassa merkittävästi koronapandemian aikana. Sastamalan perusopetuksen opetuspäällikkö Kati Heikkilä sanoo, että tämä näkyy myös perusopetuksen sijaiskustannuksissa.

Vuodesta 2018 vuoteen 2021 sijaiskustannukset kasvoivat Sastamalan perusopetuksessa 39 prosenttia.

”Tänä vuonna tammi-kesäkuun tilastojen perusteella näyttää, että kasvua viime vuoteen oli vielä ainakin kevään osalta jonkin verran. Nähtäväksi jää, miten tilanne syksyn aikana koronatilanteeseenkin liittyen kehittyy”, Heikkilä toteaa.

Juuri nyt kouluissa eletään haasteellista aikaa. Liikkeellä on sekä koronaa että perusflunssaa ja henkilöstön ohje on jäädä herkästi kotiin sairastamaan.

Lisäksi lyhytaikaisia opetusalan sijaisia on entistä vaikeampi saada. Heikkilä arvioi, että taustalla on ainakin osittain useallakin eri alalla vaikuttava työvoimapula.

”Valmiiksi tiedossa olevia sijaisia ei ole isoa määrää ja ne vähät, mitä on, ovat kovasti kysyttyjä. Sijaisresurssia ei ole. Tilanne on samantyyppinen kuin viime syksynä”, Heikkilä sanoo.

Joka viides poissa

Mikko Mustanoja tunnistaa tilanteen viime lukuvuodelta. Hän heräsi pahimmillaan työaamuun, jolloin 11 koulun 55 opettajasta ja ohjaajasta oli kipeänä ja tarvitsi sijaisen. Ennen pandemiaa opettajakunta saattoi tulla pienessä flunssassa töihin, mutta nyt tilanne on eri.

”Se on toisaalta hyvä. Ihmiset paranevat nopeammin, kun lepäävät flunssan pois.”

Mustanoja kokee, että sijaistilanne on nyt selvästi huonompi kuin ennen kesälomaa. Tähän vaikuttaa se, että viime kevään ylioppilaat ovat lähteneet opiskelemaan tai varusmiespalvelukseen, eivätkä ole enää käytettävissä.

Jatkuva haku käynnissä

Kati Heikkilä sanoo, että Sastamalan kaupunki hakee parhaillaan kuntarekryn kautta lyhytaikaisista sijaisuuksista kiinnostuneita sijaisreserviin.

”Jatkuvaa rekrytointia pidetään yllä. Jos joku kyselee töitä, ohjaamme jättämään hakemuksen. Rehtorit käyttävät lisäksi omia verkostojaan.”

Mikko Mustanoja sanoo, että alasta kiinnostuneet ja sijaisiksi soveltuvat voivat olla häneen suoraan yhteydessä.

Kuka kelpaa sijaiseksi?

Sastamalan kaupunki pyrkii saamaan perusopetuksen lyhytaikaisiin sijaisuuksiin kelpoisia opettajia, mutta kesken lukuvuoden se on vaikeaa. Sijaisiksi otetaankin myös muuten alalle soveltuvia.

”Henkilöitä, jotka ovat kiinnostuneita opetus- ja kasvatusalasta ja joilla on kykyä työskennellä lasten kanssa”, Kati Heikkilä sanoo.

Mikko Mustanojan mukaan esimerkiksi opiskelijoille lyhytaikaiset sijaisuudet ovat hyvä tapa päästä katsomaan ja kokemaan, millaista opetusala on. Sillä tavalla hän on päätynyt alalle itsekin.

Mitä lyhytaikaiselta sijaiselta sitten vaaditaan?

”Lyhytaikaisen sijaisen tulee kyetä luokan hallintaan ja noudattamaan sijaisohjetta”, tiivistää Mustanoja.

Sijaisen apuna ovat koulun toimintaohjeet, perehdytys sekä vakiopettajien tekemät tuntisuunnitelmat ja ohjeet sijaiselle, joita noudattamalla on helppo päästä alkuun.

Hakiessaan sijaiset voivat kertoa aineet, joita haluavat opettaa ja joista heillä on osaamista. Esimerkiksi kädentaitoaineissa kotitaloudessa ja käsitöissä, on hyvä olla alan harrastuneisuutta.

Apua eläkeläisistä

Entä jos sijaisia ei yrityksistä huolimatta ole saatavilla? Miten opetus silloin hoidetaan? Kati Heikkilä sanoo, että jonkun verran Sastamalan perusopetuksessa hyödynnetään myös eläköityneitä opettajia ja koulunkäynninohjaajia sekä hoidetaan opetusta sisäisin järjestelyin.

Esimerkiksi Sylväällä aineenopettajat voivat sijaistaa vapaatunneillaan poissaolevia, mutta pidemmän päälle tämä ei ole ratkaisu.

”Se kuormittaa ja on tavallaan jatkuvaa ylityön tekoa”, Mustanoja sanoo.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut