Tämä on Ysitien nelikaistahankkeen tilanne nyt – Kaupunginjohtajien mielestä euroja pitää saada pikaisesti

Ysitien Tampereen Alasjärven ja Kangasalan Käpykankaan 13 kilometrin välinen yhteysväli halutaan laittaa nopeasti kuntoon. Suunnitelmat yhteysvälin muuttamiseksi nelikaistaiseksi ovat jo olemassa. Pirkanmaalla toivotaan nyt, että investointipäätös tehtäisiin pikaisesti.

Pirkanmaalla toivotaan, että valtatie 9:n Alasjärven ja Käpykankaan yhteysvälin kuntoon laittamisesta tehtäisiin investointipäätös viimeistään alkuvuodesta 2023.

22.8. 7:06

Aamulehti

Pirkanmaalla toivotaan, että Väyläviraston investointiohjelmaan kirjattu valtatie 9:n Tampereen Alasjärven ja Kangasalan Käpykankaan välisen tieosuuden parantaminen huomioitaisiin ja rahoituspäätös tehtäisiin mahdollisimman pikaisesti.

Pirkanmaan maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen sanoo, että yhteysväli on Pirkanmaalle tärkeä kärkihanke, jonka rahoituspäätös tulisi tehdä jo tämän, viimeistään ensi vuoden alkupuolella.

”Pikaista etenemistä tukee vahvasti myös valtakunnallinen väyläverkon strateginen tilannekuva, jonka mukaan Tampereen ja Oriveden välinen osuus ei tällä hetkellä täytä edes pääteille asetettuja tavoitteita ja vaatimuksia”, Ahonen sanoo.

Ahonen näkee, että hankkeen edistämistä tulisi kiirehtiä myös siksi, että Ysitiellä on keskeinen rooli sekä henkilöliikenteessä että teollisuuden kuljetuksissa.

”Lisäksi uudistettavan yhteysvälin varrella sijaitsee kasvavia teollisuus- ja palvelualueita, joiden elinvoima ja menestys ovat riippuvaisia liikenteen ja logistiikan toimivuudesta”, Ahonen sanoo.

Ajoimme Ysitietä Alasjärven liittymästä Orituvalle. Tältä tieosuudella näytti torstaina 18. elokuuta iltapäivällä:

Ei tae aikataulusta

Väyläviraston toimialajohtaja Pekka Rajala kertoo, että Alasjärven ja Käpykankaan välisen yhteyden suunnitelma on toteuttamisvalmis.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mikäli eduskunta tekisi toteuttamisesta päätöksen, hanketta pystyttäisiin edistämään välittömästi.

Rajala kertoo, että päätöksen jälkeen suunnittelua tehtäisiin voin vuoden verran ja tieosuuden rakentaminen veisi kokonaisuudessaan arviolta kolme vuotta.

Rajala muistuttaa, että investointiohjelmassa mukana oleminen ei kuitenkaan takaa suunnitelmien etenemistä lähitulevaisuudessa.

”Investointiohjelma on tarjotin ja väline kertoa eduskunnalle, että millaisesta hankkeesta on kyse”, Rajala sanoo.

Mittavat suunnitelmat

Alasjärven ja Käpykankaan välisen tieosuuden pituus on 13 kilometriä ja kustannusarvio 103 miljoonaa euroa.

Tieosuudelle suunniteltu merkittävin muutos on sen muuttaminen nelikaistaiseksi moottoritieksi välillä Alasjärvi–Suinula ja nelikaistaiseksi keskikaiteelliseksi valtatieksi välillä Suinula–Käpykangas.

Tieosuudelle on suunniteltu rakennettavan myös eritasoliittymät Tasanteen ja Suinulan kohdille. Lisäksi tarkoituksena on parantaa nykyiset Aitovuoren ja Tarastejärven eritasoliittymät.

Väylävirasto katsoo, että muutoksille on tarvetta, sillä kaksikaistainen tieosuus ei vastaa nykyliikenteen tarpeita turvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden osalta.

Ongelmia aiheuttavat erityisesti ruuhkat, jotka laskevat myös liikenneturvallisuutta.

Uudistusten myötä myös matka-ajan katsotaan laskevan tieosuudella.

Väylävirasto laskelman mukaan vuoden 2040 tilanteessa henkilöautojen matka-aika lyhenee keskimäärin 3,9 minuuttia ja raskaiden ajoneuvojen 2,8 minuuttia.

Tältä näyttää valtatie 9 Ruutanan Shellin kohdalta etelän suuntaan. Kangasalan kaupunginjohtaja Oskari Auvinen sanoo, että Ysitien nykytila haittaa myös Kangasalan kehitystä.

Merkitystä myös kiertotalousalueelle

Alasjärven ja Käpykankaan yhteysväli ulottuu Tampereelle, mutta myös Kangasalle ja lähelle Oriveden rajaa. Kangasalan ja Oriveden kaupunginjohtajat ottivat asiaan vahvasti kantaa elokuun alussa. Heidän mielestään investointipäätös tarvitaan pikaisesti. He painottavat, että valtakunnallisen merkityksen lisäksi valtatie 9 on keskeisessä asemassa Tampereen kasvavan kaupunkiseudun yritysalueiden kehittämisessä.

Kangasalan kaupunginjohtaja Oskari Auvinen kertoo, että Ysitien nykytila voi vaikeuttaa myös Kangasalan kehittymistä. Auvinen sanoo, että Ysitien merkitys on olennainen esimerkiksi Tarastejärven kiertotalousalueen rakentumisen näkökulmasta.

Lue lisää: Tampereen rajalla sijaitsee valtava rakennustyömaan näköinen alue, joka sai alkunsa sijoittaja Harri Oeschin ideasta – Tästä hankkeessa on kyse

"Liikenne alueella tulee tulevaisuudessa lisääntymään, ja mikäli tieosuus ei ole tällöin toimiva, tulee se vaikuttamaan muuhun liikenteeseen”, Auvinen sanoo.

Oriveden kunnanjohtaja Juha Kuusisto on samoilla linjoilla.

Kuusisto sanoo, että asumisen ja elinkeinoelämän näkökulmasta hanketta tulisi edistää pikaisesti samaan aikaan, kun katseen tulee olla jo Käpykankaan ja Oriveden välisessä 16 kilometrin tieosuudessa, jonka suunnitelmat valmistuvat ensi vuonna.

Mikä?

Alasjärvi–Käpykangas-suunnittelualue

Tampereen alueella kyseessä on tällä hetkellä Suomen vilkkain kaksikaistainen tieosuus.

Suunnittelualueen pituus on 13 kilometriä ja kustannusarvio 103 miljoonaa euroa.

Tieosuudella kulkee 11 800 – 21 400 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskasta liikennettä on 7–13 prosenttia.

Vuoteen 2040 mennessä liikennemäärän ennustetaan kasvavan tieosuudella 14 200–25 900 ajoneuvoon.

Arvion mukaan henkilövahinko-onnettomuuksien määrä pienenee 37 prosenttia ja onnettomuuksissa kuolleiden määrä 71 prosenttia.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut