Koululaisvuoron yllättäen ajamatta jättäminen on huonoin ratkaisu kuljettajapulassa

Syrjäseudun oppilailla pitkän koulumatkan kulkemiseen ei välttämättä ole muuta vaihtoehtoa, jos Nysse jättää pysäkille.

11.8. 18:10

Aamulehti

Haja-asutusalueella Nokialla asuvana koululaisten äitinä elokuun kyytisotkut ovat tulleet minulle tutuiksi. Luulin tänä syksynä voivani huokaista helpotuksesta, kun taksikyytien sijaan esikoiseni matka yläkouluun piti taittua varmalla ja luotettavalla Nyssellä.

Jo ensimmäisenä koulupäivänä keskiviikkona luottamusta koeteltiin, kun ensi kertaa bussia käyttävä lapsi ilmoitti linja-auton tulleen pysäkille noin 15 minuuttia aikataulusta jäljessä – ja lisäksi väärästä suunnasta! Pienen hämmästelyn jälkeen lapset kuitenkin pääsivät kyytiin ja aloittamaan kouluvuotensa uudessa koulussa, reippaasti myöhässä tosin.

Toisen koulupäivän matka alkoi lupaavasti. Nysseltä keskiviikkona annettujen ohjeiden mukaan tarkistimme vielä aamulla, että koulumatkalle suunniteltu vuoro löytyy reittioppaasta ja näyttää liikennöivän. Koululainen varautui myös siihen, että vuoro voisi olla reippaastikin myöhässä.

Siihen emme kuitenkaan osanneet varautua, että reittien 79A ja 79B solmukohdassa Linnavuoren koululla kuski tyhjentää bussilastillisen lapsia pysäkille ja jättää lähes 10 kilometrin päähän omasta koulusta. Reittioppaan mukaan matkan piti jatkua pienen odottelun jälkeen samalla autolla. Kuski sen sijaan kertoi lapsille, että pian pysäkille tulee toinen auto, jota ei kuitenkaan koskaan paikalle ilmestynyt.

Onneksi osalla koululaisista on vanhempia vuorotöissä tai kesälomilla vielä. Kimppakyydein kaikki lapset saatiin kuljetettua kouluun, tosin jälleen puoli tuntia myöhässä. Yli kymmenen kilometrin koulumatkaa ei ehdi kovin nopeasti taittamaan, vaikka tieto bussikatkosta tulisi nopeasti.

Nyssen liikennöitsijän mukaan kuljettajapulasta johtuen eri vuorojen ajamattomuus voi jatkua ainakin viikkoja. Kuljettajien vielä käynnissä olevien kesälomien lisäksi merkittävin syy tämänhetkiselle henkilöstöpulalle on Pirkanmaan tilausliikenne oy:n toimitusjohtajan Lauri Helkeen mukaan linja-autohenkilöstön työehtosopimuksessa tapahtunut muutos, jossa kuljettajien enimmäissidonnaisuusaika tippui 12 tunnista 11,5 tuntiin.

Ei voi kuin ihmetellä, miksei uudistusta ole otettu huomioon jo ennen talviaikatauluihin siirtymistä? Peruskoulussa opituilla matematiikan taidoillakin pystyy laskemaan, että jos jokaisen kuljettajan työaikaa on lyhennettävä puolella tunnilla, ei sama määrä kuljettajia voi ajaa yhtä montaa vuoroa.

Vaikka bussivuoroista osa jouduttaisiin jättämään ajamatta, ei ensimmäisenä ratkaisuna pitäisi karsia syrjäseutujen koululaisvuoroista. Vieraalle bussipysäkille kylmästi jätetyille nuorille tuskin syttyy elinikäistä rakkautta joukkoliikennettä kohtaan.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut