Ylöjärvi käynnistää uuden sote-palvelun – Tavoitteena on, että lähes puolet vastaanotoista tehtäisiin etänä: Näin chat-vastaanotto toimii

Chat-palvelu on toiminnassa arkipäivisin maanantaista torstaihin kello 8–15 ja perjantaisin kello 8–13. Palvelussa asiakkaan kysymyksiin vastaa koulutettu sairaanhoitaja.

19.8. 8:02

Aamulehti

Pirkanmaan kuntien sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät Pirkanmaan hyvinvointialueelle ensi vuoden alusta alkaen. Yksi iso osa sote-uudistusta on digitaaliset palvelut, joiden osalta tavoitteena on, että vuoteen 2025 mennessä peruspalveluiden asioinnista lähes puolet voidaan hoitaa etänä niiden avulla.

Ylöjärvellä sote-alan digitaalisuutta on edistetty muutaman viime vuoden aikana lisäämällä etävastaanottoja esimerkiksi mielenterveyspuolella. Lisäksi on kehitetty Omaolo-palvelua sekä takaisinsoittopalvelua.

Syyskuun alkupuolella Ylöjärvi laajentaa digitaalisia palveluitaan avosairaanhoidon puolella ja ottaa käyttöön chat-palvelun, joka on mahdollista muuttaa tarvittaessa myös etävastaanotoksi kameran avulla.

Ylöjärven kaupungin avosairaanhoidon apulaisosastonhoitaja Anu Beadle kertoo, että sekä chat-palvelussa että etävastaanotolla on mahdollisuus konsultoida myös lääkäriä.

Mikä?

Ylöjärven avosairaanhoidon chat-palvelu

Aloittaa toimintansa 5. syyskuuta.

Chat-vastaanotolla työskentelee kerrallaan yksi sairaanhoitaja, jolla on mahdollisuus konsultoida lääkäriä.

Chat-palvelu on toiminnassa arkipäivisin maanantaista torstaihin kello 8–15 ja perjantaisin kello 8–13.

Palvelussa asiakkaan kysymyksiin vastaa koulutettu sairaanhoitaja.

Chat-vuoropuhelu on tarpeen mukaan mahdollista muuttaa etävastaanotoksi, jos kyseessä on sellainen asia, joka voidaan hoitaa etätoimenpitein.

Lähde: Ylöjärven kaupunki

Kohti hyvinvointialuetta

Beadle sanoo, että chat-palvelun käyttöönotto on osa hyvinvointialueen sote-palveluiden valmistelua tukevaa Hoppu-hanketta, joka liittyy EU:n rahoittamaan Suomen kestävän kasvun ohjelmaan.

”Digitaaliset palvelut on yksi hyvinvointialueiden korkean prioriteetin palveluita, joten siksi niitä kehitetään. Tulevaisuudessa tavoitteena on, että 40 prosenttia hyvinvointialueiden vastaanotoista hoidetaan muilla palveluilla kuin lähivastaanottona”, Beade taustoittaa.

Beadle sanoo, että vaikka chat-palvelu on askel kohti hyvinvointialueen tarvetta, se palvelee jo tällä hetkellä.

”Jo korona-aikana otettiin iso loikka kohti digitaalisia palveluita ja monet kuntalaiset käyttävät jo näitä palveluita, joten niitä pitää olla myös tarjolla”.

Palvelua kaikille

Ylöjärvellä etävastaanottoa ovat toivoneet erityisesti ikäihmiset. Beadle arvioi, että etäasioinnin mahdollisuudet tulevat kasvamaan ja yhä useampi valitsee digitaaliset asiointikanavat.

”Pyrimme myös tekemään palvelun sellaiseksi, että mahdollisimman monella on sitä mahdollisuus käyttää.”

Kaikkea ei kuitenkaan voida etävastaanoton avulla ainakaan toistaiseksi hoitaa. Beadle sanoo, että chat ja etävastaanotto mahdollistavat alkuvaiheessa sellaisten vaivojen hoidon, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimista. Näitä voivat olla esimerkiksi iho-ongelmat, silmätulehdus ja virtsatieongelmat.

Chatin kautta voi saada myös esimerkiksi lähetteen tarvittaviin laboratoriotutkimuksiin ja pyytää reseptin uusinnan tai todistuksen sairauspoissaoloa varten.

Beadle kertoo, että tulevaisuudessa on mahdollista käyttää myös apuvälineitä, joiden avulla myös esimerkiksi korvatulehduksen toteaminen on mahdollista.

”Tämä on mahdollista etätutkimusvälineen avulla, jollaisia on jo käytössä. Ylöjärvellä emme vielä kuitenkaan ole etävastaanoton kohdalla näin pitkällä.”

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut