Ekaluokkalaisen Aurora Lamminsivun koulumatka kestää lähes 1,5 tuntia – Hämeenkyrön sivistysjohtaja: ”Tämä on tasapainoilua ajan ja euron välillä”

Hämeenkyröläisessä perheessä koulukuljetukset aiheuttavat vanhemmille stressiä. Ekaluokkalaisen koulukyyti lähtee kello 7.10, vaikka koulu alkaa vasta puoli yhdeksältä. Kunnan sivistysjohtaja sanoo, että Hämeenkyrö noudattaa lain asettamia rajoja koulupäivän ja -kyytien enimmäispituuksista.

Hämeenkyröläinen perheenäiti Anne Enne ei halunnut, että hänen lapsensa joutuvat ylittämään vilkasta tietä ja vaihtamaan kyytiä keskellä matkaa päästääkseen kouluun. Aleksi ja Aurora Lamminsivu kertovat, että yli 20 kilometrin koulumatka ei haittaa heitä.

22.8. 5:00

Aamulehti

Hämeenkyrössä Komintiellä käy yllättävän vilkas liikenne, ja autoja menee tiuhaan tahtiin ohi kohti Ylöjärven Viljakkalaa. Myös Aamulehden toimittajan ja kuvaajan täytyy olla tarkkana, ettei mutkan takaa kurvaa auto kovaa vauhtia päälle. Nopeusrajoitus on 60 kilometriä tunnissa.

Lue lisää: Yli 450 bussivuoroa jäi ajamatta viikon aikana – Toimitusjohtaja kertoo, miten Tampereen seudun bussiliikenne ajautui kaaokseen: ”Tämä on tuskallinen hetki”

Luultavasti kaikki muistavat lapsuudestaan ohjeen tien ylitystä varten: katse ensin vasemmalle, sitten oikealle ja vielä kerran vasemmalle.

12-vuotias Aleksi Lamminsivu olisi joutunut ylittämään tämän tien joka arkiaamu päästäkseen koulukuljetukseen. Juuri koulun aloittanut 7-vuotias Aurora Lamminsivu olisi puolestaan joutunut vaihtamaan kyytiä koulumatkan puolessavälissä. Perheen äiti Anne Enne päätti, että tämä ei ole sopiva järjestely ja vaihtoi lasten koulua viime tingassa ennen lukuvuoden alkamista. Nyt lapset pääsevät kouluun yhtenäisellä kyydillä ja turvallisesti oman kodin puolelta tieltä.

Aleksin ja Auroran oli tarkoitus aloittaa lukuvuosi Kirkonkylän koulussa, mutta he opiskelevat nyt Mahnalan koulussa. Matkaa molempiin kouluihin on yli 20 kilometriä, mutta Enteen mielestä koulukyytijärjestelyt toimivat paremmin Mahnalan koulun kanssa. Enteen mukaan matka taittuu omasta pihasta koululle ilman mutkia 20 minuutissa, mutta koulukuljetuksessa Auroran täytyy varata matkaan lähes puolitoista tuntia.

Pitkä koulumatka ei haittaa lapsia. ”Bussissa on kiva olla, kun kaverit ovat siellä mukana. Siellä on myös mukavan vilpoisaa näillä helteillä”, Aleksi sanoo.

1.-luokkalainen Aurora on tästä samaa mieltä, vaikka kertookin, että aamuisin väsyttää, kun koulukyytiä varten täytyy herätä niin aikaisin. Koulukuljetusta täytyy olla odottamassa kello 7.05, ja kyyti lähtee kello 7.10. Koulu alkaa kello 8.30. Aleksi saa nukkua kouluaamuisin hieman pidempään, koska kyyti tulee kello 8.50, ja koulu alkaa 9.30.

Aleksi Lamminsivun mukaan yli 20 kilometrin mittainen koulumatka tuntuu ihan sopivalta. Koulukyydissä on mukavaa viettää aikaa ja jutella kaverien kanssa.

Mitä?

Näin laki sanoo oppilaskuljetuksista

Jos perusopetusta tai lisäopetusta saavan oppilaan koulumatka on pidempi kuin viisi kilometriä, oppilaalla on oikeus kunnan järjestämään maksuttomaan kuljetukseen.

Oppilaalla on oikeus maksuttomaan koulukuljetukseen, kun matka muodostuu oppilaalle ikään ja muut olosuhteet huomioon ottaen liian vaikeaksi, rasittavaksi tai vaaralliseksi.

Koulumatka saa odotuksineen kestää alle 13-vuotiailla enintään kaksi ja puoli tuntia. Jos oppilas on lukuvuoden alkaessa täyttänyt 13 vuotta, koulumatka saa kestää enintään kolme tuntia.

Kunnan kuljetusjärjestelyt turhauttavat

Enne kertoo, että pitkä koulumatka ja kyytijärjestelyt ovat äidin näkökulmasta katsottuna stressaavia.

”Talviaikaan tiet hoidetaan täällä todella huonosti, ja ei jää yhteen tai kahteen kertaan, kun ilmoitetaan, että bussi on jäänyt jonnekin jumiin. Aamu on myös hirveän aikainen pienille, ja koulupäivistä tulee pitkiä.”

Anne Enne on pahoillaan, kun pienen ykkösluokkalaisen koulupäivä venyy pitkän koulumatkan takia. ”Väsyttää”, sanoo myös Aurora Lamminsivu itse.

Tänä vuonna stressiä lisäsi myös se, että Hämeenkyrön kunta ilmoitti oppilaskuljetusten reiteistä ja aikatauluista vain muutama päivä ennen lukuvuoden alkamista, ja Enne ei ollut tyytyväinen niiden toteutukseen.

”Olen reklamoinut kolme vuotta putkeen, että kääntäkää bussin kulkusuunta, jottei kaikkien kadulla olevien lasten tarvitse ylittää vaarallista tietä.”

Anne Enteen mukaan vanhempana joutuu kantamaan huolta, tapahtuuko koulumatkan aikana jotain. Sen jälkeen kun lapsen on saattanut autolle, turvallisuutta ei pääse itse enää varmistamaan.

Hämeenkyrön kunnan sivistysjohtaja Kimmo Levänen sanoo, että tiedotuksessa tapahtui selvä moka kunnan osalta.

”Jouduimme kilpailuttamaan pari reittiä uudestaan, ja meillä oli muutoksia liikennöitsijöiden suhteen. Yritimme saada yhteystiedot heidän kanssaan paremmin selville kesän aikana, mutta epäonnistuimme. Suurin osa asioista jatkoi vanhaan malliin, mutta osalle perheistä syntyi harmia. Pyrimme jatkossa parempaan.”

Levänen sanoo, että vanhemmilla on nyt otollinen hetki tuoda omia toiveita esiin koulukuljetusten järjestämisessä, koska uusi kilpailutuskausi on alkamassa.

Tasapainoilua euron ja ajan välillä

Leväsen mukaan koulukuljetukset järjestetään yhteistyössä Tuomi Logistiikka oy:n kanssa. Liikennöitsijöitä on useampia.

”Tuomi Logistiikka oy laati meille kilpailutuksen. Muutos oli iso, ja linjoja suunniteltiin paremmin. Lautakunnan päätöksellä omavastuumatkaa lisättiin, mikä tarkoittaa sitä, että jokaista kuljetusoppilaita ei haeta enää suoraan kotipihalta, vaan lapsen pitää kävellä esimerkiksi johonkin tienhaaraan tai bussipysäkille.”

”Nouto on silloin nopeampaa, ja koulukuljetusten kustannukset ovat selvästi alentuneet. Uudella kilpailutuskaudella emme luultavasti tarvitse niin isoa remonttia, mutta polttoaineen hinnannousu voi heijastua myös oppilaskuljetuksiin.”

Koulukyytien hankaluudesta huolimatta Aurora ja Aleksi ovat viihtyneet uudessa koulussa hyvin, ja äidin mukaan lapset lähtevät kouluun aina mielellään.

Leväsen mukaan jotkut oppilaat joutuvat mahdollisesti menemään koulumatkan kahdella eri kyydillä, mutta vaihtopisteet on suunniteltu turvallisiin ja riittävän tilaviin paikkoihin. Levänen kertoo kuitenkin ymmärtävänsä kunnan koulukuljetuksiin liittyvän turhautuneisuuden.

”Tämä on tasapainoilua ajan ja euron välillä, mutta noudatamme lain asettamia rajoja koulupäivän ja -kyytien enimmäispituuksista. Perheet vertaavat usein siihen, että heillä menee puoli tuntia ajaa koulun pihaan, ja koulukuljetuksen kautta matkan pituus voi olla kaksinkertainen. Emme voi kuitenkaan kuljettaa yksittäistä lasta, vaan erilaiset liittymät ja ajolenkit ovat pakollisia.”

Leväsen mukaan Hämeenkyrössä on noin 1 200 peruskoulun oppilasta, joista jopa lähes puolet ovat kuljetusoppilaita.

”Valtuuston päätöksillä kouluverkkoa karsittiin, ja tämä on jatkuva poliittisen keskustelun aihe. Nykyään täällä on neljä alakoulua, kun ennen niitä oli toistakymmentä. Kuljetuskilometrejä tulee tämän takia väkisinkin lisää.”

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut