Onko kallis polttoaine saanut autoilijat hidastamaan vauhtia? Data paljastaa, millaisia keskinopeuksia Pirkanmaan valtateillä ajettiin kesäkuussa

Asiantuntijan mukaan taloudellisella ajotavalla voi säästää useita euroja. Pelkkä nopeuden alentaminen ei kuitenkaan riitä. ”Jokainen ohitus synnyttää tarpeettoman kulutuspiikin”, sanoo Autoliiton Teppo Vesalainen.

Eija Hatakka-Peltonen tankkasi autonsa Akaan ABC:llä. Hän ei ole muuttanut ajotottumuksiaan kallistuneen polttoaineen vuoksi, mutta kertoo huomanneensa ajokäyttäytymisen muutoksen tiellä liikkuessaan.

9.7. 5:00

Aamulehti

Toijalan Abc:llä ei ole vielä perjantaina päivällä kahdentoista jälkeen ruuhkaista, mutta polttoainetankille jonottaa useampia autoja.

Yksi tankkaajista on Toijalassa asuva Eija Hatakka-Peltonen. Hän kertoo, että nousseet bensan hinnat eivät ole vielä vaikuttaneet hänen ajotottumuksiinsa.

”En ole miettinyt niinkään bensan hintaa, mutta minulla on öljylämmitys. Siinä huomasin että lasku oli 650 euroa enemmän. Siinä tuntui, mutta ei se vielä tässä tunnu, kun tankkailee vähän kerrallaan.”

Sen sijaan tien päälle hän on huomannut bensan kallistuneen hinnan heijastelevan.

”Amerikanrautoja on ainakin vähemmän liikenteessä. Ja ne ajavat hiljempaa, ilmeisesti niin, että menee se 15 litraa sadalla eivätkä niin että kuluisi se 30 litraa”, Hatakka-Peltonen kertoo.

”Olen myös huomannut, että tässä kun porukat kruisailevat, niin hiljempaa kyllä ajellaan kuin ennen”, hän kertoo osoittaen huoltoaseman ympäristöä.

Ajonopeus järkevöitynyt

Sisä-Suomen poliisilaitoksen mukaan nopeuksien putoamista ei ole Pirkanmaan tieliikenteessä havaittu ainakaan suurissa määrin.

”Ainakaan itselläni ei ole sellaista tietoa, että olisi mitenkään merkittävissä määrin havaittu hidastumista. Toki näin kesän kynnyksellä nopeusrajoitukset muutenkin muuttuvat, joten vertailu on vaikeaa. Mitään radikaalia eroa ei kuitenkaan ole”, kertoo komisario Tomi Koponen.

Hän uskoo, että ihmiset ovat bensan kallistumisen vuoksi jossain määrin sopeuttaneet ja järkevöittäneet omaa ajonopeuttaan.

Autoliiton Teppo Vesalaisen mukaan pelkkä vauhdin hiljentäminen säästöjen toiveissa ei ole edes kannattavaa. Säästöjä tuottava taloudellinen ajaminen vaatii autoilijalta paljon muitakin toimia.

Periaate alhaisemman ajonopeuden tuomista säästöistä verrattuna kovemman nopeuden ajamiseen perustuu siihen, että alhaisessa nopeudessa ilmanvastus on pienempi. Kun nopeus kaksinkertaistuu, kasvaa ilmanvastus nelinkertaiseksi. Kovempaa ajettaessa ilmanvastuksen voittamiseen tarvitaan siis enemmän tehoa, mikä näkyy korkeampana polttoaineenkulutuksena.

Alinopeus on tilanteesta riippuvaista

Koposen mukaan on tilanteesta riippuvaista, milloin nopeusrajoitusten alittamisen voidaan katsoa olevan liian hidasta, liikennettä häiritsevää ajamista.

”Se riippuu olosuhteista ja liikennemääristä, onko keli sellainen, että voi ajaa esimerkiksi satasta.”

Vuonna 2020 voimaantullut tieliikennelaki toi mukanaan mahdollisuuden sakottaa myös alinopeudesta. Lain myötä poliisi voi antaa alinopeudesta sadan euron liikennevirhemaksun. Toistaiseksi Pirkanmaalla ei ole juurikaan käytetty vähimmäisnopeutta vaativia liikennemerkkejä.

”Se on erikoismerkki, jota käytetään tarvittaessa ja perustellusti”, Koponen avaa.

Koposen mukaan lähtökohtaisesti liikenteessä nopeuden olisi hyvä olla sellaista, että matkan tekeminen olisi sujuvaa ja esimerkiksi ohittamisen tarvetta ei juurikaan syntyisi.

Marko Tammipuro oli tyttärensä Minean kanssa perjantaina Akaassa jäätelöllä. Tammipuro toteaa, ettei ole itse pyrkinyt bensan kallistumisen myötä ajamaan aikaisempaa taloudellisemmin. Hän uskoo, että taloudellisesti ajamalla säästö jäisi hyvin marginaaliseksi.

”Liikennemerkkihän määrittelee suurimman sallitun nopeuden. Se ei tarkoita, että sitä vauhtia on pakko ajaa. Jokainen sovittaa oman kulkunsa liikenteen mukaisesti ja huolehtii, että turvavälit ovat riittävät.”

Esimerkiksi ruuhkassa oma ajovauhti kannattaa Koposen mukaan sovittaa muuhun liikenteeseen, eikä lähteä tekemään tarpeettomia ohituksia, jotka harvoin ajallisestikaan ovat kannattavia.

”Jokainen ohitus synnyttää tarpeettoman kulutuspiikin.”

Samoilla linjoilla on Autoliiton Vesalainen.

”Jokainen ohitus synnyttää tarpeettoman kulutuspiikin. Se ajan säästö mitä esimerkiksi raskaiden yhdistelmien ohittelu tuo satasen alueella on hyvin marginaalinen.”

Moottoritiellä voi ajaa taloudellisemmin

Vesalaisen mukaan isompien ajoneuvoyhdistelmien jatkuvan ohittelun sijaan kannattavampaa on jäädä ajamaan hyvällä turvavälillä niiden perään.

”Siitä saa myös säästöllistä hyötyä, kun ei aja satasta vaan hieman hiljempaa. Silti kukaan ei voi sanoa, että olisi tien tukkona, koska raskasta liikennettä ajaa käytetyllä ajonopeudella kyseisellä tieosuudella joka tapauksessa.”

Vesalaisen mukaan toinen paikka, jossa ajonopeudella pystyy helposti vaikuttamaan polttoaineen säästöön on moottoritie.

”Siellä on koko ajan ohituskaista, jota kiireellisemmät pääsevät ohitse. Eli voi hyvin tehdä sen, että 120 km/h rajoituksella alueella ajelee vain sataa oikealla kaistalla ja antaa kiireellisempien mennä ohi. Siinä säästää oikeinkin tuntuvasti.”

Mutta kuinka suuria säästöjä taloudellisemmalla ajotavalla voi saavuttaa?

Sastamalainen Janne Tapiola kertoo, että hybridiauton kuljettajana bensaa tulee tankattua ainoastaan muutaman kerran kuussa. Lyhyemmät matkat taittuvat sähköllä, joten hinnat eivät ole vaikuttaneet ajotottumuksiin. Tien päällä Tapiola ei ole huomannut muutosta ajonopeuksissa. ”Kyllä siellä ohitse menee moni tälläkin hetkellä.” Mukana matkassa olivat Tapiolan lapset Luca, Lenni ja Iina.

Jopa useita euroja säästöjä satasella

Vesalaisen mukaan asiassa ei ole yhtä oikotietä onneen, vaan taloudellinen ajaminen koostuu valtavasta määrästä erilaisia toimintatavan muutoksia.

”Siihen, miten paljon taloudellisella ajamisella voi säästää, on vaikeaa antaa yksiselitteistä vastausta. Asiaan vaikuttaa lähtötaso, johon vertailua tehdään sekä auto, jolla ajetaan, rengastus ja ajoympäristö.”

Rahallinen säästö voi kuitenkin ajotapaa muuttamalla nousta jopa useisiin euroihin sadalla kilometrillä.

”Sanotaan, että mikäli liikkuu tavallisella perheautolla ja omaan ajoon poimii erilaisia taloudellisen ajamisen elementtejä, olettaen, ettei omassa ajamisessa ole ennen ollut mitään niistä, voi helposti saada parin litran säästön aikaiseksi sadalla kilometrillä.”

Näillä polttoaineen hinnoilla Vesalainen arvioi sen tarkoittavan noin viiden euron säästöä.

Autoliiton Teppo Vesalaisen mukaan moottoriteiden nopeusrajoituksia ei pitäisi lähteä alentamaan, vaan kuljettajille on hyvä jättää vapaus valita suurin sallittu tai taloudellisempi ajonopeus.

Mitä?

Vinkit polttoaineen säästöön

Huolehdi auton kunnosta: Huolla auto säännöllisesti ja teetätä säännöllisesti myös jarruhuolto, joka ei useinkaan kuulu varsinaiseen huolto-ohjelmaan. Näin ehkäistään, etteivät jarrut jää laahaamaan.

Tarkasta ja säädä rengaspaineet: Rengaspaineet kannattaa tarkastaa säännöllisesti. Täyteen pakattu auto tarvitsee renkaisiin enemmän ilmaa. Liian pienillä paineilla auto rullaa huonommin ja kuluttaa enemmän.

Parkkeeraa viisaasti: Valitse paikka, jossa on kaksi tyhjää ruutua peräkkäin. Aja auto etummaisen ruudun läpi seuraavaan. Näin pääset ajamaan parkkiin ja lähtemään sieltä nokka edellä. Samalla vältät turhat peruuttamiset ja pysähdykset.

Vältä tarpeettomia kiihdytyksiä, jarrutuksia sekä pysähdyksiä: Rullaa punaisiin valoihin. Valoissa seisoskelu ja niistä lähteminen aiheuttavat kulutuspiikin. Älä kärky risteyksessä, vaan paina kaasua vasta kun vihreä vaihtuu. Riittävä turvaväli tiellä auttaa välttämään myös jarrutuksia, mikäli edessä oleva hidastaa vauhtiaan.

Älä käytä sähkölaitteita turhaan: Ne kuluttavat siivunsa polttoaineesta. Turvallisuutta lisäävien varusteiden käytöstä, kuten kesällä ilmastoinnista, ei kannata karsia. Pysäköi auto varjoon ja pidä ikkunoita tai ovia auki hetken ennen autoon menoa. Näin ilmastoinnin työ helpottuu.

Lähde: Teppo Vesalainen, Autoliitto

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos

Tuoreimmat tähtijutut